IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Spotify едва ли ще успее да омае Япония, която още купува дискове

Компанията се насочва към нов пазар, на който я очакват редица предизвикателства

17:03 | 02.10.16 г. 1
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

В един скорошен мъглив следобед в Токио 21-годишният Шинтаро Наганума се присъединява към стотиците клиенти, които разглеждат компактдискове в магазин от веригата Tsutaya, пише Bloomberg.

След като е открил няколко нови рок изпълнители в YouTube, студентът в трети курс отива в най-големия магазин на Tsutaya, за да търси техни албуми. Всичко това поставя ясно въпроса, пред който се изправя главният изпълнителен директор на музикалната стрийминг услуга Spotify – Даниел Ек. Преди дни той обяви изненадващото решение на компанията му да пусне услугата си във втория най-голям музикален пазар в света – Япония.

От една страна потребителите в страната са свикнали да намират музика и да слушат през смартфоните си, което трябва да помогне на шведската компания да привлече потребители за своята безплатна услуга, включваща реклами. Но когато става дума за пари, повечето хора в Япония все още предпочитат да си купуват дискове и плочи. До голяма степен това се дължи на звукозаписните компании, които остават предпазливи и не предоставят музиката си на стрийминг услуги.

В резултат физическите носители на музика все още доминират, като за миналата година са представлявали 84% от продажбите на индустрията в страната, в сравнение с 39% в глобален мащаб.

„Звукозаписните компании мразят да дават музиката си безплатно, така че първоначалният каталог на Spotify може да изглежда дори по-зле от тези на Line Music или Apple Music”, коментира Микиро Еномото, анализатор, занимаващ се с музикалната индустрия в страната, и преподавател по популярна култура в Kyoto Seika University. “Тези стрийминг услуги имат около половината от песните в класациите на Oricon”, коментира още той, позовавайки се на японския еквивалент на класациите на Billboard.

Това беше очевидно на събитието на Spotify за обявяване на старта на услугата, където мениджърите отбягваха споменаването на сделки с лейбъли или подчертаването на популярни японски изпълнители. Компанията не прие въпроси от медиите, а говорителят ѝ предложи на репортерите да разгледат приложението, за да видят произведенията на кои изпълнители са достъпни. По-малко от половината от изпълнителите, на които принадлежат Топ 10 албумите за 2015 г. според Oricon, присъстват в Spotify.

Само преди осем години Япония беше най-развитият мобилен музикален пазар. Бързите мрежи и силното сътрудничество със звукозаписните компании позволиха на собствениците на мобилни телефони да свалят музика на устройствата си. Продажбите на песни и рингтонове се увеличиха, достигайки 79,8 млрд. йени (790 млн. долара) през 2008 г., което беше почти три пъти повече от 2005 г.

След това се появи iPhone. Той ограничи поддръжката на рингтонове, а системата iTunes принуди потребителите да свалят песните си през компютрите. Въпреки това потребителите приеха продукта заради мобилните приложения и иновациите, но дигиталните продажби на музика в Япония се свиха и никога не се възстановиха. Макар че преди две години имаше малко покачване, те остават по-малко от половината от нивата през 2008 г.

"Тогава японската екосистема всъщност работеше по-добре от iTunes”, твърди Еномото. „Но дебютът на iPhone я разруши. А след като потребителите на смартфони се научиха да слушат безплатно музика в YouTube, купуването на песни в iTunes така и не постигна голям успех“.

Дали Япония ще може да си върне короната по отношение на продажбите на дигитална музика, до голяма степен зависи от това колко потребители ще може да привлече Spotify към своята безплатна услуга и колко от тях след това ще решат да се отърват от рекламите, плащайки си абонамент. В глобален план услугата има 100 млн. потребители, 40 млн. от които вече си плащат по 10 долара на месец, за да слушат без реклами. По думите на Еномото в Япония бройката на тези, които ще се превърнат в абонати, ще е по-ниска – около 20 на сто.

За Spotify може да се окаже трудно да спечели музикалните фенове като 23-годишния Шухей Ямамото, който пазарува албуми, за да ги добави в своята колекция от над 150 плочи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:03 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 1
misanthrope
преди 7 години
10$ на месец е скъпо. И самото ценообразуване е сбъркано. Като платиш 10$ за достъп до цялата световна музика,не изглежда много, но на мен това не ми трябва. Аз искам да си слушам 40-50 изпълнителя отново и отново и ми е по-изгодно да си купя CDтата и да си ги слушам, вместо да плащам по 10$ всеки месец
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още