IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Целта за нетни нулеви емисии в авиацията до 2050 г. е нереалистична

Вместо това трябва да спрем ръста на полетите, задвижвани от изкопаеми горива, и да се ангажираме да ги намалим наполовина в рамките на 10 години

12:47 | 15.02.20 г. 6
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Getty</em></p>

Снимка: Getty

Британската авиационна индустрия наскоро обеща да сведе нетните си въглеродни емисии до нула до 2050 г., докато същевременно отбележи ръст от 70%. Премиерът Борис Джонсън смело прогнозира, че „функционални електрически самолети“ ще бъдат налични само след няколко години, пише за Financial Times Джулиън Олууд, професор по инженерство и околно среда от Кеймбриджкия университет.

Досегашният опит с иновации в авиацията показва, че подобни амбициозни цели са нереалистични и объркващи. Единственият начин, по който Обединеното кралство може да стигне до авиация с нетни нулеви емисии до 2050 г., е въобще да няма авиация в значителни периоди. Да спрем да таим непостижими надежди относно научните пробиви и да се опитаме да постигнем целите за емисиите с днешните технологии, посочва Олууд. Нашият скорошен доклад „Абсолютна нула“ черпи от работата на шест британски университета, за да обясни как може да стане това, допълва експертът.

Има три начина за постигане на авиация с нулеви емисии: изобретяване на нови електрически самолети, подмяна на горивото за съществуващите или извеждане на емисиите от атмосферата.

Електрически самолети вече летят. Solar Impulse 2, захранван от слънчеви клетки, прелетя с един човек около света през 2016 г., но бавният напредък на фотоволтаиците означава, че мащабът трудно ще се увеличи. Скоро ще започнат демонстрации на къси електрически полети с няколко пътници. Технологията обаче е в начален стадий, а аеронавтиката е, с право, силно регулирана индустрия. Търговските електрически полети на дълги разстояния няма да се осъществяват в значителни обем до 2050 г.

Алтернативните горива, като водород или синтетичен керосин, доставят полет с нулеви емисии само ако производството им е на базата на възобновяема електроенергия. В момента зелените източници доставят около 15 на сто от първичното потребление на енергия в света. През следващите 30 години с електрифицирането на сухопътните превозни средства, отоплението и индустрията е малко вероятно да има свободна чиста мощност, която да произвежда авиационно гориво.

Понастоящем няма значими технологии за отрицателни емисии. За улавянето на въглеродния диоксид от атмосферата е необходима повече енергия, отколкото се генерира при изпускането му. Използването на възобновяема електроенергия за улавяне на въглерод, а не за изместване на изкопаемите горива, не води до нетно намаление. Засаждането на дървета не стига по-далеч: трябва да увеличим общата площ на горите за постоянно, за да предизвикаме еднократно намаляване на атмосферния въглероден диоксид.

Така че ангажиментът за нулева нетна авиация до 2050 г. всъщност представлява ангажимент за нулева авиация изобщо. Вместо да се надяваме, че новите технологии ще ни спасят по магически начин, трябва да спрем да планираме увеличаване на полетите, задвижвани от изкопаеми горива, и да се ангажираме да ги намалим наполовина в рамките на 10 години с поглед към постепенното им премахване до 2050 г.

Облагането на самолетното гориво със сегашния данък върху горивото на пътните превозни средства във Великобритания би било полезна първа стъпка. Това би направило полетите до четири пъти по-скъпи.

Досега насоките за климатичната политиката не успяват да отчетат ограничената скорост, с която новите технологии могат да достигнат значителни мащаби. Петдесет години след като датчаните започнаха да разработват вятърни турбини, те съставляват само 2 на сто от световната първична енергия. Независимо от цените или стимулите, производството на нова енергия, транспортните и промишлените процеси изискват обществено обсъждане на регулациите, използването на земята, финансирането, въздействието върху околната среда и други. Всичко това забавя налагането им.

Трябва да приемем тази реалност и да се съсредоточим върху иновациите, които са съвместими с бъдещето с нулеви емисии. Софтуерът за видеоконференции намалява необходимостта от пътуване, но е неразработен. Средното тегло на автомобилите се увеличава постоянно от 1990 г., като всъщност може да бъде намалено наполовина. Стоманената скрап се събира с малко сортиране и се рециклира в нискокачествени продукти, но може да бъде оползотворявана в пещи на възобновяеми източници.

Смелите обявления на цели за „нетна нула“ при залязващи индустрия, като авиацията на изкопаеми горива, предизвикват объркване и забавят политиките, необходими за тяхното постепенно премахване. Те също ни разсейват от иновациите, които могат да бъдат внедрени бързо и да ни спечелят времето, необходимо за разработване на реални опции с нулеви емисии.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:57 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 15 rate down comment 5
dikens15
преди 4 години
Да се закрие и авиацията!!!!Трябва да сме тотално еко!!!!Между другото какво става с т.нар.озонова дупка, измислена преди години, разширява ли се, намалява ли???Спряха нещо да пишат за нея.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 6 rate down comment 3
bgMan
преди 4 години
За разстояния до 500-600 км. много добра алтернатива са високоскоростните електрически влакове на магнитна възглавница.Само дето отново е доста по-евтино да купиш самолет вместо да строиш няколко хиляди километра високоскоростна железница.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 0
Mohave __
преди 4 години
кой говори за електричество , става дума за полети в ниска орбита
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 14
zelka007
преди 4 години
ха ха ... тази година и догодина импе , всичките големи авиопроизводители ще демонстрират хибридни самолети ... текът в момента сертификации за поне 3 модела 6 местни пътнически напълно електрически самолети ... живееш поне 10-15 години назад ... :))) ... презокеанските полети може би няма да са възможни с днешните технологии , но вътрешните до 600-700км и в момента са възможни ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 18 rate down comment 4
Мето
преди 4 години
А най добре просто да теглим як шут на всичките екоизмамници и техните квоти и данъци за въздух..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 17 rate down comment 4
Императорът
преди 4 години
Нека рошавият *** сам да се вози на самолетче на батерийки - и да вземе със себе си и другите европейски политици - защото на никой няма да липсват. Тия вече тотално изтрещяха.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още