IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Потенциалното влизане на Tesla в S&P 500 повдига важни въпроси

Компанията отговаря на изискванията на комисията към индекса, но други аспекти на финансовите ѝ отчети могат да бъдат проблем

13:39 | 25.08.20 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Nina Riggio/Bloomberg</em></p>

Снимка: Nina Riggio/Bloomberg

Tesla отчете четири тримесечия на печалба. Това е достатъчно, за да влезе в S&P 500, нали? Не е задължително, твърди DataTrek Research.  

Феновете на компанията за електромобили на Илон Мъск очакваха с нетърпение новините, че Tesla ще бъде добавена към индекса, откакто фирмата отчете 104 млн. долара печалба за тримесечието до юни. Но макар резултатите да изпълняват изискванията за включване, аспекти на финансовите ѝ отчети могат да накарат индексната комисия в S&P Dow Jones Indices да сложи процеса на пауза, допълва DataTrek Research, цитирана от Bloomberg.

По-конкретно, през последните няколко месеца Tesla не би спечелила пари при общоприетите счетоводни принципи (GAAP) без продажбата на регулаторни кредити на производители на автомобили, които са имали нужда от помощ за спазването на по-строгите стандарти за вредни емисии по целия свят. През първата половина на тази година Tesla е генерирала 782 млн. долара приходи от продажбата на такива кредити, което се равнява на почти цялата ѝ печалба, твърди Николас Калас, който е съосновател на DataTrek. За сравнение нетната печалба при общоприетите стандарти за счетоводство е 220 млн. долара.

Според Колас сега комисията към S&P 500 трябва да добави Tesla, защото според нейните правила компанията отговаря на изискванията за включване, но то се дължи единствено на регулаторния арбитраж, а не на фундаментална рентабилност, свързана с проектирането, производството и продажбата на автомобили.

Притеснението на Колас е, че парите, които Tesla печели от основния ѝ бизнес, може би все още са прекалено скромни и променливи за S&P. Много зависи дали подобни преценки биха могли да задържат компанията извън индекса.

Рей Маконвил, говорител на S&P Dow Jones, отказва да коментира въпроса. В миналото компанията е казвала, че корпорациите, които отговарят на изискванията, не се добавят автоматично към S&P заради размера им.

Добавянето и премахването на компании от индекса е динамичен процес. От началото на годината S&P Dow Jones е прибавил поне 10 компании, сочат нейни данни. През юни например Tyler Technologies, Bio-Rad Laboratories и Teledyne Technologies станаха част, докато Harley-Davidson, Nordstrom и Alliance Data Systems Corp. бяха отстранени.

И все пак анализът на Колас е просто спекулация. Други се съмняват, че ситуацията е чак толкова голяма бариера пред влизането в S&P 500.

Кевин Тайнън, старши автомобилен анализатор в Bloomberg Intelligence, твърди, че Tesla е успяла да изпълни целта.

„Нужни са четири тримесечия на GAAP рентабилност. Те го постигнаха“, коментира той. „Нищо не казва, че трябва да бъде постигнато чрез автомобилни операции. Соларни решения, роботаксита, регулаторни кредити и огнехвъргачки също стават“, допълва Тайнън.

Главният финансов директор на Tesla Закари Киркхорн твърди, че очаква приходите от регулаторни кредити да нараснат почти двойно тази година спрямо предходната, но все още е трудно да се прецени точно. Освен това тази тенденция може да отшуми, тъй като конкурентите започват сами да успяват да отговорят на изискванията за емисиите.

Представител на Tesla не е отговорил веднага на запитването за коментар по темата.

Автомобилният гигант разполага с пазарна капитализация от 375 млрд. долара, която е по-голяма от тази на Walmart. Ако се гледа този показател, компанията разполага с една от най-големите акции в S&P 500, ако днес се присъедини към индекса.

„Просто няма прецедент в добавянето на толкова голямо парче свеж капитал в индекса“, твърди Колас и допълва: „По-големият въпрос е какво ще направи включването на Tesla с волатилността на S&P 500 с времето, както и дали комисията към S&P някога ще промени изискванията си за рентабилност. Ако не сега, кога?“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:02 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 5 rate down comment 2
Dr. Vatnikov
преди 3 години
Ти си купи акцийки на газпрома, като императрицата и се застраховай от тесла балоните.Я я питай как печели от газпрома, направо вече не знае кво да ги прави тия печалби!:))))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 5
дядя Вова
преди 3 години
Потенциалното влизане на Tesla в S&P 500 повдига важни въпроси А те са: кога ще гръмне балона и дали само ще отнесе малките балъци и/или големите акули..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още