IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Крум Трашлиев: Строителният бизнес у нас възвърна реалистичните си нива

Изграждането на тунела по магистрала Струма би било проектът на живота ни, споделя управляващият директор на Евро Алианс Инженеринг АД

09:00 | 23.10.12 г.
<p>
	Крум Трашлиев. <em>Снимка: <span class="st">Евро Алианс Инженеринг</span></em></p>

Крум Трашлиев. Снимка: Евро Алианс Инженеринг

Крум Трашлиев е роден на 21 април 1980 г. в София. Завършил е Университета за приложни науки във Фулда, Германия със специалност икономика, финанси и контрол.

Крум Трашлиев е управляващ директор на Евро Алианс Инженеринг АД за Германия и Северна Европа.
У нас Евро Алианс Инженеринг е правила тунели за столичното метро, ПАВЕЦ Чаира, ВЕЦ Цанков камък и каскада Горна Арда.

С г-н Трашлиев разговаряме за пазара на инфраструктурни проекти в България и в Германия, където компанията работи активно вече близо 20 години. Той изказа пред Investor.bg и своите прогнози за бъдещето на строителството у нас, съпоставимо с това във водещите европейски икономики.

 

Към какво са насочени вашите инвестиции през последната година?

До този този момент на 2012 г. нашите инвестиции, поради обясними причини заради кризата, са насочени предимно в усилия по реорганизация, оптимизация на вътрешни процеси, търсене на нови проекти, нови партньори и нови пазари.

- За кои пазари по-точно говорите? До този момент дейността ви е много стабилна на немския пазар.

От август месец започнахме дейност и във Финландия. Един чисто нов пазар за нас с нови партньори. До този момент не бяхме развивали дейност там. Такъв вид дейност тегли след себе си и много допълнителни – трябваше да се „напаснем“ към работния ритъм в държавата, защото там всичко е толкова различно.

- Защо решихте да се насочите към този пазар?

Пазарът в скандинавските страни винаги е представлявал интерес за нас. Те са много „култивирана“ част на Европа, с много висок стандарт на живот, много по-различен от всички други места на стария континент. Всичко това позволява много работа, съответно и пазарна ниша, в която да стъпим.

- По какъв начин се различава финландския пазар от този в Германия?

Ценовите нива там са страшно високи, но за това си има причина. Стандартът им е извънредно висок. ДДС-то им е 23%, средната работна заплата и данъците, които се изплащат, са много по-високи от тези във всички останали страни в Европа, включително и в Германия.

- Колко ще инвестирате в разрастване на бизнеса си във Финландия?

Ще инвестираме, най-вече в машинен парк. Вероято ще влеем не по-малко от 200 - 300 хил. евро – главно в нови машини и обучение на хора. Тази инвестиция ще бъде осъществена напълно в близката една година.

- Какви са приходите ви през тази година?

Все още нямаме конкретни резултати за 2012 г., но по мои сметки приблизителната стойност на приходите ни е 100 млн. лв.

- Наблюдава ли се ръст в компанията ви за тази година, съпоставимо с миналата година и предкризисните нива?

Нямаме ръст, а бележим спад. Няма проекти, които да можем да обхванем. Целият бранш върви на спад, цялата конюктура, а ние респективно се движим с тях. За съжаление няма как да вървим антициклично.

- Какъв процент е този спад?

В момента правим подробен анализ. Приблизително 20-30% през 2012 г. и разбира се всичко това дойде в резултат на кризата, която спря осъществяването на много проекти, а и спря инвестирането.
На българския пазар основен проблем бе това, че нямаше следващи мащабни проекти, които да продължат след големия бум, който за нас бе столичното метро. Следващите проекти, които идваха след него, бяха много по-малки. Банките, както навсякъде, респективно даваха по-малко кредити, инвестираха по-малко, а това повлече всичко след себе си – инвестиции в инфраструктура, инвестиции в проекти, машини, оборудване.

- Има ли признаци на някакво раздвижване във вашия бранш?

В България не виждам ръст. За пазара в Германия има минимално раздвижване, но там винаги е имало много движение. По мои сметки трябва да е приблизително 10%, което е приемливо за този пазар.

- Какви са тенденците в бранша на пазара в Европа и у нас?

За нашия пазар геотехническите работи спаднаха, като това включва работата по изграждането на търговски центрове, специални съоръжения и изкопи. Чистото инфраструктурно строителство иначе има растеж, не само в големите европейски страни, но и в България.

- Как се позиционирахте на пазара в Германия?

Компанията ни е на пазара в Германия още от 1990 г. През същата година дойдоха представители на австрийския бизнес у нас, които бяха лектори в УАСГ. Тогава им трябваше помощ за работна ръка, за обекти в Германия. И така се започна – задържахме се вече 20 години без прекъсване, без да сме спирали дори веднъж работа.

 

Последна актуализация: 05:00 | 06.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още