IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Илон Мъск е своят най-голям враг

Когато човек е най-високо, трябва да внимава да не падне като Икар, предупреждава Дана Хъл в коментар за Bloomberg

08:32 | 09.11.21 г. 12
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Samuel Corum/Bloomberg</em></p>

Снимка: Samuel Corum/Bloomberg

Това е стара шега сред мениджърите на Tesla Inc. – ако се приближите твърде много до главния изпълнителен директор Илон Мъск, ще изгорите. Да останете незабележим – вместо да се приближите опасно близо до слънцето – е вашата стратегия за оцеляване.

Познат рефрен от гръцката митология. Икар пренебрегва предупрежденията на баща си и полита прекалено високо, а топлината от слънцето разтапя восъчните му криле. Икар пада в морето и се дави.

Сега Мъск изглежда навлиза в своята потенциално опасна фаза на Икар, пише Дана Хъл в коментар за Bloomberg. С нетно състояние от над 300 млрд. долара той е най-богатият човек изобщо. Той притежава около 20% от Tesla и около половината от SpaceX. Личното му състояние се изстреля нагоре както с масовото обръщане към електрическите превозни средства, така и с полетите в Космоса. В родния на Tesla щат Калифорния – поне е той, докато компанията не премести централата си в Остин, Тексас – превозните средства с нулеви емисии са 11% от продажбите на нови коли.

Повечето предприемачи, които се намират на нивото на Мъск, си взимат печалбата и започват да мислят за това кой ще ги наследи, фокусирайки се върху благотворителна дейност.

Но Мъск тепърва получи нов прилив на енергия, а младежките му шеги в Twitter достигат нови измерения. Той закачи Джеф Безос с публикация на емоджи с медал за второ място на фона на растящата разлика в състоянието на двамата мъже. Той продължава да се шегува и с президента Джо Байдън, звучейки почти като републиканец. Мъск каза на ръководителя на Световната продоволствена програма на ООН, че ще дари 6 млрд. долара за борба със световния глад, ако от организацията му гарантират, че парите ще изпълнят тази цел.

Преди десетина дни от Hertz обявиха, че планират да купят 100 хил. автомобила Тesla, в рамките на които компанията за коли под наем ще плати пълната сума за електромобилите. Мъск обаче побърза да полее зародилия се ентусиазъм със студен душ, твърдейки, че все още няма подписан договор.  В отговор от Hertz съобщиха, че доставките вече са започнали и има силно търсене на колите.

Какво точно се опитва да направи Мъск? Ако наистина няма договор, защо Hertz обявява сделката? Или може би Мъск е твърде чувствителен към идеята Tesla да „връчи“ своя Model 3 на компания за наем на автомобили, използвайки платформата, за да напомни на Hertz, че няма да получи специални отстъпки?

За капак той попита последователите си в Twitter дали да продаде акции от автомобилния производител и след като мнозинството отговори утвърдително, цената на акциите се срина.

Превъплъщението на Tesla през последното десетилетие от борбен стартъп от Силициевата долина до най-високо оценявания автомобилопроизводител е впечатляващо. По пътя Мъск успя да разчупи представата за съвременния изпълнителен директор, до голяма степен без да си навреди – независимо дали става въпрос за пушене на марихуана, блъскане на бивш подчинен или обвинения в измама с ценни книжа. Легиони от почитатели го обожават заради неговото самохвалство и арогантност, а бордът на Tesla го приема.

Дано, за свое добро и това на неговите служители, Мъск не изгори. Той се доказва като своя най-лош враг: саботира сам себе си в моменти на стрес (вижте 2018 г.) и става особено арогантен, когато нещата вървят добре. Той е на 50 години и има още много време пред себе си, за да преследва мечтата си за колонизиране на Марс и осъществяване на своята революция на чистата енергия. Най-големият риск в този ключов момент може да се окаже неговото собствено високомерие.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:00 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 5 rate down comment 0
Dr. Vatnikov
преди 2 години
Само дето пропускаш, че Епъл не е Нокия, а е Епъл. Тези компании не са успешни единствено заради технологиите си, а заради социалния си статус и многото потребители, които взимат емоционален избор да купят техните продукти, защото по този начин показват принадлежност. Учи маркетинг от новите автори, ако искаш да разбереш. Голямата слабост на Тесла е и голямата и сила - Илон. Без него, ако изчезне, не се знае как ще се справят. Епъл се справиха без Джобс, но беше по-скоро изключение.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 3
nkavrakov1982
преди 2 години
Тесла е сама сред вълци в момента ...от Китай та чак и до България всичко се е вдигнало да произвежда електрички ...10 години са много ...до 5 години Тесла ще изпадне от първото място и не се знае даже къде ще отиде ..Епъл се позиционира в луксозния клас телефони и погреба Нокия за нула време точно поради причината че Нокия се самозабрави ,проблема е че при смартфоните останаха малко компании но при колите няма да е така
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още