IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-ценният метал в света оставя всички останали зад гърба си

Родият – използван предимно в автомобилните катализатори и пет пъти по-скъп от златото, поскъпва с 31% от началото на месеца

10:40 | 14.01.20 г. 14
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Страхотното начало на годината за паладия бледнее пред един по-малко известен, но далеч по-скъп метал – родият.

Родият – използван предимно в автомобилните катализатори и пет пъти по-скъп от златото, поскъпва с 31% от началото на месеца, достигайки най-високата си цена от 2008 г. насам. По-строгият контрол върху вредните емисии разпали ралито му и вече се появиха спекулации, че се очакват нови рекорди, съобщава Bloomberg.

Родият поскъпна 12 пъти през последните четири години, изпреварвайки значително всички водещи суровини на фона на увеличеното  търсене от автомобилния сектор. Също както паладия, металът се добива като вторичен продукт на платината и никела, но пазарът му е далеч по-малък и това го прави предразположен към големи ценови движения, когато доставките или търсенето се променят.

„Родият е подвластен на шантава волатилност“, посочва Антън Берлин, ръководител на звеното за анализ и пазарно развитие на руската MMC Norilsk Nickel PJSC, която добива около 10% от метала. Добивът е ограничен и спекулантите започват да го купуват, след като големите индустриални купувачи си подсигуриха нужните количества в края на миналата година.

Поскъпване

До понеделник родият достигна цена от 7 925 долара, посочват от Johnson Matthey Plc. Поскъпването от този месец също така стана факт на фона на обръщането на инвеститорите към благородните метали в търсене на убежище от напрежението в Близкия изток, което тласна цената на паладия с около 9%.

„Основният двигател до началото на януари беше физическото търсене от Азия, което може да е свързано и с автомобилната индустрия“, посочва Андреас Даниел, трейдър за Heraeus Holding GmbH. „Купуването води до още купуване и на един нерегулиран пазар ефектът е огромен, с движения на цените, виждани, може би, на всеки десетина години“, допълва той.

Търсенето се охлади миналата седмица, посочва още Даниел. Цената достигна 8 200 долара в сряда преди да се понижи леко през следващите дни.

Въпреки че отслабването е възможно през тази година, родият може да достигне рекордните 10 100 долара, достигнати през 2008 г., смята Афшин Набари, ръководител на звеното за търговия на MKS PAMP Group в Швейцария. Тези раздути цени отпреди десетилетие накараха производителите на катализатори да преминат към платината и паладия, които също се използват за пречистване на емисии.

Малък пазар

Много по-трудно е да се инвестира в родий, отколкото в други благородни метали. Той не се търгува на борсите, пазарът за кюлчета или монети е много по-малък в сравнение с този на златото и среброто, а повечето сделки са между доставчици и индустриални купувачи. Производството в глобален план се равнява на малко над една десета от това на паладия и платината.

Високите цени на родия са добра новина за южноафриканските производители, които представляват над 80% от световния добив. Ръстовете при металите в групата на платината и евтиния южноафрикански ранд помагат на индекса на компаниите за добив в страната да се утрои през последната година, достигайки най-високото си ниво от 2011 г. насам.

Лидерската позиция на Южна Африка означава също така, че производството рискува да натежи на пазара. Спиранията на тока през миналата година доведоха до временни прекъсвания на производството. Имаше и продължителни стачки на работници в сектора с искания за по-високи възнаграждения.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:50 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

14
rate up comment 3 rate down comment 0
Dr. Vatnikov
преди 4 години
Не бих заложил на това. Сделка ще има, но шорт на златото едва ли, имайки предвид големия деманд и от централните банки и от по-малките инвеститори, търсещи спокойствие на фона на продължаващия печат на фиатни пари и задлъжняеане по цял свят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 5 rate down comment 2
Local_Person
преди 4 години
Ок, само дето е време за Шорт на злато - сделката с Китай.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 7 rate down comment 0
Achtung
преди 4 години
Объркал си двата щата. Паладия се ползва повече в катализаторите на бензиновите коли, а платината при дизелите. От там и движението на цените.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 7 rate down comment 2
zelka007
преди 4 години
"...Във военен план някои са незаменими ..."...и ти си велик ... :))) ... по свой си начин де ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 6 rate down comment 2
zelka007
преди 4 години
"... щото продажбите на моите компании ... "...велик си импе ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 10 rate down comment 3
дядя Вова
преди 4 години
"Най-ценният метал в света оставя всички останали зад гърба си" Еленче, това хич не е най-ценният метал.Има къде-къде по-ценни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 7 rate down comment 3
дядя Вова
преди 4 години
Ако не бяха толкова скъпи, щяха да имат много повече приложения.Например реният.Но само реактивните двигатели като употреба не могат да наваксат търсенето.Всъщност 20 милиарда държавна помощ за Боинг, 5 милиарда заем = много излишен индианец = много проблем.Аз залагам на временно поевтиняване на рения :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 0 rate down comment 5
дядя Вова
преди 4 години
Това е добре :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 7 rate down comment 6
Императорът
преди 4 години
И съм доволен, че вече акционер в четвъртия по големина производител на родий на света.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 10 rate down comment 2
studioaa
преди 4 години
Родият и паладият са абсолютно безполезни извън производството на автомобили. Ползват се за свещи и катализатори само... Сега като спадне производството на дизели, за които са най-важни, заради еврорегулациите цената ще се упъти към 90-95% спад както беше през 2008-2009...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още