IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Източна Европа може да се възползва от диверсификацията на снабдителните вериги

Създаването на алтернативни производствени локации може да промени динамиката на глобалния пазар на индустриални и логистични имоти

20:11 | 22.06.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Andrey Rudakov/Bloomberg</em></p>

Снимка: Andrey Rudakov/Bloomberg

Виетнам и страните от Източна Европа имат най-голям потенциал да се възползват от ускоряването на тенденцията за регионални снабдителни вериги и ниършоринг (преместване на производствата от Азия към Европа – бел. ред.), съобщава консултантската компания Savills

Проблемите, свързани с COVID-19, поставиха под съмнение устойчивостта на снабдителните вериги в промишлеността в цял свят. Според Savills създаването на алтернативни производствени локации може да промени търговските потоци, а вследствие на това и динамиката на глобалния пазар на индустриални и логистични имоти.

„Търговската война между САЩ и Китай вече започна да променя световното производство и снабдителните вериги и засили търговията в други части на света като Мексико и Виетнам. Пандемията от COVID-19 обаче сега превръща устойчивостта на снабдителните вериги в глобален и все по-политизиран въпрос и страни като Франция, Япония и Индия отправят призиви за по-голяма икономическа самодостатъчност“, коментира Пол Тостевин, директор на световните изследвания в Savills.

Компанията е установила потенциала за ниършоринг в промишленото производство на страни, които са или се намират близо до големи потребителски пазари. Индексът на Savills Nearshoring Index подрежда страните по разходи за труд в промишлеността, разходи за електроенергия и инфраструктура и отвореност за търговия.

Виетнам оглавява индекса, възползвайки се от ниските разходи за труд и електроенергия, както и от производствената си база, която вече расте бързо. Други регионални хъбове с ниски разходи, които се развиват като алтернативи на Китай в Азиатско-тихоокеанския регион, са Индонезия (3-о място) и Тайланд (7-о място), където разходите за труд са наполовина по-ниски, отколкото в Китай.

Източноевропейските страни се възползват от по-ниските разходи за производство и директните шосейни и железопътни връзки с големи потребителски пазари в Западна Европа. Украйна е най-високопоставената европейска страна в класацията и втора в общото подреждане благодарение на много ниските разходи спрямо европейските стандарти. Страната вече е голям износител на секлскостопанска продукция и има потенциал за ниършоринг в промишлеността, подкрепен от отворената среда за търговия.

Сърбия, която заема четвърто място в общата класация, също е пазар с ниски разходи, който се възползва от стратегическото си положение, предлагащо най-лесното пътуване по суша между Европа и Мала Азия и по-нататък. Следва Чехия, която заема пето място, подкрепена от отличната си инфраструктура, благоприятни производствени разходи и установеното си промишлено производство, предназначено за износ.

В десетката на страните с най-голям потенциал за ниършоринг попадат още Тайван, Шри Ланка, Русия и Китай. България не е включена в индекса на Savills.

„САЩ и Канада, подобно на страните с по-високи разходи в Северна и Западна Европа, имат по-ниска обща оценка за потенциал за ниършоринг“, казва Пол Тостевин. „Високите разподи за труд са бариера за мащабен оншоринг в големите потребителски пазари в Западна Европа, въпреки че има поле за по-важни или не толкова чувствителни към цените стоки. Автоматизацията в промишленото производство може да помогне за компенсиране на разходите и в по-дългосрочен план това вероятно ще изиграе по-голяма роля, особено когато технологиите станат по-евтини“, смята той.

Ако компаниите преместят промишленото си производство по-близо до крайния потребител, ще има потенциал за нови логистични хъбове. Savills отбелязва, че Макоро, например, която заема 13-о място в общата класация, е лесно достъпна през Западна Европа с ферибот и може да се интегрира още по-силно към съществуващите логистични коридори, които обхващат пристанища в Южна Испания и Иберийския полуостров и достигат до Франция.

Ръстът на износа оттам може да засили търсенето на логистични площи в стратегически входни пунктове като Алхесирас, Валенсия и Барселона. Въздействието на новите разпределителни маршрути вече се усеща в Азия, тъй като цените на земята и наемите във Виетнам отбелязват рязък ръст с превръщането на страната в голям промишлен производител.

Данните на Savills сочат, че наемите на индустриални имоти в Бин Дуонг, район северно от Хо Ши Мин, са нараснали с 54,4% в годината до юни 2019 г.

„Снабдителните вериги често са сложни и доближаването на промишленото производство до пазарите, които са крайна дестинация, вероятно ще е скъпо упражнение, а предполагаемите ползи от ниършоринга ще варират в зависимост от вида продукт“, казва Маркус де Минквиц, директор на регионалните инвестиции за Европа, Близкия изток и Азия в Savills.

“В краткосрочен план очакваме да видим по-голяма диверсификация на снабдителните вериги и страните, които постигнат баланс между близост до големите потребителски пазари, по-ниски производствени разходи и благоприятна бизнес среда, вероятно първи ще се възползват“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:23 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още