IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как производителят на електромобили Tesla влезе в Клуб “1 трилион долара“?

При сделка за 100 хил. електромобила за Tesla е славата (и парите), за Hertz – рисковете, коментира финансовият анализатор Мехмед Дикме

23:02 | 27.10.21 г. 3
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Пазарната оценка на Tesla от над 1 трилион долара се дължи основно на свръхоптимизма на инвеститорите и очакванията, че компанията ще продължи да се развива с подобни темпове. След сделката за 100 хиляди коли за Hertz може да се очаква и други рент-а-кар компании да се насочат към закупуването на електромобили. Макар важна за Tesla, сделката нямаше голям ефект върху индустрията за електрически автомобили, коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria, в предаването "Бизнес старт" Мехмед Дикме, финансов анализатор в "Експат Асет Мениджмънт".

Той потвърди, че индустрията на електромобилите се развива и потвърди, че Hertz е първата компания, която преминава изцяло към такива превозни средства.

Дикме напомни, че заради изискванията за опазване на околната среда в близките 20 години в Европа няма да се произвеждат автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Той прогнозира, че следващата индустрия, която върви по стъпките на автомобилостроенето е логистиката с производството на електрически камиони.

"Чистата печалба на Tesla ще бъде малко над 1,5 млрд. долара – като цяло компанията се крепи на очаквания. Не можем да гледаме на нея като на автомобилна компания – тогава Tesla въобще не би могла да участва в индустрията – а по-скоро както на технологична фирма", посочи той.

Според Дикме кол опциите не са оказали голямо влияние върху повишението в оценката на компанията.

"Този приход от 4,2 млрд. долара е над 10% от приходите на компанията за миналата година. Нормално е този ръст да доведе до 10% ръст на акциите. Очакванията за все повече поръчки движат цената повече, отколкото реално дериватите по този инструмент", смята финансовият анализатор.

Дикме обясни, че в момента Tesla се търгува над 500 пъти цена към приходи, над 30 пъти price-to-book, над 150 пъти EV-to-EBIT, и даде за сравнение Ford, която се търгува 19 пъти цена към приходи, 1,8 пъти price-to-book и само девет пъти EV-to-EBIT.

"Tesla трябва да е десет, даже двадесет пъти, по-голяма компания, но това не е така от гледна точка на производството. За последните пет години компанията е увеличила производството десет пъти – 50 хиляди коли през 2015 г., а сега имат 500 хиляди коли", обясни анализаторът.
За сравнение Ford миналата година имаха производство над 4,2 милиона автомобила.

„Това че кредитният рейтинг на компанията не е особено добър, не е голям проблем за Tesla. Дългът остава сравнително стабилен без голямо движение нагоре, а съотношението нетен дълг спрямо парични средства е негативно“, информира Дикме.

По думите му, секторът за коли под наем се развива и това е основната причина, поради която Hertz закупува такова количество електромобили.

Дикме прогнозира, че това ще е посоката в развитието на автомобилната индустрия заради изискванията за опазването на околната среда. „Очаквам подобни действия и от други сектори, като логистиката“, коментира той.

Според него това е добър ход на компанията, особено що се отнася до маркетинга, но предупреди, че индустрията все още е изправена пред рискове от ново възобновяване на коронавируса.

„Негативен ефект може да има и липсата на инфраструктура за зареждане както в САЩ, така и в Европа“, предупреди финансовият анализатор.

Какво е поведението на инвеститорите при промените в електроиндустрията? Добре премерен ли е ходът на Hertz? Ще се строят мрежи с отделни зарядни станции производителите на електромобили? 

Целия разговор може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да видите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:30 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

3
rate up comment 2 rate down comment 0
bgMan
преди 2 години
Импе - няма да има брутален недостиг на ток. Това на основата на 3-4 кратковременни пика годишно ли го твърдиш? Мислех, че като инвеститор имаш повече мозък. Ще има само брутален бум при ВЕИ инвестициите, ядрени и газови енергоблокове.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 0 rate down comment 3
Императорът
преди 2 години
Прав е Дикме, освен за бъдещето на автомобилството. При очертаващия се брутален недостиг на ток, какви електромобили?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 2
Pyramid
преди 2 години
"Как производителят на електромобили Tesla влезе в Клуб 1 трилион долара?" Как ли? Фантастично. Т.е., в нечии фантазии. Нека -който и да е - опита, В МОМЕНТА, да продаде сериозен дял, напр.20-30% от акциите и, и пак ще си говорим.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още