IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дронове за доставки, за снимане и картографиране – Sony минава в атака

Японският концерн се изправя срещу китайския DJI, който държи 80% от пазара, но ще се фокусира върху професионалистите

22:30 | 13.09.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Компанията атакува пазара с нов бранд -&nbsp;Airpeak. <em>Снимка: Sony</em></p>

Компанията атакува пазара с нов бранд - Airpeak. Снимка: Sony

Ръководителят на подразделението по роботика на Sony има мечта. „Бих искал да разработя хуманоидни роботи“, казва Изуми Каваниши, който като изпълнителен вицепрезидент отговаря за бизнеса с изкуствен интелект (AI) и роботика, в интервю за Handelsblatt. Но засега той следва друг план: Sony планира да навлезе в бизнеса с дронове през октомври.

Концернът започва атаката си от познат терен - фотографите и видеооператорите, както и филмовите студия. Sony вече е един от най-големите производители на фото и видео камери и си извоюва име в Холивуд.

Марката, с която групата сега иска да завладее и околоземното въздушно пространство, се нарича Airpeak. Японците не се насочват към процъфтяващия потребителски пазар, който е почти 80 процента доминиран от DJI от Китай. Вместо това Sony се фокусира върху предстоящите сегменти на растеж в професионалния сектор с по скъпи дронове. Началният дрон на групата струва около 8000 евро и може да транспортира висококачествени и тежки системи за камери.

Планират се и дронове за геодезия и мониторинг, както и за поддръжка на социалната инфраструктура, обяснява Каваниши. Първоначалните преговори с компании в Япония и САЩ вече са започнали. „Но в крайна сметка искаме да навлезем и на пазара на логистика с дронове за доставка“, казва експертът по роботика на Sony. „Това вероятно ще бъде най-големият пазар в средносрочен до дългосрочен план“.

Каваниши не е единственият, който оценява така пазара. Пазарният анализатор Markets And Markets прогнозира в проучване, че пазарът на логистични и транспортни дронове ще се увеличи от 11 милиарда на 29 милиарда долара между 2022 и 2027 година.

Конкуренция от Airbus и Amazon

Конкуренцията за този сегмент вече се разпали. Експерти от компанията за проучване на пазара Modor Intelligence изчисляват, че около 2 млрд. долара вече са инвестирани в стартъпи или подразделения за дронове през последните години. Затова Sony трябва да се опълчи срещу добре известна конкуренция. В допълнение към много стартиращи фирми в областта са активни и гиганти като европейския производител на самолети Airbus и световния онлайн търговец на дребно Amazon. DJI също не е доволен от масовия пазар на евтините видео дронове и има планове за по-висок клас устройства.

Дори и в Япония финансово силните конкуренти се опитват да влязат в сектора. Технологични компании като NEC, конкурентът на Amazon Rakuten и местната мобилна мрежа на технологичния инвеститор SoftBank разработват транспортни дронове.

Но Sony залага на два фактора в конкуренцията: националната стратегия на Япония за безпилотни самолети и летящи автомобили, както и собствените си технологични умения в областта на изкуствения интелект (AI), сензорните технологии, роботиката и интегрирането на прецизна механика, електроника и софтуер. Едва ли в друга държава правилата за пазара на дронове са толкова добре развити, колкото в Япония, тъй като правителството иска да гарантира на компаниите си ранен старт в глобалния сегмент на услугите за дронове.

Вече се появява пазар в строителната индустрия. Японският производител на строителни машини Komatsu съкращава с помощта на дронове времето за измерването на строителни обекти от дни на часове. През 2022 г. правителството вероятно ще бъде едно от първите в света, което да позволи полуавтономни полети без свързаност, която дава пряка видимост, над по-гъсто населените райони.

След това авиокомпанията ANA ще стартира първата си комерсиална услуга за доставки в селските райони с дронове на германския стартъп Wingcopter. Sony също иска да се възползва от пазара. Тук тя се е насочила към средния ценови сегмент.

Sony иска да разработи по-силно поделението си за роботика

„По принцип разработването на дрон е постоянна битка с физиката, гравитацията, температурата, времето, безопасността и обхвата“, казва Каваниши. Влизането на потребителския пазар с евтини дронове е много трудно. Според експерта дроновете трябва да бъдат „много конкурентни“ по отношение на цената.

Според него на масовия пазар е достатъчно да се използват налични на пазара компоненти. Sony не може да издържи на това. „Но за дронове в горния ценови диапазон би било предимство, ако можете да настроите частите по такъв начин, че да се създаде дрон с по-добра производителност и по-висока енергийна ефективност, като същевременно държите разходите под контрол“, казва Каваниши.

В случая на Sony се добавя и фактът, че самата група разполага с важни ключови технологии чрез своите камери и преди всичко подразделението за роботи. Sony възнамерява да използва своите технологии в областта на сензорните технологии, изкуствения интелект и роботиката и да отвори нови бизнес области, казва Каваниши.

Кучето робот Aibo е един пример, прототипът на Sony за автономен автомобил Vision-S е друг. За Каваниши обединяващият елемент за трите продукта е технологията за автономна мобилност, независимо дали ходи, шофира или лети. „Основните технологии във всички продукти са еднакви“, казва мениджърът. „Вярвам, че тези области са важни бизнес области за бъдещето на Sony“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:18 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Хардуер виж още

Коментари

Финанси виж още