IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Приходите на Sotheby’s спадат заради слабите продажби

Печалбата на аукционната къща преди облагане пада с почти 40% от 181 млн. до 109 млн. долара за първите шест месеца

18:03 | 09.08.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	&bdquo;Писъкът&ldquo; на Едвард Мунк бе продадена за 120 млн. долара. <em>Снимка: Getty Images News</em></p>

„Писъкът“ на Едвард Мунк бе продадена за 120 млн. долара. Снимка: Getty Images News

По-високи дивиденти, по-ниска печалба. Това е посланието, което аукционната къща  Sotheby’s изпрати към акционерите си за първите шест месеца на годината – период, в който пазарът за изкуство се сви, а Sotheby’s загуби пазарен дял за сметка на Christie’s, но за сметка на това увеличи дивидента си от 10 до 16 цента на акция.

Защото въпреки че офертите са по-малко от тези през рекордната 2011 година, основите на аукционния пазар са стабилни. "Ние сме продали много по-малко в сравнение с миналата година, това е всичко", каза главният изпълнителен директор на Sotheby’s Уилям Рупрехт по време на пресконференцията, цитиран от Ройтерс.

Данните за приходите, от които наблюдателите на пазара на изкуство се интересуват повече, отколкото от печалбата, въобще не са изведени в прессъобщението. Според финансовия баланс обаче те са в размер на почти 3 млрд. долара – с половин млрд. долара по-малко, отколкото при конкурента Christie’s и с 13% по-малко отколкото преди година. 

Но летвата е поставена доста високо, защото през 2011 г. Sotheby’s успя през изключителното си второ тримесечие с увеличение на приходите от 48% да постигне най-добър резултат за своята 265-годишна история. В кризата изкуството остава една от малкото радости и се продава само в спешно случаи.

Резултатът: през първата половина на годината печалбата на Sotheby’s преди облагане с данъци пада с почти 40% от 181 млн. до 109 млн. долара, въпреки продажбата на творби като „Писъкът“ на Мунк за 120 млн. долара.

„Търсенето обаче остава силно. От тази гледна точна няма влошаване. За сметка на това обаче предлагането е колебливо“, описва ситуацията Рупрехт.

В Азия забавянето на икономическия растеж се отразява най-директно върху пазара на изкуството, „но бизнесът продължава да бъде много печеливш, с богатство на възможности за нови и богати колекционери".

Като цяло, особено в Азия, луксозният сегмент остава във възход. С това Рупрехт оправдава по-нататъшно капиталоемко разширяване на азиатския бизнес: Sotheby’s ще инвестира 8 милиона долара в новия си бизнес център в Хонконг, а разходите за пътувания и за забавление в баланса също нарастват. „Миксът на нашия бизнес се измества напълно. Азия и Китай са от решаващо значение. Ние трябва да разбираме заможните хора в тази част на света и да бъдем активни в контактите си с тях".

Рупрехт намекна за по-добри сделки през есента - знак, че търсенето на ликвидност ще вкара собствениците на творби в аукционните къщи. Първият хит за новия сезон може да бъде китайска картина на живеещия в императорския двор по време на династията Цин италиански йезуит Джузепе Кастилионе, която се оценява на 19 млн. долара и ще бъде предложена на търг през октомври в Хонконг.

Освен неумолимия марш на бизнеса с търговете друг интересен аспект в баланса на аукционната къща е ръстът на финансовите услуги. Готовността на Sotheby’s да отдава назаем изкуство расте, както и търсенето на такива кредити, затова и кредитният портфейл е нараснал с 49%. Това можеше да се види по време на летните търгове в Лондон, където имаше значително увеличаване на продажби, хеджирани със сложни и по-малко прозрачни финансови сделки чрез трети лица.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:54 | 07.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още