IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Световният концерн Volkswagen е в детската градина

Власт, гордост и суета пречат на най-голямата европейска автомобилна компания да загърби кавгите и да се съсредоточи върху най-важното

21:00 | 05.11.21 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

От миналата неделя в сила отново е зимното часово време. Въпреки това поне германците биха могли да настроят часовника си по друго събитие. Всяка есен във Волфсбург се провежда така нареченият кръг на планиране. Висшите мениджъри и надзорните съвети - предимно мъже - се карат как да инвестират милиарди в заводи и нови продукти. Това е безпрецедентна сделка, която довежда най-голямата европейска автомобилна компания до ръба на лидерска криза. При това с уморителна редовност. Така се случи и през ноември 2021 г., пише в свой коментар за Spiegel Симон Хаге.

Тогава някои говорят за „нарушение на доверието", други - за "блокада". Основната тема на кръга на планиране - натоварването на фабриките на VW с продукти, снаряжени за бъдещето - става второстепенен въпрос. Сега четиричленна помирителна комисия трябва да се опита да възстанови единството. Сякаш компанията и без това няма никакви други проблеми.

Докато VW страда от спад в продажбите, Tesla обявява рекордни печалби тримесечие след тримесечие. На европейския пазар навлизат нови китайски конкуренти. А германската конкуренция също се възстановява: бившият работодател на Херберт Дийс BMW управлява недостига на чипове много по-професионално от базираната във Волфсбург компания. Но Volkswagen отново е заета със себе си. Страничните наблюдатели само търкат очите си и се питат: Защо всъщност е това? Не беше ли доскоро именно VW смятан за пионер на електрическото бъдеще, преследвач номер едно на Tesla? Никой във Волфсбург не може да даде задоволителни отговори.

Все едно концернът е в детската градина, където например между децата може да ескалира спор за нова количка. Едното я грабва, бие и тормози. И в един момент никой наистина не знае защо.

Във Волфсбург също често е трудно да се разбере произходът на продължаващите конфликти между висшето ръководство, работническия съвет (синдикална организация, б. ред.) и надзорните съвети. Особено след като замесените обичат да подчертават, че „всъщност не са толкова раздалечени по въпроса“. Така че става дума и за власт, гордост и суета.

Такива низки инстинкти естествено съществуват и при конкуренти като BMW или Daimler. Но никъде другаде те не се показват толкова силно наяве, както се случва във Волфсбург, под формата на полупублични до публични шоу битки. Това е фатално за групата и нейните 660 000 служители по целия свят.

Откакто Херберт Дийс пое поста през пролетта на 2018 г., честотата на такива големи конфликти се увеличи още повече. През миналата година той едва не загуби работата си на два пъти, защото се забърка в спорове с надзорните и работническите съвети. Фокусът не беше върху бъдещето на компанията, за чийто пионер Дийс обича да се представя, а върху преждевременното удължаване на договора му за Борда на директорите.

Дийс всъщност го получи през юли след месеци на спорове. Това беше вот на доверие към един топ мениджър, чиито лидерски качества са противоречиви. И силен мандат за продължаване на неговата последователна електрическа офанзива. Въпреки това вместо да използва възможността за нов възход и да постави конкуренти като Tesla на тяхното място, компанията предпочита да се разкъса.

При това условията на работа за Дийс изглеждаха оптимални. Неговият дългогодишен конкурент, шефът на работническия съвет Бернд Остерло, прие високо платена позиция в борда в дъщерната компания за камиони Traton. Наследникът му Даниела Кавало е също толкова твърда по въпроса, но изглежда по-малко привлекателна за масите. Докато Остерло все още се смяташе за непредсказуем, холеричен и не по-малко съзнателно насочен към властта от Дийс, Кавало е ценена в цялата група заради нейната благоразумност. Ако шефът на компанията не успее да намери стабилен режим на работа и с нея, това ще е доказателство за сериозните недостатъци в уменията му за водене на преговори и комуникация.

Дийс разполага със стратегическа визия, на която дори критиците му се възхищават. Той разбра по-рано от всеки друг германски автомобилен шеф колко радикално трябва да се промени курсът на индустрията и че битовете и байтовете в бъдеще ще бъдат по-важни от пренебрежителната ламарина. Но фактът, че той все още затъва в безсмислени малки войни, кара дори най-върлите му поддръжници да се отчайват.

Защо, например, той първоначално смяташе за подходящо да отмени участието си в събранието на представителите на служителите този четвъртък въпреки кризисните настроения сред работниците? Дийс се оправда с пътуване до САЩ, включително и заради срещи с инвеститори на Wall Street, което било планирано от известно време. Едва след публичното порицание на Кавало („Това поведение е безпрецедентно в историята на нашата компания“) той промени мнението си.

Очевидно в наричания често замък за коли във Волфсбург няма усещане за тъжния образ, който производителят на автомобили понякога публично представя. И отново на обсъждане се подлага поста на Дийс, и отново бъдещето на цялата група е под въпрос. Ще има ли окончателна ескалация този път, ще бъде ли изгонен мениджърът?

Досега винаги германците можеха да си настроят часовника и по друго събитие. След седмици или месеци спорове кавгаджиите обикновено се споразумяваха на компромис. И тогава публично обявяваха колко много се обичат. Като в детската градина.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:09 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

3
rate up comment 1 rate down comment 0
Dr. Vatnikov
преди 2 години
Китайските "автомобили" и за в бъдеще ще се продават само в Китай. А модел на Фолксваген е най-продавания автомобил в Китай. Тъй, че опорките някъде другаде се опитвай да пласираш.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 1
elinelinov
преди 2 години
"Ханс " до преди 4-5 години се "присмиваше" на електрическите автомобили особено на Японските хибриди. Повече от 75 години произвеждаше класически автомобили и последните години не качеството беше важно( 10 милиони коли произвеждаха) а печалбата !!. С качествато си с години бяха спечелили доверието на клиентите. Но сега беше Най -важното - печалбата! - останалото е без значение -какво какво мислят клиентите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 2
george353
преди 2 години
Тесла с рекордни печалби, BYD с рекордни печалби и втория най-голям ev пазарен дял след Тесла и то само от продажби в Китай. От 2022 почват Европа, UK, и Северна Америка. Само за октомври са продали над 81К ev-ta което е 250% повече от миналата година. Прогнозите за 2022 са за над милион ev-ta. В следващите 2-3 години Китай ще наводни светновните пазари и някои големи брандове, като VW например, може да станат ирелевантни, нещо като Nokia.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още