IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

КЗП: Зачестили за жалбите срещу телекомите за начисляване на високи неустойки

Става дума за неустойките след предварително прекратяване на договора по желание на абоната

13:10 | 21.08.15 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: www.pixabay.com</em></p>

Снимка: www.pixabay.com

Зачестили са жалбите на граждани, които твърдят, че телекомите и доставчиците на други услуги им начисляват високи неустоки с прекратяването на договора, когато това се случва по желание на абоната, преди изтичането на посочения срок, посочват от Комисията за защита на потребителите (КЗП). 

Тя съветва гражданите внимателно да проучват условията за прекратяване на договорите си с телекомуниционните дружества преди подписването на документите, както да знаят какви неустойки ще трябва да платят при подобен сценарий.

Причината за това предупреждение е, че това не е изрично уредено със закон или подзаконов нормативен акт, посочват от КЗП. Пълните условия за предсрочното прекратяване на договора се уточняват в Общите условия, които са неразделна част от него.

КЗП припомня това, защото напоследък зачестиха жалбите на граждани, които се оплакват, че доставчиците на телекомуникационни и други услуги им начисляват високи неустойки след прекратяване на договори по желание на абоната, преди да изтече техният срок.

Комисията прегледа Общите условия на потребителските договори на мобилните оператори в България, след като изготви препоръки към дружествата за конкретни неравноправни клаузи. Последните се отнасят до необосновано високите неустойки при прекратяването на договора от страна потребителя, които го задължават да плати останалите такси и задължения до края на срока.

Препоръката на КЗП е клаузата да бъде премахната или да се промени, като се намали размера на на дължимата неустойка.

Според комисията нито едно от дружествата към момента не е извършило съществена промяна в условията си за прекратяване на договорите. Ето защо размерът на неустойката не надвишава три месечни такси по стандартния им размер, независимо от това с какъв срок е договорът.

В случаите, в които абонатите са закупили мобилни устройства с отстъпка от цената, те ще трябва да възстановят и част от стойността на предоставените по договора преференции. Размерът им пък зависи от самата договорка с оператора.

Срещу дружествата, които не са се съобразили с препоръчаното от комисията, КЗП води колективни искове. По тях се чака произнасянето на съда.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:35 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още