IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Настъпва ли ерата на когнитивния бизнес?

За периода 2017 г. - 2025 г. се очаква пазарът на когнитивни технологии да нарасне с близо 50% до малко над 1 трил. долара

08:56 | 05.07.18 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Този текст е част от проекта "Интелигентна компания в 21 век" на Sirma Group и Investor.bg. В 21 век технологичните компании са тези, които променят всички сектори и са идентични с компаниите, които движеха индистриалната революция в миналия век. Редакторите от Investor.bg и експертите от Sirma Group обединиха усилията си да разкажат какво се случва във водещите сектори в България и страната и как технологиите могат да бъдат в помощ на бизнеса.

Днес все повече и повече устройства са конфигурирани за общуване с човек, следят ни внимателно и дори ни изучават. Конкуренцията на глобалния пазар на свързаните с човешкия мозък технологии (когнитивни технологии) е забележително ниска въпреки процъфтяващия брой малки и стартиращи компании, които навлизат в този сектор, става ясно от анализ на Transparency Market Research, цитиран от специализирания сайт cmfenews.com. Така или иначе вече се използва голямо разнообразие от технологии, базирани на изкуствения интелект, от компании, които които искат да постигнат дигитална трансформация и промяна, както на своите бизнес модели, така и на ежедневните си операции.

Терминът идва от латинския термин Cognitio - познание. Когнитивната наука се занимава с въпроси като как възприемаме света, как мислим, какво ни привлича вниманието, как помним... На тази база са и самите когнитивни технологии - устройства, които отчитат състоянието ни, внимателни са към нашето внимание и дори проследяват дейността на нашия мозък. 

Някои от големите играчи със съществена роля на пазара са Google, Accenture, IBM Corporation, Microsoft Corporation и Cisco Systems.

Глобалният пазар на когнитивни технологии възлиза на 29,67 млрд. долара през 2016 г. За периода 2017 г. - 2025 г. се очаква пазарът да нарасне с близо 50% до малко над 1 трлн. долара.

Според анализаторите от IDC над 40% от пазара ще се се дължат на програмните средства: приложения за анализ на текстове и други материали, търсене, машинно обучение, категоризация, генериране на хипотези, навигация и други, а също така когнитивни платформи, предназначени за обработка на интелигентни програми.

Обемът на сегмента на когнитивните приложения ще достигне 13,4 милиарда долара до 2019 г. Вторият по големина сегмент на пазара ще бъде бизнес услуги и консултиране. Сегментът на хардуера (основно сървъри и системи за съхранение на данни) ще нараства с почти толкова, колкото и сегментът на софтуера.

Огромно е и разнообразието от индустрии, които търсят когнитивни технологични решения и услуги – здравеопазване, финансовия и застрахователния сектор, ИТ и телекомуникации, енергетика и комунални услуги, търговия на дребно, производство, транспорт, медии и развлечения, селско стопанство, образование, маркетинг и ПР, както и различни бизнес функции като Човешки ресурси, например, и други.

От тях здравната индустрия заема доминиращ пазарен дял през 2016 г., като очакванията са той да продължи да нараства с впечатляващ темп. По отношение на разделението по регионален принцип в момента пазарът на когнитивни технологии се развива най-бързо в Северна Америка, което се дължи на нарастващото търсене на този тип технологични решения от страна на образователните институции, както и на малките и средните предприятия.

Развитието на пазара на когнитивни технологии се дължи най-вече на търсенето на решения за анализ на „големи бази данни“, тъй като те допринасят за подобряване показателите за рентабилност на бизнеса. Интересът към облачните технологии пък е друг фактор за растежа на пазара.

Пазарът на когнитивни технологии и в България започва тепърва да се разраства, а бизнесът все повече разбира предимствата, които би могъл да извлече от това. Още през миналата година българската компания Сирма Груп Холдинг обяви началото на мисията си за „интелигентни предприятия“.

Като стъпва на своите три силни страни – облачни услуги, работа с данни и когнитивни технологии, Сирма Груп пренасочва своето внимание от „подкрепа на дигитализацията на предприятията“ към „прилагане на когнитивни софтуерни технологии и превръщането им в "интелигентни предприятия“, което ще ги направи по ефективни и конкурентоспособни.

Усилията на дружествата от Сирма са съсредоточени в най-перспективните сектори в ИКТ – „бизнес софтуер“ (Информационни и комуникационни технологии) и „ИТ услуги“. Именно тези два сегмента спряха спада в ИКТ сектора през 2016 година и обещават динамичен ръст в близките години (Gartner 2017). За разлика от технологичните гиганти, като Amazon, Apple, Google, IBM и Microsoft, които също развиват когнитивни технологични решения, фокусът на Сирма е към МСП (малки и средни предприятия), извърщващи дейности в сферите на специализация на групата. Те могат да се възползват от нарастващите и нови възможности за ускоряване на бизнеса си, използвайки софтуерни решения и технологии, базирани на изкуствен интелект.

Кои ще са играчите, които първи ще се възползват от тази нова технология? Почти 20 на сто от световния обем на закупуване на когнитивни системи ще се дължат на финансовия сектор. Тези системи се ползват от тях за откриване на измами, автоматизиране на анализите и премахване на заплахи, както и за създаване на препоръки. Второ и трето място по обем на закупуване заемат търговията, където когнитивните системи обезпечават работата на агентите за автоматизирано обслужване на клиенти и мърчандайзинга, и здравеопазването, където такива системи помагат за диагностика и лечение.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:45 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още