IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Омбудсманът иска от КФН още време за обсъждане на системата "бонус-малус"

Диана Ковачева смята, че в проекта на застрахователите се дава превес на техните интереси пред тези на собствениците и водачите на МПС

10:50 | 10.12.19 г. 2
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Комисията за финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов с искане да се предвиди допълнително време за обсъждане и съобразяване с направените в хода на общественото обсъждане до 19 декември становища по концепцията за системата "бонус-малус". Това съобщиха от пресцентъра на обществения защитник.

Наредбата за определяне на размера на застраховката "Гражданска отговорност" влиза в сила от 1 януари 2020 г., с изключение на няколко разпоредби, които ще се прилагат от 1 януари 2021 г., уточниха от институцията.

Диана Ковачева напомня, че за обсъждане и евентуално приемане на постъпилите предложения остават само 12 дни, от които седем са неработни.

В становището си до КФН доц. Ковачева е изложила съображенията си за засягане на правата на гражданите от така предложения втори по ред проект като смята, че се дава превес на интересите на застрахователите пред тези на собствениците и водачите на МПС.

В писмото си омбудсманът посочва, че проектът не предвижда ясно разграничение между собственика и водача на МПС при определяне размера на премията.

"Оказва се, че собственикът на МПС отговаря за нарушения, извършени от други лица, вписани като водачи в полицата на автомобила, като малус точките на другите водачи се отразяват върху размера на премията му, без самият той да е допуснал нарушение", пише в становището си общественият защитник.

Омбудсманът смята, че проектът допуска да се натрупват множество санкции за едно и също нарушение.

Диана Ковачева е на мнение, че липсата на пропорционалност между санкционирането и поощрението на собствениците/водачите на МПС не кореспондира с обявените цели на проекта. Тя пресмята, че в рамките на предложената система увеличението за малус клас е много рязко и достига до 400%.

„В същото време, изрядните водачи не са стимулирани в достатъчна степен, е друият мотив, с който омбудсманът е предложила да се преосмисли така предложената концепция.

Според Диана Ковачева друг недостатък на проекта е, че не е предвиден механизъм за възстановяване в кратък срок от застрахователя за връщане на надвнесена сума, при установено неправилно изчисляване на премията.

Омбудсманът предлага да се предвиди допълнително време за обществен дебет на предложенията, за да се отстранят „дефицитите” и да се усъвършенства концепцията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:52 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 0
Mit1
преди 4 години
Абсолютно нечестно е. Толкова очевидно е в процентите, че направо вади очите. Как смеят да казват, че ще е по-добре и застрахователите няма да взимат от това, нямам никаква идея, абсолютна наглост!ОК, нека са 400% или друг много висок процент отгоре, но защо от другата страна стимулът да е толкова малък!!! Защо трябва години наред да се "бориш" за него, а обратното да е мигновенно негативно и да те удря по джоба!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
Спящият бик
преди 4 години
Застраховките не могат да зависат от нарушаването на правилата за движение по пътищата. това е само потенциална щета, а не реална! Застрахователите се правят на ударени, защото им изнася катаджийската трактовка, но това няма нищо общо с принципите на застраховането, което се занимава с реални щети, а не с евентуални такива!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още