IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кои трендове ще се сблъскат в четирите сценария за бъдещето?

Хората трябва да използват стратегическите прогнози и да имат информиран избор, препоръча футуристът Йоана Ленкова

13:23 | 15.07.20 г.
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: T.Narayan/Bloomberg</em></p>

Снимка: T.Narayan/Bloomberg

Нов управленски модел в бизнеса, който се нарича economics of mutuality, става все по-полулярен. Тенденцията е, че компаниите започват да се движат в тази насока - започват да генерират печалба не само за себе си като самоцел, а вземат предвид и световни проблеми, свързани с планетата, със задоволството на клиентите и на служителите. Това каза в рубриката “Bloomberg TV Bulgaria Интервю” футуристът Йоана Ленкова, основател на консултантската компания за стратегия и стратегически форсайт - Фючърс Форуърд, партньор за Европа, Близкия Изток и Африка (EMEA) на американската компания The Futures School, с която съвместно организират обучения по стратегически форсайт.

Според нея, ако единствената цел на компанията е да имат печалба за своите акционери, то тогава е вероятно тези практики да не бъдат устойчиви, маржът на доставчиците да бъде намален и в края на краищата самата компания да пострада след известно време от гледна точка на печалба.

Ленкова  обясни, че още преди Covid-19 има тенденция компаниите да стават все по-влиятелни, понякога дори по-влиятелни от определени правителства. 

“Например пазарната капитализация на Apple е по-голяма от БВП на страни като Мексико. От друга страна имаме потребители, които стават все по-образовани и изискват прозрачност и грижа за тях и за планетата. Разбира се, целият този активизъм, който виждаме, е плод на недоволство, което е събрано от известно време и според мен Covid-19 допълнително прибавя към тази сила”, посочи футуристът. 

Като компании, които практикуват стратегическа прогноза за бъдещето и планиране на сценарии (strategic foresight), тя изброи Shell, Disney и Rolls-Royce. 

По думите ѝ не само компаниите използват такъв тип подход, но и някои правителства под една или друга форма. 

“Близкият Изток е много добър пример за това, защото страните там са зависели прекалено много от един елемент - нефта. В момента се опитват да диверсифицират своите приходи и да осигурят своето бъдеще”, коментира тя.
Футуристът заяви, че има четири сценария, като най-важно е хората да имат информиран избор, за да предпочитат например „зелена енергия“, да следват устойчиви практики.

Работим с различни сценарии за няколко възможни по няколко на брой бъдеща, които не са се случили и ние можем да повлияем върху тях. Сценариите се създават на база наблюдения и изследване на причините за определени тенденции в различни сфери. Много често говорим за трендове, като знаем, че те се случват сега, поясни Ленкова. - Това, което футуристите правят е да изследват причините за тези трендове и какво означава, ако няколко различни трендове се сблъскат. Планирането на сценарии е един от най-популярните способи, използвани от науката strategic foresight.“

Тя съобщи, че през септември предстои тридневно live online обучение по стратегически форсайт, организирано от The Futures School, в партньорство с Futures Forward - 3-Day Applied Foresight Accelerator за кандидати от EMEA.

Какви са четирите сценария за развитие на човечеството, което ще зависи от разпространението на коронавируса? Колко бързо ще се възстанови икономиката? Как ще ни повлияе в бъдеще коронакризата? Кое е най-важното за хората – намиране на ваксина и колоборация на нациите? Защо стартъпите добре планират развитието си?

Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на рубриката "Bloomberg TV Bulgaria Интервю" вижте тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:02 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още