IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Покажи, не разказвай!

Включването на доказателствата прави нашите статии достоверни, а изключването на неточни прилагателни ги прави завладяващи

10:12 | 02.07.21 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Unsplash.com</em></p>

Снимка: Unsplash.com

„Покажи, не разказвай!“ е просто правило за добро писане. То изисква журналистите да разчитат на факти, цитати и примери, а не на характеристики и модификатори, за да убеждават читателите и слушателите, че са били на мястото на събитието и знаят, че това, за което пишат, е вярно. А ако не са били там, то поне техните източници са били. Именно затова и главният  редактор на Investor.bg Бойчо Попов избра тази тема за шестата си лекция като част от втория сезон на "Академия за финансови анализатори". 

„Нека фактите предоставят доказателствата за тезата ни. Включването на доказателствата прави нашите статии достоверни. Историята в статията ни или репортажа ни е непълна и не заслужава доверие, ако включва неподкрепени твърдения. Избягвайте изказвания, които са заредени с твърдения: щедро компенсирани, изключително успешни, силно подценявани. Най-добрите репортери събират подробности, цитати и коментари и след това оставят читателите да решат кой е прав, крив, виновен или невинен“, каза Попов.

Същото, по думите му, важи и за прилагателните, които са неточни: силни продажби, стабилна икономика, голямо рали, слабо търсене и стабилни темпове. Какво означава силни продажби? Дали това е 20% увеличение на продажбите? 50 процента? 75 процента? Силна ли е икономиката, когато брутният вътрешен продукт расте с 2 процента? Или с 4 процента? Или пък с 6 процента?

Попов цитира и популярно сред журналистите изказване на Марк Твен към млад кореспондент: „Когато успеете да хванете прилагателно, убийте го!“. 

Главният редактор изброи и правилата за добро писане, обобщени от Джордж Оруел в неговото есе „Политика и английски език“ от 1946 г.

1. Никога не използвайте метафора, сравнение или друга част на речта, която сте свикнали да виждате в печатните издания.

2. Никога не използвайте дълга дума там, където и кратка ще свърши работа.

3. Ако е възможно да премахнете дадена дума, премахнете я.

4. Никога не използвайте страдателен залог, когато може да използвате деятелен.

5. Никога не използвайте израз от чужд език, научен термин или жаргонна дума, ако се сещате за обикновена дума от всекидневието.

6. По-скоро нарушете което и да е от тези правила, отколкото да кажете нещо съвсем недодялано.

Тези правила изглеждат елементарни, а и са такива. Но изискват дълбока промяна в начина на мислене на всеки, който е отраснал и привикнал да пише в стила, който сега е на мода, каза още Попов.

Цялата лекция вижте във видеото. 

 

 
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:10 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 15 rate down comment 1
khao
преди 2 години
ще умра от смЕх... тръгнали да учат, а всяка втора статия е със заглавие въпросително изречемие... цензура и самоцензура всеки ден... както отбеляза колегата по долу нито дума за Дебелия, за оня от сараите... цвнзурирани са трибуквеното име на една варненса групировка, на една фалирала банка и на една пред фалит... айде сега разказвайте... 112 място, юyрвите ни са на по горно място от вас...... националния ни по футбол е по нагоре от вас.. и май по тежка обида не мога да ви кажа :):):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 16 rate down comment 2
redcretin
преди 2 години
Бойчо академика, ще падна от смях :)Бойче, научи журналистиката първо, а? Освен цензура друго не можете.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 20 rate down comment 0
LuckyYou
преди 2 години
Нито показахте, нито разказахте. За 15 години думата Пеевски не съществуваше в ***. И много други думи, които премълчавахте! Всички сте в кюпа. 112 място!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още