IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Денят на самотните сърца вече не е сензацията, която беше

Тази година събитието за пръв път не отчете двуцифрен растеж

10:49 | 12.11.21 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

Денят на самотните сърца на китайския гигант в електронната търговия Alibaba е известен като най-голямото онлайн събитие за пазаруване в света. Тази година обаче тонът бе доста по-умерен, след като Пекин предприе мерки срещу редица бизнеси, а икономическият растеж се забавя, пише BBC.

Продажбите от 11-дневното събитие са се увеличили с най-бавния си темп от началото му през 2009 г. - с 8,5% спрямо миналата година.

Разходите на потребителите обаче все пак удрят нов рекорд от 540,3 млрд. юана (84,5 млрд. долара).

Тази година е първата, в която продажбите от Деня на самотните сърца на Alibaba не успява да донесе двуцифрен растеж на годишна база.

„Вероятно [резултатите] не са толкова страхотни, ако вземете предвид очакванията пазарът да се разрасне с почти 12%“, казва Руи Ма от сайта Tech Buzz China за ВВС.

„Те вече се възползваха от този празник в максимална степен. Това вече е голяма цифра, затова е трудно да се покаже растеж“, добавя той.

Резултатите излизат на фона на бързите действия на китайското правителство през последните месеци, с които то налага нови строги правила върху интернет гигантите в страната.

След години на ограничен контрол от Пекин властите сега налагат регулации, за да гарантират, че технологичната индустрия се конкурира честно и допринася повече за обществото.

Alibaba се оказа в центъра на събитията, плащайки рекордна глоба от 2,8 млрд. долара, след като разследване показа, че се е възползвала от пазарната си позиция години наред. Компанията заяви, че ще промени начина, по който управлява бизнеса.

Едно по-различно събитие

Шен Лу от технологичния сайт Protocol казва за ВВС, че тазгодишният Ден на самотните сърца е имал за цел да подобри имиджа на компанията: „Alibaba се опитва да се представи като технологична компания със социална отговорност“.

Те показват, че изпълняват регулациите и се вписват в общата политическа атмосфера“, добавя тя.

Този подход донесе по-социален акцент на събитието в сравнение с предишни години чрез екологични продукти и кампании за привличане на средства към добри каузи.

Зрителите на тричасово излъчване на живо например бяха насърчавани да натиснат бутона „Харесвам“ и да помогнат за събирането на пари за резерват за слонове в югоизточен Китай.

Шен казва още, че има сигнали, че потребителите търсят нови начини да пазаруват онлайн: „Минаха 12 години, откакто Alibaba измисли събитието за пазаруване Деня на самотните сърца. Години наред беше сензация, но вече не е толкова вълнуващо за потребителите в Китай“, казва тя.

Един от тези нови походи е пазаруване със стрийминг на живо, което според консултантската компания McKinsey е бъдещето на онлайн пазаруването в Китай.

Миналия месец двама от най-известните онлайн продавачи спечелиха 3 млрд. долара за само 12 часа.

По-бавен растеж

Потребителите може би странят и от ненужни покупки, докато икономическото възстановяване на Китай показва признаци, че губи инерция.

Според официалните данни втората по големина икономика в света се е разраснала с 4,9% от юли до септември на годишна база.

Това е най-бавният темп на разширяване от година и е под очакванията на анализаторите.

То се случва докато недостигът на електроенергия, новите случаи на Covid-19 и опасенията за пазара на труда в страната натежават на икономиката.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:13 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още