IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Започна строителството на тунел "Железница" на магистрала "Струма"

Изпълнител на обекта е консорциумът „АМ Струма Тунел 2018“ с водещ партньор „Джи Пи Груп“ АД, договорът е за над 222 млн. лева с ДДС

11:42 | 23.10.19 г. 1
<p>
	<em>Илюстрация: Агенция &quot;Пътна инфраструктура&quot;</em></p>

Илюстрация: Агенция "Пътна инфраструктура"

След неколкократно отлагане на обществената поръчка за избор на строител и забавяне най-накрая започва строителството на тунела "Железница" от магистрала "Струма" и на пътните участъци непосредствено преди и след него, съобщават от пресслужбата на Агенцията „Пътна инфраструктура“.

Изпълнението е обособено в три части – на тунела, на пътя преди и на пътя след него, за да може на обекта да се работи едновременно и да бъде приключен в срока на оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г., посочва се в съобщението.

Изпълнител на обекта е консорциумът „АМ Струма Тунел 2018“, в който участват „Джи Пи Груп“ АД, „Глобал Кънстръкшън“ ООД и „Виа План“ ЕООД. Стойността на договора е над 185,3 млн. лева без ДДС или почти 222,4 млн. лева с ДДС.

Строителният надзор е на „План Инвест Железница“ ДЗЗД с участници „План Инвест Пловдив“, „Инфра Проект Консулт“ ЕООД, . Строителният надзор е на „План Инвест Железница“ ДЗЗД, „Сърч Корпорейшън Срл“. Стойността на договора е за почти 4 млн. лева без ДДС.

„Джи Пи Груп“ спечели поръчката въпреки нареждането на премиера Бойко Борисов компанията да бъде извадена от всички търгове с европейско и национално финансиране, след като европейската служба ОЛАФ започна разследване за корупция и схеми, осигуряващи европейски пари за фирмата. „Джи Пи Груп“ първоначално заяви, че ще се откаже от тази поръчка, но така и не подаде официално заявление в Пътната агенция и по-късно подписа договора.

Решението на Агенцията за избор на изпълнител беше обжалвано от отстранената от търга гръцка компания „Актор“. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отхвърли жалбата и потвърди решението за избор на изпълнител, както и Върховният административен съд (ВАС).

Характеристики на тунела

Тунелът ще бъде с две отделни тръби за движение. Дължината на всяка ще е около 2 км. Съоръжението ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н.

Ще бъде изграден и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и други, поясняват от Агенцията.

Участъкът преди тунела в посока от София към Кулата е с дължина 720 м. Той включва и обслужващ тунелен път при северния портал и мостово съоръжение.

Отсечката ще бъде изградена от ДЗЗД „Железница - Север“, в което са: „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой“ АД и „Главболгарстрой Интернешънъл“ ЕАД. Стойността на договора е почти 30 млн. лв. без ДДС.

Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „ТЕС Консулт“, в което влизат „СТРОЛ 1000“ АД, ТРИ-ЕС“ ЕООД и „ЕКСПЕРТ ДЕСИЖЪНС“ ООД. Техният договор е за 599 783 лв. без ДДС.

Отсечката след тунела е с дължина 1,4 км. Ще бъдат построени селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изграждане и реконструкция на инженерни мрежи и др.

Изпълнител на строително-монтажните работи е „ПСТ Груп“ ЕАД. Стойността на договора е малко над 18,4 млн. лв. без ДДС. Строителният надзор е на ДЗЗД „ПЪТКОНСУЛТ 2000-КОНСУЛТ 64“, в което влизат „ПЪТКОНСУЛТ 2000“ ЕООД и „КОНСУЛТ 64“ ООД. Техният договор е за 465 222 лв. без ДДС.

Забавяне на магистрала „Струма“

Довършването на магистрала „Струма“ се забави заради споровете около 15-км тунел в Кресненското дефиле. Управляващите се отказаха от съоръжението, което беше одобрено от европейските власти заради защитените територии в района, и решиха да изберат друг вариант за преминаване на дефилето – запазване на съществуващия път с движение в посока Кулата и изграждане на нова отсечка източно от Кресна с движение в посока София.

Това означава, че страната ни най-вероятно няма да спази ангажимента си да довърши магистралата до 2022 г. по правилото n+2, което се прилага за европейските програми (финансирането от последната година на програмния период – в случая 2020 г., плюс 2 години за довършване на обектите – бел.авт.), и е много вероятно да възстановява пари на Европейската комисия (ЕК).

Първоначалните планове бяха магистралата да бъде построена в периода 2007-2013 г. - първият програмен за България, след като стана член на ЕС. Строителството се забави заради продължителните съдебни спорове заради защитените територии.

След това започна спор между управляващите и строителни компании за начина на преминаване през Кресненското дефиле. Наложи се виждането, че избраният вариант с 15-км тунел не може да се реализира и държавата пак промени плановете си. Последваха нови екооценки, проучвания и планиране.

Към момента текат обществени поръчки, но срокът за избор на изпълнители – септември т.г., не беше спазен. Все още не са отворени и ценовите предложения, които са подадени в Пътната агенция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:50 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още