IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Експерт: Спадът на чуждите туристи е заради ниското качество на услугите

Ако продължаваме да рекламираме продукт с лошо качество, означава да гоним туристите, заяви Румен Драганов

10:04 | 03.09.19 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Качеството на предлагането в туризма ще е решаващо за летния сезон през 2020 г., коментира за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. Според него това, че България в предходни години е предлагала по-лошо качество на почивка на море в някои сегменти и категории хотели е основната причина за спада на посещенията на чуждестранни туристи в страната, който се наблюдаваше през юни и се задълбочи до над 3 на сто през юли.

Туристите продължават да са доволни от престоя си в хотели от 4 и 5 звезди, които са запълнени, същевременно има изоставане в заетостта в обекти, в които миналата година е било предлагано по-ниско качество на туристическия продукт. Проблемите са основно по морето, а не във вътрешността на страната, допълни Драганов.
Според него отпускането на допълнителни средства за реклама или за чартърните полети не може да е мярка за подкрепа на туристически продукт с ниско качество. Ако продължаваме да рекламираме продукт с лошо качество, означава да гоним туристите, категоричен е Драганов. 

Той допълни, че една от причините за съществуване на лошо качество е отсъствието на единна организация на хотелиерския бизнес, създадена със закон по места и затова не може да се получи обективен отговор на въпроса какво пречи на туризма да стане водещ и конкурентен на съседните пазари.

„Имаме елитни хотели, отличен туристически продукт, но има и някои, които ни теглят надолу“, коментира експертът и изтъкна, че браншът е лишен от възможността да "изчисти" онези, които работят некачествено, защото системата на категоризацията е в ръцете на ресорното министерство и кметовете на общините, което е "несвойствена за тях дейност". 

Според експерта в страната има над 3000 хотела с три звезди и тези места за настаняване са с "еднакви звезди и с различно качество". За да се освободи туризмът от "проблемните обекти", е необходимо браншът да има определяща роля по места в системата за категоризация, смята Румен Драганов и по тази причина той изтъкна, че спешно чрез Закона за туризма трябва да се предвиди създаването на Национална хотелска организация измежду всички категоризирани по Закона за туризма от 2002 г. досега юридически лица, която да поеме Регистъра на местата за настаняване, хранене и развлечения. Тогава, по думите му, ще е ясно кой кой е в туризма, а контролът ще се поеме от бранша. По този начин задругата на хотелиерите в определено населено място не би допуснала хотел, който да влошава доброто име на дестинацията, смята Румен Драганов.

Той припомни, че по данни на статистиката тази година 2,083 млн. са чуждестранните гости, посетили България през юли, а през същия месец миналата година те са били 2,153 млн., което означава, че със 70 000 по-малко са чуждестранните посетители. Този спад е основно заради морските курорти, където намалението на чуждестранните на туристи е много по-голямо, като спадът по Черноморието се компенсира от увеличението на пътуванията вътре в страната. 

Драганов посочи, че културно-историческият туризъм в София, Пловдив и туризмът във вътрешността - Велинград, Пампорово, Банско, както и посещенията на къщи за гости, набират скорост и компенсират намалението в морския туризъм това лято.

Страната се движи в рамките около 8,3% общ спад на чуждестранните туристи по отношение на пристиганията по летищата във Варна и в Бургас, като този спад по Черноморието през май и юни достигна до 20%, докато през август намалява значително и спадът за страната е около 3 на сто.

Очаква се спадът да бъде компенсиран допълнително през октомври, ноември и декември с положителни ръстове от културния туризъм в градска историческа среда с ръст на туристите в София и Пловдив и други населени места до края на годината.

Според Румен Драганов Варна и Бургас имат потенциал да се позиционират и като дестинация за културен туризъм в есенния, зимния и пролетния сезони, с което да извлекат ползи от разширеното предлагане на туристическия продукт. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:12 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още