IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Боян Делчев: "Трейс" не изплаща дивидент, за да гради буфери срещу шокове

Практиката в годините показва, че при кризи средствата, определени за инфраструктура, намаляват, твърди изпълнителният директор на "Трейс груп холд"

08:43 | 12.06.20 г. 1
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<span lang="bg"><font face="Calibri,sans-serif" size="2"><span style="font-size:11pt;">Инж. Боян Делчев, изпълнителен директор на &quot;Трейс груп холд&quot; АД. <em>Снимка: компанията</em></span></font></span></p>

Инж. Боян Делчев, изпълнителен директор на "Трейс груп холд" АД. Снимка: компанията

Инж. Боян Стоянов  Делчев е изпълнителен директор на „Трейс Груп Холд“ АД и член на Управителния съвет‚ председател на секция „Транспортна инфраструктура“ при  КСБ ( Камара на строителите в България).

 Делчев завършва Математическа гимназия“ Гео Милев“ в родния си град Стара Загора. Продължава образованието си във Висшето строително училище „Любен Каравелов”. В своята професионална кариера, за кратък период успява да се утвърди като един от изявените инженери-мениджъри в „Трейс Груп Холд“ АД,в областта на метро и  жп строителството. инж. Делчев  е ръководител на проекта за изграждане на столичното метро в участъка от бул.„Патриарх Евтимий” до бул. „Черни връх“, с дължина от 2.6 км и 3 метростанции- НДК, Европейски съюз, Джеймс Баучер. Преди това е ръководил и изграждането на метростанция „Младост 1” и прилежащото й трасе. инж. Делчев участва в управление на строителството на рехабилитацията на жп линията Пловдив – Бургас.

В началото на 2013 г. е избран за изпълнителен директор на едно от най-големите строителни дружества на холдинга - „Трейс София” АД. От 2014 г. е избран за член на Съвета на директорите на холдинга, а по-късно става главен изпълнителен директор.

Инж. Боян Делчев е отличен от Столична община с плакет за приноса си в строителството на метрополитен София. Той е носител и на най-престижната награда на „Трейс Груп Холд” АД - „Строител на годината 2012”.

Инж. Делчев на какво се дължи ръстът на печалбата на компанията Ви предвид отчетения 15% спад при продажбите?

На територията на Р Сърбия "Трейс" успешно приключи големи инфраструктурни проекти, които са резултат от дългогодишен труд. Печалбата е следствие от тяхното финализиране и с нея до голяма степен се компенсират натрупаните загуби от предишни години.

Защо не се разпределя дивидент?

Икономиката е в криза и паричните потоци са нестабилни. Продължава несигурността относно опасността от вируса и дълбочината на икономическото му въздействие. При тези обстоятелства ни се наложи в краткосрочен план да пренаредим приоритетите на компанията, така че да се запазят перспективите за бъдещо развитие.

Ще Ви посоча един пример: в консолидирания си отчет за шестмесечието бяхме дали прогнози за спад на продажбите 20-30%, реалният спад на извършените СМР (строително-монтажни работи), който отчитаме е 25-30%, като до края на 2020 г. не виждаме тенденция за промяна т.е. ние имаме нужда от буфери, чрез които да компенсираме загуби и да се грижим за най-ценния ни ресурс- хората.

Какви са ни аргументите?

-В криза основно задължение на управлението на компанията е съхраняването на ресурси- човешки, материални, финансови, което е в интерес както на инвеститорите така и на работниците и служителите. Разпределянето на дивидент, на средства изработени в некризисен период подлага на риск компанията като такава, което е заплаха и за инвеститорите и за работещите;

- Отговорността към хората в "Трейс" и грижата за материалните активи на дружеството са сред най-важните ни приоритети. Работим активно по преструктурирането и редуцирането на средносписъчния състав, предприехме сливания на дружества в групата, с цел оптимизиране и съхраняване на основните ни ресурси - висококвалифицирани служители и основната ни техника, което уверявам Ви, като разход е повече от очакваните печалби;

-В етап сме, в който трудно ще увеличим приходите, но е важно паричният поток на компанията да остане стабилен, т.е. приоритет ни е контрола на ликвидността. 2020 година е сложна не само за нас. Поради  икономическата обстановка започналите  вече инвестиционни проекти от "Трейс" както в България, така и в Сърбия няма да доведат до очакваната ефективност. В резултат на Cоvid-19 се забави стартирането на големи проекти, промени се и срокът за провеждането на тръжни процедури. В България поддържахме пътищата в шест области, към настоящия момент извършваме тази дейност само в една област т.е. отчитаме спад на обемите и оборотите, но е важно да съхраним основните си човешки и материални ресурси, което води до допълнителни разходи

-Неразпределянето на дивидент помага за изграждането на допълнителни буфери срещу по-нататъчни неблагоприятни шокови ситуации т.е. приоритет ни е дългосрочната перспектива на компанията.

Какъв е делът на частните клиенти в продажбите Ви?

Изпълнението на поръчки от частни клиенти в процентно отношение е пренебрежимо малък спрямо общия обем на работата ни и в този смисъл не е определящ за резултатите на компанията ни.

Ще има ли акция по обратно изкупуване на акции?

Решението на Управителния съвет за обратно изкупуване на собствени акции е отворено и се движи в рамките на предходните години, т.е. не се предвижда инвестиране на средства в масово изкупуване на акции. В крайна сметка, когато се анализира поведението на "Трейс" и това, което е важно за акционерите, като очаквани резултати и перспективи, е редно да се проследят действията на компанията в един по-дълъг период през отминалите години.

ОБОБЩЕН ОТЧЕТ ЗА ПЕРИОД:
От началото на годината

Очаква ли се други ръководни фигури в компанията да търгуват с акции, както проф. Михайлов? По закон имат право да го правят два пъти в годината през  юни и декември след публикуване на консолидираните отчети?

Това е индивидуално решение на всеки един акционер, спазвайки законовите разпоредби и ограничения, така че да не се нарушават интересите на другите акционери.

Очаквате ли правителствата на България и Сърбия да увеличат инвестициите в инфраструктура?

Практиката в годините показва, че при кризи средствата, определени за инфраструктура, намаляват. Решенията на ЕК  непосредствено след затварянето на отделните държави заради пандемията от Covid- 19 са потвърждение на това - на отделните страни членки се позволи недоговорените средства от европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014-2020 г. да се пренасочат  към мерки за справяне с вируса.

Според Евростат в рамките на първото тримесечие на 2020 г. строителството в ЕС се свива на тримесечна база с 1,4%, а това представлява намаляване на европейското строителство за четвърто поредно тримесечие. Какво се случи в България? През 2019 г., въпреки че сме участвали в множество поръчки за големи инфраструктурни обекти, нямаме голяма успеваемост или голяма част от тези процедури не са завършили и нямаме яснота какъв ще е резултатът от тях и това наложи през 2020 г. да работим много на брой, но малки  обекти, които не са достатъчно ефективни за структурата.

В Сърбия, където ние работим повече от десет години, по време на извънредното положение имаше рестрикции за работа на големи строителни обекти, реално там колегите се върнаха на обектите след 7 май. ЕС отпусна на страните от Западните Балкани 374 млн. от предприсъединителната помощ за икономически мерки, като от тях 78,4 млн. са за възстановяване на икономиката на Сърбия. Правителството ще реши как да бъдат разпределени. В западната ни съседка има и инвестиции в строителството от китайски, арабски, руски и други източници, в които ние, поради естеството им, трудно можем да се включим.

България очаква през следващите четири години  да получи грантове от ЕС на стойност 9 млрд. евро и още достъп до евтини кредити на стойност близо 4 млрд. евро, за което е необходимо представянето на национален план за възстановяване. Искрено се надявам строителството да намери място в него, защото той е браншът, който осигурява  работни места на 250 000 души и съответно се грижи за 250 000 български семейства.

Материалът е с информационен характер и не е препоръка за покупко-продажба на ценни книжа. Журналистът притежава 1 акция в капитала на "Трейс груп холд" АД.

Свързани компании:

Трейс Груп Холд АД(T57)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:56 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 11 rate down comment 1
Грую Груев
преди 3 години
Егато глупостите на ангро, че и нагло изказани при това само и само да не кажат, че печалбата им е екселски ред в табличка и до там - щом няма дивидент, всяка "печалба" е виртуална! Напротив, уважаеми плешко, точно по време на криза се вдигат най-много разходите за капитално строителство, щото това е най-лесният начин хем да се намали безработица, хем да се увеличи БВП, хем да остане нещо видимо, с което управляващите, които и да са те, да спечелят пак блеещия електорат! И то е видимо при всички кризи - огромната част от магистралите в Германия са построени след Депресията през 1929, същото се случва и в САЩ, да не говорим пък за нашата Тиква, която разбира само и единствено от капитално строителство и стиропор.Та хайде да не се лъжем, кажете си, че ви дреме за дребосъка, пари за глупости (дивидент) нямате реално и ще си харчите каквото и както си намерите за уместно. Стандартно поведение на мажоритар на БФБ, затова и тук всички хубави фирми с доказана дивидентна история са доста високо оценени (Планината, Корадо, Спиди, Мумифицирания трейдинг), а останалото е талаш с претенции и помпозни изкази с глупости на ангро
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още