IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

BlackRock: Станете еко, или сте аут!

В писмо до топмениджърите на големите компании Лари Финк предупреждава за промяна на стратегията на фонда му и преразпределяне на инвестициите

10:33 | 15.01.20 г. 9
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;EPA/JUSTIN LANE</em></p>

Снимка: EPA/JUSTIN LANE

Топмениджъри на големи компании от целия свят получиха през тази седмица поща от най-важния човек във финансовата индустрия. В писмо от няколко страници, с което разполагат The Wall Street Journal и Handelsblatt, главният изпълнителен директор на BlackRock Лорънс (Лари) Финк влиза в ролята на адвокат в защита на климата и околната среда.

Той призовава изпълнителните директори на най-важните компании в света да преструктурират своите фирми. Пазарите не са склонни да вземат под внимание риска от изменението на климата за икономически растеж и просперитет. „Но осъзнаването се променя бързо и съм убеден, че сме изправени пред фундаментална трансформация на финансовия свят“, пише калифорнийският финансист.

Това, което казва Лари Финк, тежи. BlackRock управлява инвестиционни фондове за близо 7 трилиона долара - почти два пъти повече от годишното икономическо производство на Германия. Никоя друга фондова компания не управлява повече активи.

Както и в други региони на световната икономика, BlackRock участва в целия корпоративен елит в Германия и често е дори най-големият акционер. Според данни на финансовия регулатор Bafin американският фонд държи 7,62 процента от акциите в групата за недвижими имоти Vonovia, а 6,44 и 6,74 процента – в застрахователите Allianz и Munich Re.

Мениджърът на активи притежава 5,53%-ен дял в доставчика на финансови услуги Wirecard и държи най-големия пакет акции (5,15 процента) в Deutsche Bank и 7,44 процента - в Bayer.

Финк, привърженик на Демократическата партия, пише в писмото си, че предвид рисковете, свързани с климата, капиталът ще бъде преразпределен по-рано, отколкото повечето очакват. 67-годишният мениджър говори за най-голямото свиване на инвестиции за тези 40 години, през които работи във финансовия сектор. През това време той е преживял редица финансови кризи и трудни ситуации. В писмото си изброява скока на инфлацията през 70-те и началото на 80-те, говори за кризата в Азия от 1997 г., Dotcom балона и глобалната финансова криза от 2008 г. Всички те са до голяма степен временни, дори и ако понякога продължават години.

„Различно е с промените в климата. Дори само част от прогнозираните ефекти действително да се реализират, ние се сблъскваме с по-фундаментална, дългосрочна криза“, преценява шефът на Blackrock. Следователно компаниите, инвеститорите и правителствата ще трябва да се „подготвят за съществено преразпределяне на капитала“.

Наскоро самият BlackRock беше подложен на натиск, тъй като според различни разследвания компанията, подобно на своите конкуренти Vanguard и State Street, не е успяла да насърчи трансформацията на индустриалните компании. Според анализ на мозъчния тръст Influence Map от Великобритания постигането на целите, договорени в Парижкото споразумение за климата, изисква по-големи ангажименти.

Споразумението цели да ограничи повишаването на средната глобална температура значително под 2°С спрямо прединдустриалните нива, като се продължат усилията увеличението й да не надвишава 1,5°С. В своето проучване обаче Influence Map твърди, че през 2018 г. BlackRock и Capital Group са гласували в 90% от случаите срещу предложения на акционерите, които биха подкрепили постигането на парижките цели.

В своя годишен доклад самият мениджър на активи отчита, че за дванадесетте месеца до юни 2019 г. при  207 компании са били засегнати климатичните и екологичните проблеми. Въпреки това при общо 36 заявления от акционерите фондът е гласувал само в четири случая за техните предложения, което биха задължи компаниите да преразгледат своите емисии на въглероден диоксид.

Последна актуализация: 20:06 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

9
rate up comment 0 rate down comment 0
khao
преди 4 години
спок, мак доналдс нема да фалира, работа ще имаш !!! :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 0 rate down comment 0
khao
преди 4 години
спок, мак доналдс нема да фалира, работа ще имаш !!! :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 0 rate down comment 0
julian12
преди 4 години
Една от по-големи компании за въглища в сащ потъна за 1 година. От 48 до 8 долара за акция.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 10
Мето
преди 4 години
Тоя измамник Лари не е ли разбрал ,че Тръмп сложи край на еко далаверата в Америка, Само Евроджендърите продължават към светлото бъдеще , а зомбираните европейски граждани услужливо се надупват и разтварят бузи с ръце..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 16 rate down comment 7
pinoccio
преди 4 години
Изнесеното в статията показва за пореден път, че няма такова понятие като свободен пазар, а като следствие - съвременният капитализъм и демокрацията са дълбоко режисирани социални експерименти. Нито пазарът би поел сам в посоката, в която бива тласкан от позиции от най-високо финансово ниво, нито демокрацията би обърнала внимание на прокламациите на Грета Тунберг, които са като графити в подуенския подлез, разказващи за откраднатото й детство от котаракът в чизми. Една дълга и невидима ръка, стигаща чак до прассето в задния двор, управлява този свят и пълни хладилниците ни с продукти от нелегално изнасяните италиански отпадъци.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 11 rate down comment 5
miccaelis
преди 4 години
мож да има 2 млн. каруци ама не от екология, а от бедност и всички ше са със скъсание джебове ... :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 15 rate down comment 6
Hermes73
преди 4 години
Изводите от статията за мен са два.Предстои съкращавене на потребелението с всичко произтичащо за компаниите или съкръщаване на популацията и съотвотно отново на потребелението........Ако някой вярва че след ерете на въглеводородите примерно след 20 години в София ще има 2 000 000 ел.коли вместо сегашните 2 000 000 с двигатели с вътрешно горене е мноооооооооооооого голям оптимист.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 12 rate down comment 5
miccaelis
преди 4 години
мое им дам един съвет на Камънярките и на Тъпанасторите, да си спрете напълно парното и се метнете на едни колелета ей са как е зимата, кат по тоя начин ше се насладите напълно на промените на климата ..... и вече мое пускате подобни простотиии ..... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 12 rate down comment 7
miccaelis
преди 4 години
Comeback fuer den Diesel?https://***.youtube.com/watch?v=3z4TSYEeAmsчек го пуснем ош веднъж .... аут ама мое почеше коня за гривата плехара Финк ... къде ве батко с електрокара ако треа измина 1000км. треа спра х5 пъти за х8 часа зареждане, аз з нафталината си ги минаам на един дъх с 1 резервоар и само за 80 леа .... С климата май май нешо пак не им се получи раотата на Юдеите, навънка продължаа да е студ, не видим ни слънце ни плаж ни 35 губи по точки плешо и тва е .... :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още