IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ще има ли достатъчно метали, които да подкрепят прехода към електрическа мобилност?

Настоящите краткосрочни дисбаланси в търсенето и предлагането на електромобилните метали са неизбежни поради три фактора, пише Юлия Полисканова от T&E

09:40 | 13.02.22 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Нарастващото търсене на електрически превозни средства, съчетано с проблемите в глобалната верига на доставки на батерии, доведоха до производствени проблеми за автомобилните концерни през миналата година. Но смущенията, наблюдавани през 2021 г., едва ли ще се превърнат в новото нормално по три причини, пише за Euractriv Юлия Полисканова, директор „Превозни средства и електрическа мобилност“ в неправителствената организация Transport & Environment.

Електрическите автомобили, наред с ходенето, колоезденето и обществения транспорт, са най-подходящата технология в света за „озеленяване“ на транспорта. Те щадят до три пъти повече климата от превозните средства с двигатели с вътрешно горене, дори когато се включи производството на батерии.

Тук се появява въпросът – ако продажбите на електрически автомобили продължат да растат с такъв темп, ще има ли достатъчно никел, литий и други жизненоважни метали, от които се произвеждат батериите за тези превозни средства? 

Наличността на тези метали от геоложка гледна точка показва, че няма проблем. Но настоящите краткосрочни дисбаланси в търсенето и предлагането им са неизбежни, тъй като веригите н доставки се сблъскват с нарастващия интерес от страна на потребителите, смущенията, причинени от пандемията от коронавируса, и високите цени на енергията.

Но дори когато цените на металите се покачват, ситуацията от 2021 г. не трябва да се разглежда като новото нормално. Има три причини да вярваме, че проблемът не трябва да става структурен.

Пазарните сили

Първо, замяната на оскъдните метали е ключова тенденция, която вече се наблюдава на пазара на електрически автомобили.

Опасенията относно доставките на кобалт и никел карат автомобилните производители да преминат към алтернативни технологии. Батериите с литиево-железен фосфат (LFP) (понякога с добавка на манган), срещани преди в китайските автомобили и автобуси, бързо заменят батериите, богати на никел и кобалт.

Volkswagen, Tesla, Hyundai и Stellantis планират да преминат към LFP батерии за своите бъдещи модели.

От друга страна, иновативните твърдотелни аналози може да са удачни за луксозните превозни средства, като се очаква да навлязат в нишови приложения до средата на десетилетието. Изборът на по-ефективни и с подходящ размер електрически автомобили също ще помогне за прехода.

Второ, нарастващите цени на металите изпращат твърд пазарен сигнал към миннодобивните компании да увеличат инвестициите в нови доставки.

Много нови проекти, включително новата никелова мина в Танзания, литиевото съоръжение в Аржентина и няколко по-екологични инсталации за директно извличане на литий, включително тази за геотермален литий в Европа, се очаква да започнат производството след 2025 г.

Освен че са икономически стабилни, те ще трябва да отговарят на все по-строгите екологични и социални норми в световен мащаб, за да останат жизнеспособни на фона на зеления преход.

Европейският съюз (ЕС), Китай и Калифорния обсъждат нови закони за уреждане на условията, при които се произвеждат батериите.

Добитите руди трябва да бъдат преработени чрез технология, която максимално да щади околната среда. Но за разлика от мините, при които въвеждането в експлоатация може да отнеме от пет до седем години, химическите рафинерии ще увеличат производството за значително по-кратко време.

Така че не е изненадващо, че химикалите, от които се нуждаят автомобилните производители през 2025 г., все още не са налични.

Допълнителният капацитет от нарастващия брой заводи за рециклиране в Европа и в световен мащаб също ще облекчи част от недостига.

Действия от страна на автомобилната индустрия

И накрая, за да избегне съкращаване на производството, подобно на това, причинено от кризата с чиповете, производителите на автомобили трябва да преминат сериозно към действия.

Това означава осигуряване на дългосрочни доставки на метали за батерии днес, ако концерните все пак са сериозни по отношение на обещанията си за електрификация на своите продукти до 2030 г.

Това означава интелигентни политики за доставките и стратегически партньорства, които дават приоритет на дългосрочните договори.

Недостигът на батерии, който намалява перспективите за бързо разширяваме на пазара на електрически автомобили, не е неизбежен. Комбинация от пазарни сигнали, иновации и анализи по отношение на снабдяването ще позволи на автомобилната индустрия да осъществи своя преход към електрическа мобилност още през това десетилетие.

Подготовката за най-лошото днес ще позволи на автомобилната индустрия да се възползва от предимствата на превозните средства с нулеви емисии по-бързо, отколкото мнозина предполагат, заключва Юлия Полисканова.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:42 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

6
rate up comment 0 rate down comment 0
aldy
преди 2 години
Никой и не се кани да допусне Сулю и Пулю да имат електрокари. Затова няма да има нужда от нови електроцентрали, зарядни станции, мъчни метали и други редки суровини. Много по-ефективно е редуцирането на излишъка от мераклии. Способи много. Сега върви един от тях, доста успешен. Ще има и други...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 3 rate down comment 0
Императорът
преди 2 години
Явно някои не могат да разберат, че суровини се ДОБИВАТ, не се ПРОИЗВЕЖДАТ. И ако ни НЯМА, никакви пазарни сили не могат да променят това. В момента има колосален недостиг на МЕД, но това не променя фактът, че почти няма сериозни нови находища. Едно в Русия, едно в Монголия и 1-2 в Африка... но никое с мащабът на чилийските и австралийските. Това е. Още по-страшно е с някои РЕДКИ метали. 45% от добивът на паладий го държи само Норникель. Без паладий няма катализатори. Водородчецът пък, дето го бутат за новото ебaсигориво, развива темпуратури при горенето си, на които само иридиеви сплави могат да издържат. А иридийчецът е най-редкият метал на планетата. И квинтилиони долари да напечатата, пак няма как да си произведете суровини. това е.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 0
ing5rov
преди 2 години
на слънчева и вятърна енергия ше ги произвеждате поне 300 години "електромобилните" метали ... : )))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 1
data
преди 2 години
Знаеш ли кое е бил най-големият производител на рядко земни метали преди 30 г ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 2
Pyramid
преди 2 години
"Ще има ли достатъчно метали, които да подкрепят прехода към електрическа мобилност?Настоящите краткосрочни дисбаланси в търсенето и предлагането на електромобилните метали са неизбежни поради три фактора, пише Юлия Полисканова от T&E".Ти ме ободрИ, Аспарух Илиев. Оказва се, имало нова група, т.нар. "електромобилни" метали.А сега, нека те ободря и аз: Ще стигнат. Убедено. Я, колко солено е морето!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 3
дядя Вова
преди 2 години
Ще има ли достатъчно метали, които да подкрепят прехода към електрическа мобилност? >> Има. В Азия.. Не ви устройва? Че на кого му пука!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още