IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пандемията ускорява растежа на складови и логистични фирми в Югоизточна Европа

Румъния, България и Сърбия са атрактивни заради лесното започване на проекти и достъпа до квалифицирана и по-евтина работна ръка

21:41 | 21.06.21 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Логистичните и складови компании ускоряват плановете за разширяване в Югоизточна Европа, където се очаква бизнесът да процъфтява, тъй като пандемията стимулира производителите да преместват операциите си в близост до основните пазари.

Подобно на други в сектора, нидерландската група Raben наблюдава нарастващ интерес от фирми, които се стремят да създадат вериги на доставки близо до основните им западноевропейски пазари, за да избегнат скъпоструващи смущения като тези, причинени от Covid-19, пише Ройтерс.

Raben Group, която работи в 13 европейски държави и обслужва разнообразни индустрии, вкл. търговия на дребно и автомобилостроене, очаква нарастващите разходи в Централна Европа да стимулират растежа в югоизточните държави и на Балканите.

Raben и други фирми за индустриални складове казват, че водят преговори с компании, които искат да изместят някои операции от Азия и други места. "Компаниите ще се върнат в Европа от Азия. Трябва да сме готови да ги поемем, когато това се случи", казва директорът на Raben за Централна и Източна Европа Томаш Незвицки пред Ройтерс.

Той посочва, че компанията ще отвори три нови складови помещения в Румъния тази година, като ще разшири портфолиото си от имоти там до 7, защото ускорява плановете си за разширяване..

Установяването в страните от ЕС България и Румъния и съседката им Сърбия е интересно за много компании, тъй като там по-евтино и по-лесно да се стартират проекти, казват служители на компанията и анализатори. Държавите разполагат и с квалифицирани кадри, което допълнително отвлича вниманието от традиционни пазари в региона като Чехия.

Подобрените пътища и друга инфраструктура в тези държави и Brexit, както и променящите се отношения с Китай, допълнително подобряват перспективите пред страните от Югоизточна Европа. Още повече, че разходите за труд в Китай и Румъния например вече са съизмерими.

Чуждестранните инвеститори също са привлечени от доходността на индустриалните и логистични имоти, която през 2020 г. се движи между 8% и 10% за Румъния и България и 5-7% в Полша, Чехия, Словакия и Унгария, казва консултантската компания Colliers. За сравнение, доходността е 4-5% в Германия и Франция.

Заплатите в Сърбия са три пъти по-ниски в сравнение с Чехия, а в Румъния и България са наполовина, което също би помогнало за привличане на инвеститори, коментира Андрю Пиърсън, консултант по недвижими имоти в JLL.

Централна Европа остава привлекателна за търговците на дребно и складовия бизнес поради близостта до по-големи пазари като Германия. Растежът на онлайн търговците на дребно, като румънската компания eMAG, също помага за увеличаване на търсенето на складове.

Полша и Чехия представляват най-големите пазари в индустриалния и логистичен складов сектор в Централна и Източна Европа със складови площи, еквивалентни на около 1300 футболни игрища. Пазарите в Югоизточна Европа обаче растат с по-бързи темпове и стопяват разликата. Това подтиква строителната компания CTP да се разшири в региона.

Индустриалният и логистичен сектор в Румъния - най-голямата икономика на Югоизточна Европа, нараства с 43% през първото тримесечие спрямо година по-рано с 264 000 квадратни метра нови площи, отдадени под наем, до 5,16 млн. кв.м, според консултантската компания CBRE.

Сделката на Dacia за подновяване на наем на склад от 68 000 кв.м е най-голямата в Румъния за първото тримесечие. Очаква се още 600 000 квадратни метра индустриални площи да бъдат построени на румънския пазар, с което годината ще е рекордна за този сегмент от пазара на имоти, коментира управляващият директор на CBRE Румъния Разван Йоргу.

Ford Motor Co също потвърди през април, че ще инвестира 300 млн. щатски долара за изграждането на нов лекотоварен автомобил в завода в Крайова, което също доказва силното търсене на производството в региона.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:38 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още