IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ИПИ: „БДЖ-Пътнически превози” – един субсидиран фалит

Държавата трябва да преразгледа модела на субсидии, компенсации и трансфери, както и обхвата на обществените услуги, пише в анализа на Петя Георгиева

12:12 | 13.10.18 г. 8
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

В един нормален свят предприятия като „БДЖ-Пътнически превози” трудно могат да съществуват. В България, обаче, те не просто съществуват, но и не спират да гълтат огромен обществен ресурс. Защо и как сме допуснали да се стигне дотам е въпрос, чийто отговор може да се разгледа в общия контекст на управлението на държавните компании през прехода, но само анализът може да ни даде отговор как и дали изобщо да продължим с финансирането им и в бъдеще, пише в коментара на Петя Георгиева от екипа на Института за пазарна икономика.  

Единственият доставчик на железопътна транспортна услуга за пътници в страната – „БДЖ -Пътнически превози” ЕООД (БДЖ-ПП) – е предприятие със 100% държавно участие, част от Холдинг БДЖ, което също така е включено и в сектор „Държавно управление”[1]. Това на практика означава, че то не е пазарен производител, а се третира като доставчик на непазарна продукция и изпълнява обществени функции.

Държавата, под формата на ежегодни значителни субсидии и капиталови трансфери, осигурява текущото функциониране на предприятието, като срещу договора за извършване на обществена услуга [2] то се задължава да превозва безплатно или на намалени цени групи граждани, които при нормални пазарни обстоятелства вероятно не биха имали достъп до тази услуга, а също така и да поддържа определени неефективни линии с чисто социални цели.

Както е видно на графиката по-долу, субсидиите от държавния бюджет за текущата дейност на БДЖ-ПП през последните седем години варират в малък диапазон – между 160 и 175 млн. лв. БДЖ-ПП също така получава и компенсация за предоставянето на транспортни услуги безплатно или по намалени цени в размер на около 11 млн. лв. за 2017 г., които всъщност покриват разликата на намалените билети и карти за определени потребители (студенти и ученици, пенсионери, многодетни майки и др.).

Освен субсидията и компенсациите, БДЖ-ПП получава и капиталови трансфери от страна на държавата, чрез които то осигурява своите инвестиции и капиталови разходи, както и покрива загубите и дълговете си, с цел да не се декапитализира. Същевременно, въпреки съществения размер на финансовото подпомагане от страна на държавата, достигащо до 220 млн. лв. за 2017 г., превозените пътници от дружеството спадат с всяка изминала година. Това на практика означава намаляваща ефективност от работата на дружеството.  

Финансово подпомагане на БДЖ –ПП ЕООД за 2011 – 2017 г. (млн. лв.) и брой превозени пътници по вътрешните линии

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.

Последна актуализация: 10:58 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

7
rate up comment 0 rate down comment 0
pif79
преди 5 години
Всъщност дълговете на DB са много по-големи от дълговете на България. И да, всяка година са на загуба
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 0 rate down comment 1
Grosss
преди 5 години
Нашите сегашни управленци не искат да управляват и развиват държавата.Тяхната единствена цел в живота е да продават и да бъдат комисионери,действат на принципа да" краднем пък след нас и потоп".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 8 rate down comment 0
michaelis12
преди 5 години
ебба му мамата и швабосите им държавни влаковете ... тц тц тц начи и те са неква ненормална държава .... у Жабария също чудно как оня Берлускони с куррвондилите не ги е присвоил или унищожил ......Deutsche Bahnhttps://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_BahnDas zu 100 % bundeseigene Unternehmen ist das groesste Eisenbahnverkehrs- und Eisenbahninfrastrukturunternehmen in Mitteleuropa und bereits seit mehreren Jahren international taetig.[3]Liste von Eisenbahnstrecken in Italienhttps://de.wikipedia.org/wiki/Liste_von_Eisenbahnstrecken_in_ItalienDie Gesamtlаеnge aller Eisenbahnstrecken in Italien betrug 2006 insgesamt 15.974 km, ueber 12.000 davon von der Staatsgesellschaft Rete Ferroviaria Italiana gefuehrt. Die restlichen 3.000 km unterstehen der regionalen Verwaltung oder anderen Unternehmen mit oeffentlichem oder privatem Kapital.Чудим се да поствам ли за Франция и за Китай че там същата раота, за Русия знаем там Путин ги приватизирал още от как дошъл на власт .....Russian Railwayshttps://en.wikipedia.org/wiki/Russian_RailwaysRussian Railways (Russian: ОАО Российские железные дороги (ОАО РЖД), translit. OAO Rossiyskie zheleznye dorogi (OAO RZhD)) is a Russian fully state-owned vertically integrated company, both managing infrastructure and operating freight and passenger train services.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 1
michaelis12
преди 5 години
ше преведем само последното изречение, което гласи :.... От 1 Януари 2005та Австрийски Федерални железници са разделени в 4 дъщерни компании на чийто връх стои АДЖ Холдинг АГ които са 100% СОБСТВЕНОСТ НА РЕПУБЛИКА АВСТРИЯ ненам кво повече иам да казвам на просттите либерасти в Буллгаристтан гиби с техните "пазарни принципи" къдет обясняят как било в "нормалния свя" дет дори и на екскурзия не са били там ..... а то там всичко държавно освен сергиите с кебапчета ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 7 rate down comment 1
michaelis12
преди 5 години
В един нормален свят предприятия като БДЖ-Пътнически превози трудно могат да съществуват. .. пише неква простта коза на име Петя Георгиева от института по Кретенология. -----------------------------------------------------------------такам веднага за такива изтрещели пачаввретини показвам как функтионират нешата у нормалния свят и кой може да чете чужди езици, ето го ......------------------------------------------------------------Oesterreichische Bundesbahnenhttps://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterreichische_BundesbahnenUnternehmenDie OeBB sind nach dem Bundesbahngesetz organisiert, das zuletzt 2009 und davor 2003 durch das Bundesbahnstrukturgesetz in grossem Rahmen geaendert wurde. Seit 1. Jaenner 2005[10] sind die Oesterreichischen Bundesbahnen in vier selbstaendige Teilgesellschaften gegliedert, an deren Spitze die OeBB-Holding AG steht, die sich zu 100 % im Eigentum der Republik Oesterreich befindet.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 14 rate down comment 6
Vesko94
преди 5 години
Но едва ли носят толкова загуби, както БДЖ ПП? Да не говорим, че качеството на услугата е на безобразно ниски ниво. П.П. Не подкрепям разпарчетосването и ликвидирането на БДЖ
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 19 rate down comment 5
pif79
преди 5 години
ИПИ, малко по-сериозно. Навсякъде по света пътническите превози се субсидират от държавата, справка - Deutsche Bahn
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още