IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кипър привлича 1 млрд. евро инвестиции в нова туристическа инфраструктура

Мащабни проекти за пет яхтени пристанища са част от амбициозната програма за възстановяване на страната

08:18 | 13.09.16 г.
<p>
	Taка изглежда в момента &quot;Лимасол Марина&quot;.&nbsp;<em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Taка изглежда в момента "Лимасол Марина". Снимка: Investor.bg

Тазгодишният септември се оказва възлов за дългосрочното развитие на кипърския туризъм. Само за пет месеца след успешното си излизане в края на март от тригодишната оздравителна програма на тройката международни кредитори /Европейската комисия (ЕК), Европейската централна банка (ЕЦБ) и Международния валутен фонд (МВФ)/, Кипър направи ключови стъпки за икономическото си възстановяване след дълбоката криза. Правителството залага на амбициозна програма за изграждането на модерни яхтени пристанища, което се очаква да даде нов тласък на бизнеса, да разкрие нови работни места, да разшири и подобри предлагания в страната туристически продукт.

През първата седмица на септември бе подписан договорът за изграждане на един от най-космополитните проекти, както бе обявен още отсега - за яхтеното пристанище в Агия Напа, курортен град на източното крайбрежие на острова. Основният камък за двете кули-близнаци – една от емблемите на бъдещата “Агия Напа Марина”, ще бъде положен на 30 септември в присъствието на президента на Кипър Никос Анастасиадис.

В средата на септември ще започнат международните презентации за “Пафос Марина”, на западното крайбрежие на Кипър, „зелена светлина” за чието изграждане правителството даде през май тази година. Следващата седмица в Кипър се очакват и инвеститори, които въз основа на икономическите и технически представяния на проекта да решат дали и как да участват в него. 

Пак през този месец ще се проведе търгът за „Ларнака Марина” – бъдещата придобивка на един от най-красивите градове на южния бряг.  

Единственото действащо сега яхтено пристанище – „Лимасол Марина”, в най-големия крайбрежен град на острова, пък навлиза във втората фаза на изграждането си. През юни бе обявен планът за строителство на нови вили и апартаменти, който се очаква да завърши в началото на 2017 г.

В етап на готовност е яхтеното пристанище в Паралимни, в източния край на Кипър, тръжната процедура за чието изграждане и експлоатация приключи през месец май.

Във всеки крайбрежен град на Кипър - по една марина, общо 5

Първото и единствено до момента яхтено пристанище „Лимасол Марина” бе официално открито през юни 2014 г. от президента на Кипър Никос Анастасиадис. „Бижуто на Лимасол” е един от най-големите туристически и транспортни инфраструктурни проекти не само в Кипър, а и в района на Източното Средиземноморие. Комплексът се състои от пристанище с 650 места за луксозни яхти, 211 луксозни апартамента и 74 вили с частни корабни места, 42 магазина, 14 заведения за хранене, културен, спа и фитнес център. Всеки ден той се посещава от 2000 до 3000 души местни и чуждестранни туристи, а през уикенда те стигат до 5000 души, сочат данните на компанията. 

В конкуренция с него за званието „Средиземноморско бижу” влиза „Агия Напа Марина“. Това е първият проект от такъв мащаб след излизането на Кипър от меморандума с Тройката. Най-разпознаваемата част от проекта досега са двете кули-близнаци, чието изграждане ще започне този месец. Те ще предложат 26 етажа с луксозни апартаменти. Общата търговска и жилищна площ на марината е близо 30 000 кв. метра, с места за 600 плавателни съдове.

Само на 6 километра от нея, в съседния курортен град, ще се изгради още един комплекс – „Паралимни Марина“. Работата по това гъвкаво и малко пристанище, с капацитет от 300 яхти, се предвижда да започне в средата на 2017 г.

На западния бряг на острова ще се издигне „Пафос Марина“. Договорът за изграждането ѝ бе спечелен през май тази година. Яхтеното пристанище ще е с капацитет за около 1000 плавателни съдове, и включва над 42 000 кв. метра жилищни и търговски площи. Проектът започва да се реализира след 10-годишно отлежаване заради продължителна съдебна битка. Първата възлова стъпка в него е през ноември, когато избраният консорциум трябва да докаже, че разполага с необходимите финансови ресурси – чрез банково кредитиране и частни инвеститори. Полагането на първия камък е засега е планирано за 1 юни догодина.

„Ларнака Марина“ е приоритетният проект, целящ превръщането на крайбрежния град в основен туристически център. След търг през септември строителството му трябва да започне догодина.

„За“ и „против“

Ускоряването на процеса вече предизвика сериозна реакция както сред експертите – икономисти, финансисти, архитекти, в областта на туризма, еколози, така и сред обществеността. Основните въпроси са за икономическата стойност на проектите, дали малкият като територия Кипър наистина има нужда от 5 луксозни яхтени пристанища и те ли са най-добрият начин за насърчаване на туризма му, както и за тяхното въздействие върху околната среда на острова.

Поддръжниците им подчертават най-вече очаквания голям икономически ефект при тяхното изграждане и последващата експлоатация. Само преките инвестиции в тяхното изграждане ще са за близо 1 млрд. евро, а последващият им мултиплициран ефект се изчислява на милиарди евро в кипърската икономика. В първия етап на „Лимасол Марина“ са вложени 350 млн. евро, общата стойност на „Пафос Марина“ се очаква да достигне 400 млн. евро, в „Агия Напа МаринаЮ, която ще струва 220 млн. евро, влиза египетският бизнесмен милиардер Нагиб Сауири. В Паралимни се очакват близо 110 млн. евро инвестиции.

Освен това луксозните вили и апартаменти са насочени също към високоплатежни клиенти от пазарите на Русия, Китай, Персийския залив. Жилищните помещения в „Лимасол Марина“ досега са продадени на купувачи от 18 националности, като цените на апартаментите започват от 920 000 евро, а на вилите – от 1,5 млн. евро.

Яхтените пристанища се вписват в цялостната икономическа политика в страната. “Правителството полага усилия за укрепване на конкурентоспособността на страната и нейната привлекателност като международна бизнес и инвестиционна дестинация. Подобряването на бизнес средата продължава да е наш основен приоритет, защото ние твърдо вярваме, че привличането на чуждестранни инвестиции е една от движещите сили за икономическо развитие”, заяви президентът Никос Анастасиадис при връчването на международните награди за инвестиции в Кипър в началото на септември.

Според правителството сред основните предимства, които осъществяването на проектите ще донесе, са увеличените възможности за бизнес в строителството, морския транспорт и морския туризъм, отдиха и търговията, които по този начин също ще привлекат нови инвестиции. Перспективата е и модерните нови комплекси да спомогнат за създаването и развитието на взаимосвързана мрежа от обществени и туристически обекти в регионите.

Всичко това ще доведе и до сериозни социални ползи - с разкриването на значителен брой нови работни места в строителството и използването на яхтените пристанища. Само за излязлата на първа линия „Агия Напа Марина” ще бъдат наети 850 души в изграждането ѝ и 350 души за експлоатацията ѝ.

Марините се оценяват и като ключов фактор за цялостното подобряване на туристическия сектор в страната, за значителното разширяване и повишаване на качеството на туристическия продукт, за да се привлекат високи подоходни групи. Туризмът е основният приходоносен отрасъл на Кипър и увеличаването на гостите на острова и приходите от тях е цел № 1. 2016-а вече се очертава като рекордна за туризма, обяви през седмицата ресорният министър Георгиос Лакотрипис. Очаква се страната да посрещне 3,1 млн. души, което е ръст от половин милион туристи в сравнение с 2015 г., която досега се смяташе за рекордна. А обновяването на отрасъла и притокът на посетители ще спомогнат за растежа на местната икономика след дълбоката криза.

Експерти по туризъм смятат, че Кипър наистина се нуждае от повече кейови места за плавателни съдове, но не е необходимо те да са в луксозни яхтени пристанища. Според тях за съжаление не съществуват обществени марини, чието управление би било по-лесно.

Проблем според специалистите в туристическия бранш е и, че така се налага един и същ продукт във всички региони, като се използват огромни ресурси, което няма смисъл, тъй като туристите искат да видят нещо различно на всяко ново място. Експертите са загрижени и че се губи кипърската автентичност – както на търговските обекти за хранене, така и на магазините, заети предимно от международни компании.

Архитекти-урбанисти и еколози не се успокоиха и след извършените оценки на въздействието върху околната среда на бъдещите яхтени пристанища. Според тях новите лукс комплекси унищожават съществуващите традиционни връзки в градския район, където се изграждат, и разрушават естетиката му, давайки пример със съдбата на стария град в Лимасол, засенчен от „Лимасол Марина”. Фатални промени според специалистите се нанасят и на крайбрежната ивица на острова. Природозащитниците не крият опасенията си от възможни тежки увреждания на биосферата в резултат на петролни разливи и от отпадните води от корабите, които ще акостират в яхтените пристанища.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:27 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още