IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Собственикът на LA Times: Хипстърите ще купуват вестници

Милиардерът Патрик Сун-Шионг иска да преобрази един много различен източник на злокачествени метастази: новините

16:23 | 24.07.18 г. 1
Автор - снимка
Създател
<p>
	Снимка: архив Ройтерс</p>

Снимка: архив Ройтерс

Патрик Сун-Шионг прекара десетилетия в опити да излекува рака. Този процес го превръща в биотехнологичен богаташ - един от най-успешните и загадъчни милиардери в Калифорния.

Роден в Южна Африка от китайски родители, той се издига от скромния си произход до процъфтяващ хирург, учен и предприемач в Лос Анджелис. "Най-богатият лекар в историята на света", прокламира го списание Forbes през 2014 г.

Яркият и неспокоен ум на Шионг сега се опитва да преобрази един много различен източник на злокачествени метастази: новините.

Фалшивите новини, повърхностните новини, битовизмите, стряскащите, шумните, поляризиращите новини.... той планира да се справи с всички тези болести в последното си въплъщение като медиен магнат.

Сун-Шионг придоби Los Angeles Times и дузина други калифорнийски вестници в сделка за 500 млн. долара, която го вкара в ексклузивния клуб на милиардерите издатели, в който влизат още Рупърт Мърдок, Джеф Безос и шепа други собственици. 

LA Times бе някога велик вестник, но ръководена от бившия си корпоративен господар - базираната в Чикаго компания Tronc, напоследък изпадна в криза. Сблъсъците, съкращенията и постоянно променящите се ръководители оставиха 136-годишния ежедневник без управа по-рано през тази година. Журналистите за първи път гласуваха за влизане в профсъюз.

Сун-Шионг го купи през април - за два пъти по-висока сума, която Безос плати за Washington Post. Той също така получи San Diego Union-Tribune, испаноезичния Hoy и няколко малки общински вестници, сега групирани под крилото на компанията майка California Times.

65-годишният Сун-Шионг иска да превърне флагмана си в мултимедиен левиатан от независима, новаторска журналистика в епохата "Тръмп" – значимо четиво, предлагащо и аудио и видео съдържание, истински съперник на  Washington Post и New York Times.

„Можем ли да се конкурираме с тях? Не „може“, трябва, ние трябва да се конкурираме с тях", казва той, цитиран от The Guardian. „Да се конкурираме по положителен начин, така че всички да процъфтяваме. Всички ние трябва да сме бастиони на демокрацията в тази страна. Трябва да бъдем тази четвърта власт - институция, която ще съобщава новините".

Докторът, превърнал се в магнат, има амбициозна програма, която да отстрани не само фалшивите новини - "рака на нашето време", но и да се пребори с малкото внимание, което се отделя на пресата.

„Заради всички мобилни устройства вече отсъстваме от това, което наричам „приятно четене“, казва той, като докосва телефона си. „Имаме поколение, (чиито) мозъци са свързани, за да гледат новини на кратки интервали, с не много дълбоко внимание - част от физиологичната промяна в мозъка ви, буквално".

Кратките новини и непроверената информация се разпространяват все повече, особено сред младите хора, казва той.

„Това вече е пристрастяващо явление – да научаваме кратки новини в Twitter, а това прави невъзможно да се раздели истинската информация, безпристрастната информация, от това, което се смята за фалшиви новини“, казва предприемачът.

Лечението на такива болести е много сериозно изпитание за всяка медийна организация, да не говорим за едва доходоносен вестник с около 400 служители, който в края на 90-те години е имал 1 300 на пълен работен ден.

Сун-Шионг, чието състояние се оценява на около 9 млрд. долара, действа бързо. Той премеси редакцията на LA Times от историческата си арт-деко кула в центъра на града - където наемът скочи до небесата - до специално изграден кампус в близост до крайбрежен технологичен център, наречен Силициевия плаж.

Високоскоростни оптични кабели, слънчева енергия и цинкови батерии ще захранват най-съвременната новинарска редакция, е-спортен център и други части на кампуса, казва той. „Сега сме като ново поколение. Ние сме в основата на града“.

След като напразно се опита да привлече Дийн Бакет от New York Times и Мартин Барон от Post, Сун-Шионг наема Норман Пърлстийн, 75-годишен ветеран от Bloomberg, Time и Wall Street Journal, който да стане главен редактор на вестника. 

„Солиден избор за стабилизиране на LA Times и знак за на нов курс“, отбелязва медийният анализатор Кен Доктър в статия за NiemanLab. „С Перлстийн начело персоналът и читателите на Times трябва да бъдат уверени, че новинарството на Times няма да бъде накърнено, за да отговаря на собствените интереси или убеждения на собственика".

Журналистите от LA Times са отпразнували края на епохата на Tronc – кошмар според някои - с шампанско. И са организирали топло, но предпазливо посрещане на новия собственик.

"Надяваме се скоро Сун-Шионг да изпълни обещанието да увеличи персонала на вестника, защото градът и щатът се нуждаят от повече защитници, повече очи и уши на места, където днес няма свидетели на ежедневните драми, които оформят нашия живот", пише журналистът Стив Лопес. „Ще работим усилено. Ще се надяваме на най-доброто".

Предприемачът, който се откроява с английски акцент от Южна Африка, отказва да опише в детайли бъдещите разходи и броя на персонала или точния модел на приходите. Той казва, че не предвижда LA Times да бъде филантропно или бизнес начинание, а „институционално публично доверие в частна обстановка", подобно на Harvard или Stanford. Сун-Шионг Сун-Шионг

Той възнамерява да задържи печатното издание. Като момче в Порт Елизабет той е бил пощальон на вестници и се е влюбил в печатарските издания и докосващото преживяване на четенето на хартия, което смята за антидот за днешното отклоняване на вниманието. „Не мисля, че ще бъде сложен край на хартията. Убеден съм, че печатът, тази хартия, трябва да продължи да съществува".

По думите му печатът можел да генерира доходоносни приходи от реклама. И може да се върне като модно явление. „Децата днес искат да купуват плочи от винил. Така че може да имаме хипстъри, които скоро ще искат да видят хартия“, казва той, шегувайки се.

Или не? „Не мисля, че докосването на хартията и четенето всъщност ще изчезнат. Ще има нужда от четене и тактилно усещане", пояснява той.

Предприемачът не чете Buzzfeed или Mashable и не му пука за видеоклиповете с котки. „Тяхната аудитория са рекламодателите. Моята аудитория е читателят. Мога да ви ангажирам и да плащате за стойността. И вие ще дойдете при мен".

Светият граал на медиите. Но как точно ще се получи това?

Отговорът е уверен, макар и неясен. „Мога да постигна това с развлечения, спорт, здравеопазване, което носи стойност по различни начини. Навлизането в икономиката на вниманието - това е нещото, което ще направим".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:16 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
Финанси виж още