IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ева Македонска: България не е евтина дестинация за аутсорсинг бизнеса

Трудно е да намерим таланти, които да са добре подготвени за дигиталната ера, в която живеем, твърди директорът "Човешки ресурси" в Ingram Micro София

08:35 | 06.11.18 г. 8
Автор - снимка
Създател
Ева Македонска: България не е евтина дестинация за аутсорсинг бизнеса

Ева Македонска e директор "Човешки ресурси" в Ingram Micro София. Тя се присъединява към екипа на компанията през 2012 г., когато се открива българският офис. Днес екипът "Човешки ресурси", който Ева ръководи, се състои от 15 експерти в подбор, обучение и администриране на персонала, насочени към хората в софийския офис.

С Ева Македонска разговаряме за аутсорсинг бранша като цяло, за България като дестинация за подобен бизнес и плановете на Ingram Micro за странат ани. 

- Г-жо Македонска, да започнем с малко общи въпроси за бранша. Защо според Вас точно България се утвърди като водещо място за аутсорсинг индустрията, и то за сравнително кратко време?

- Според мен България се утвърди като предпочитано място за аусторсинг бизнеса най-вече поради наличността на интелигенти хора, които знаят езици и могат да работят в нашата индустрия. На второ място бих посочила европейската култура и ценности, които споделяме в България и Европа. Начинът на работа и очакванията си приличат, така че комуникацията се улеснява и по-лесно достигаме до добър краен резултат. По-малко определящи фактори са географската локация, цената на труда и данъка общ доход от 10%.

- Едно от предимствата на страната ни бяха  значително по-ниските разходи за заплати в сравнение със Западна Европа. Със затягането на пазара на труда обаче има ли промяна в това направление?

- България не е евтина дестинация за нашия бизнес - особено по отношение на центровете за услуги. Ако разгледаме възнагражденията в Европа за стартова позиция, ще видим, че за младите хора е много по-трудно както да започнат, така и да се развиват със скоростта, с която днес се развиват служителите в нашия бранш, особено в София.

- Като проблем компаниите от сектора посочват трудното намиране на достатъчно подготвени кадри за ръководните позиции – проблем и за други индустрии. Споделяте ли това мнение? Какво може да се направи?

- Да, споделям това мнение, но мисля, че липсата на подготвени ръководители е закономерна, защото нашият опит е кратък, а големите международни компании не са достатъчно дълго на българския пазар, така че да развиваме тези умения. Доскоро всеки отдел имаше мениджър в Европа и така не можехме да отключим напълно потенциала на нашите ръководители.

В тази посока бизнесът бързо се променя, както и култивирането на умения. По-трудното обаче е да намерим таланти, които да са добре подготвени за дигиталната ера, в която живеем. В България през последните години СТЕМ уменията се неглижираха в образователния процес, а възможността за по-бърза реализация привлече голям дял от българските ученици към социалните дисциплини. Дисбалансът е налице и тук отстъпваме в сравнение с развитите страни.

- Данните показват, че в София са концентрирани над 90% от аутсорсинг дейностите в България. Има ли шансове и за други градове?

- Има шанс за малки и средни компании със специфичен профил. София е с почти 2 милиона души население, където изпитваме огромен недостиг на хора за бизнеса, в който са ангажирани около 50 хиляди човека. Пропорционално може да прецените какъв е потенциалът на по-малките градове.

- В сектора се наблюдава и т. нар. „прегряване“. Как разпознавате бърнаута сред вашите служители и как им помагате да избягат от него?

- В Ingram се грижим за социалната адаптация и имаме много активности, които целят да повишат мотивацията и да ангажират хората по един лек и автентичен начин. Хората са умерени, приятелски настроени един към друг и изключително добронамерени. Бърнаутът обикновено е емоционално натрупване, което е обвързано с вътрешните преживявания на човека, а не с прекаленото натоварване на работното място. В Ingram има моменти на по-интензивна работа, но има и периоди, в които хората не са максимално натоварени.

- Вече 6 години сте HR директор в Ingram Micro, през какви промени мина компанията, за да бъде днес един от водещите дистрибутори на технологични продукти и услуги в България и света?

- В първия ми работен ден седях върху кашон, бях един от първите служители на Ingram. Сега сме 1100 човека - промените, натрупаните знания и контактите мога да сравня с преминаване през машина на времето, където всичко се развива на ускорени обороти. Опитът, който колегите ми и аз натрупахме в Ingram за тези 6 години, вероятно щеше да ни отнеме много повече време в друга компания или индустрия.

- Как ще се промени ролята на HR-а в бъдеще?

- Добрата новина е, че това е една от стабилните професии, защото се занимава с хора и взаимоотношения. В близко бъдеще голям акцент ще има върху данните и анализа в човешките ресурси, както и в организиране на среда, в която съществуващи професии ще изчезнат за сметка на навлизащите технологии.

- Смятате ли, че изкуственият интелект ще измести отговорностите на HR в бъдеще? Защо?

- Смятам, че ще има нововъведения. Изкуственият интелект ще улесни професията, анализа, ще предлага моментална информация, ще автоматизира администрацията. Едно обаче е сигурно - далеч сме от това да поверим отговорностите на изкуствен интелект - в която и да е сфера на живота.

- Как успявате да се справяте едновременно с управлението на хора в компанията и внедряването на нови практики в HR сферата?

- Моят отдел се състои от 15 човека, всеки допринася много в областта, в която работи. Би било невъзможно да имаме успех, ако прилагам микромениджмънт. Нововъведенията са основна част от работата на всеки един от нас, за да посрещнем новостите в бизнеса и да бъдем адекватни партньори. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:46 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

8
rate up comment 3 rate down comment 0
Patilan
преди 5 години
A million dollar question ;)Поради простата причина, че в провинцията не знаят как да привличат инвестиции. на инвеститорите гледат като на златна кокошка, и бързат да я заколят.... с безумни такси и прочие. ...В София пък, е политиката, а и Соф. община очевидно знае как да привлича инвестиции. Не че са светци!! Вместо директно да "брулят" бизнеса, те си работят със строителната мафия. а имотният бум е мнооого печеливш и за общината. "За каквото и да ви говорят - става въпрос за пари!" беше писал някой ....С две думи, в прованса са елементарните шмекери, докато в София са изтъчените шмекери ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 14 rate down comment 5
khao
преди 5 години
всеки уважаващ себе си бизнес не трябва да има ейч ар отдел ако иска да привлича наистина качествени работници ... ейч арите са най големите некадърници в целия свят :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 28 rate down comment 5
European
преди 5 години
Тази жена не е съвсем коректна и искрена !Да, "София е с почти 2 милиона души население, където изпитваме огромен недостиг на хора за бизнеса, в който са ангажирани около 50 хиляди човека.", НО (!!!) от тези 50 хил. човека ангажирани в аутсорсинг фирмите, вероятно 40 хил. са дошли от "провинцията" и не са "софиянци" В този ред на мисли, защо движението на работна ръка в България трябва да е само от "провинцията" към София ?!?!?! Защо миграционните процеси в страната не се допуска, че е възможно да бъдат към други градове и други населени места ?!?!? Защо трябва да е само към София ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 9 rate down comment 2
KPetkov
преди 5 години
Не мога съвсем да се досетя, но като видя думите аутсорсинг бизнес се сещам за "Модерни времена" и поточната линия на Форд, аналогия някаква. От такива бизнеси също има нужда :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 25 rate down comment 1
neverland
преди 5 години
Ако толкова не им пука колко ще плащат за заплати и данъци...защо не ходят и не си седят в Германия, Франция, Австрия. Предполагам там има квалифицирани кадри :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 22 rate down comment 1
neverland
преди 5 години
Хаха, да бe, и на мен ми стана смешно като прочетох за ниското тегло на разходите за заплати и данъци :) То това е основното.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 12 rate down comment 5
KPetkov
преди 5 години
Ейч Ар, пък разбира от данъци и цена на труда :)По-малко определящи фактори са географската локация, цената на труда и данъка общ доход от 10%.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 27 rate down comment 4
gembirdkz
преди 5 години
На българския бизнес все му е трудно да намери кадри,направете си кадри бе,стига сте се оплаквали само,като не искате да си правите кадри,вдигнете заплатите във фирмите ви близки до западна европа и ще ви дойдат кадри от цял свят.Егати изтъркания лаф и оправдание е това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още