IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Детско влакче или кукла Барби? Защо да купиш, като можеш да наемеш

Новата услуга Infinity Toy Box печели награда в КСО платформата „Вселена от възможности“ на Пощенска банка

08:45 | 15.11.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Unsplash.com</em></p>

Снимка: Unsplash.com

Ако сте млад родител, сигурно се сблъсквате с един интересен парадокс. Оказвате се буквално заринати с играчки, книги и игри, които сте купували или са били подарени на децата ви. Имат огромна кутия с Lego-та и кутия с блокчета, както и такава със селскостопански животни. Имат костюми за обличане и къща за кукли, плюшени мечета, а в задния двор може да имат дори и арт пособия и батут.

Но повечето от тези неща или омръзват бързо на малките човеци, или са счупвани, или неизползваеми заради липсващи части.

Оказва се обаче, че и процесът по последващото продаване или раздаване на играчките е доста времеемък и затормозяващ. Изследване на British Heart Foundation показва, че повече от една четвърт (28%) от родителите в Обединеното кралство изхвърлят играчки, които са в перфектно състояние. Друго проучване сред родителите установява, че едно дете губи интерес към играчка средностатистически след само 36 дни. Една пета от родителите казват, че детето им е загубило интерес след 11 часа игра, докато 8% признават, че децата им са се отегчили за по-малко от час. Данни показват, че децата имат средно четири играчки, с които никога не са си играли – което може да генерира потенциално 162 млн. неизползвани играчки в Обединеното кралство.

Но това не е всичко – този казус крие и сериозни последици за околната среда. произвеждащата играчки индустрия е гигантска: в световен мащаб приходите ѝ възлизат на около 90 млрд. долара на година. Само по себе си това не е лошо, но тя използва 40 тона пластмаса за всеки 1 млн. долара приходи. И така става „злощастен“ лидер в света по тази метрика. Повечето от играчките не могат да бъдат рециклирани, а всяка от тях носи със себе си и огромно количество шарена и атрактивна опаковка (за да хване окото на детето), която  сама по себе си също е голям замърсител.

Именно с решението на този проблем се захваща Infinity Toy Box - абонаментна платформа за наемане на детски играчки, книги и игри, разработена от Боряна Левтерова и Иван Димитров. Проектът печели и първото място в категория “Дигитални иновации“ на КСО платформата „Вселена от възможности“ на Пощенска банка. 

Казано накратко - Infinity Toy Box иска да запознае децата и техните родители с по-екологични начини на потребление и ползите от кръговата икономика. С помощта на платформата родителите ще могат да наемат различни образователни артикули за своите деца, които да използват за определен период и лесно да заменят за нови. Разработката на платформата стартира в началото на годината, а с помощта на спечеленото финансиране предстои да бъдат направени специални образователни кутии, подходящи за деца от 0 до 2-годишна възраст.

Има ли конкуренти и алтернативи?

„Разбира се, в началото започнахме да проучваме какви решения съществуват на пазара. В някои държави, например Канада, има физически библиотеки за играчки, много от които обаче не функционират поради Covid. В няколко държави има и онлайн бизнеси с различни модели: някои отдават единични играчки, други отдават играчки в пакет, но по избор на самия бизнес, а не на крайния потребител. Самите ние по-рано тази година тествахме хибриден модел, в който родителите ни даваха своите предпочитания за продукти, категории или теми и след това ние подбирахме конкретните артикули, които получаваха. На база на обратната връзка на потребителите обаче се насочихме към сегашния ни модел, който е потребителят сам да избира всички играчки, които ще получи” разказва пред Invetor.bg Левтерова.

През 2020 г. тя посвещава много време на проучване на пазара не само у нас, но и в чужбина, както и на планирането на бизнеса. Пробвала е дали може да реализира идеята си с някоя от съществуващите платформи, например Shopify или платформи за наеми, но се е убедила, че те не могат да обхванат всички нужди, които ще има такъв бизнес. 

Бизнес планът

В Infinity Toy Box всеки потребител има абонамент за един от три плана, с достъп до играчки на определена обща стойност. Семействата имат включена една безплатна замяна на месец, но ако желаят да заплатят допълнително, могат да сменят кутиите по всяко време. Могат да задържат определена играчка по-дълго, а да върнат останалите неща от кутията, а могат и да закупят играчка от кутията на преференциална цена.

Цената на средния план „Класик“ например възлиза на 39 лева на с включен транспорт. Това дава достъп до играчки за 200 лв. С приходите от 39 лева основателите трябва да покрият определени разходи – за транспорт, за почистване, за опаковка и др. Оставащите пари са сума, която изплаща играчките. При определен брой ползвания логично тази сума започва да става печалба. А целта на Infinity Toy Box е да избират играчки, които са максимално дълготрайни. 

Боряна и Иван работят активно по изработката на платформата от началото на 2021 г., но само Левтерова  е на пълен работен ден в платформата.

„Причината да се насочим към този бизнес е, че това е чисто нова ниша, която тепърва ще се развива. За момента има много малък брой фирми, които се занимават с отдаване на детски стоки под наем и нито една не се е установила като глобален лидер. Смятаме, че ако успеем да изградим лесно скалируема платформа и бизнес модел, имаме възможността да сме начело. Затова от самото начало се стараем всичко, което правим, да може лесно да се разраства бързо, например чрез франчайз“, признава основателката.

Идеята им за франчайз е продиктувана от няколко съображения. Първо, защото е по-добре за околната среда да има по-малко транспорт, което би било постигнато, ако във всеки регион/ голям град има франчайз партньор, който поддържа склад и изпраща стоката оттам. Второ, различните региони могат да имат големи синергии: маркетинг, планиране, покупки и др.

Финансиране и бъдещи планове

Стартъпът печели наградата на Пощенска банка с идеята за пускане на пазара на кутии за бебета на възраст от 0 до 2 години под надслов „Инвестирай в семейството си, а не в пластмаса“. В кутиите ще се включват и материали от Пощенска Банка за продукти, насочени към семейства с деца. И това също е логично - ставайки родители, мнозина преосмислят финансовите си приоритети. Това би било прекрасен момент да научат за инструменти като детски спестовен влог и застраховка „Живот“ със спестовен характер. А младите родители биха могли да спестят време и пари, като не купуват купища играчки, а вместо това инвестират в стойностни за семейството си активи и идеи.

За момента проектът е финансиран с лични средства на основателите и суми от две спечели състезания. Освен приза от Пощенска Банка, Infinity Toy Box  е наградена и с ClimAccelerator BlackSea по европейска програма за финансиране на устойчиви стартъпи, организирана в България от Innovation Starter. Това финансиране от 20 000 евро ClimAccelerator BlackSea и 10 000 лева от банката, ще бъде достатъчно за завършване на прототипа и пускане на пазара.

„В България не очакваме невероятни резултати в самото начало, понеже ще отнеме време на хората да научат за концепцията, да я пробват и да станат регулярни потребители. Но смятаме, че страната е добър стартов пазар, на който да тестваме платформата, маркетинг стратегията и др. Планът ни е скоро след пускането на платформата да започнем търсене на инвестиционен партньор. Смятаме, че с подходящата инвестиция и стратегически партньор бихме могли да се развием бързо и да се установим като лидер в тази нова и бързорастяща ниша“, казва още Левтерова.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:40 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още