IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Програма MEDIA е раздала 2,4 млрд. евро в подкрепа на европейското кино

33,2% от зрителите в киносалоните на ЕС през 2014 година са гледали европейски филм

18:19 | 13.05.16 г.
<p>
	Снимка: <em>Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

От своето създаване през 1991 година по програма MEDIA са били инвестирани 2,4 млрд. евро в подкрепа на аудиовизуалната индустрия в Европа, пишат от Европейската комисия. Всяка година по програмата се отпуска финансиране за около 2000 филми, сериали и други проекти, които се разпространяват в кината, по телевизията или чрез услуги за видео по заявка.

Според изчисленията всяко инвестирано евро по програмата в Европейската мрежа от киносалони (Europa Cimenas) е привлякло 13 евро допълнителни приходи за сектора на аудиовизуалните услуги. В мрежата са включени 962 киносалона в цяла Европа.

Подкрепа за обучението си чрез MEDIA са получили повече от 20 хил. продуценти, режисьори и сценаристи, допълват от Брюксел.

В последните години има повишен интерес към европейското кино – данните на европейската статистика показват, че през 2014 година 33,2% от зрителите в кината в ЕС са гледали европейски филм. През 2010 година този процент е бил 25,4 на сто.

По програма MEDIA се отпуска финансиране за ранните етапи от създаването на филмовата продукция – при изготвянето на концепция за филма или писането на сценария, отчитат още от ЕК. По нея подкрепа получава и дистрибуцията на филми, както и преводът им.

По данни на Евростат 62% от европейците гледат филмова продукция единствено ако е дублирана или със субтитри на езика на страната, в която живеят. Разходите по превод на филмите са едни от най-големите, които покрива MEDIA.

През 2014 година по програмата са изхарчени 4 млн. евро за преводи, но това е помогнало на 500 филма да достигнат до по-голяма аудитория. През 2015 година подкрепата се увеличава, макар и минимално – до 4,3 млн. евро.

Програма MEDIA е част от програмата „Творческа Европа“, чийто бюджет за периода 2014 – 2020 година е в размер на 1,46 млрд. евро. Около половината от тази сума ще отида за проекти по MEDIA.

Програмата ще отпранува своята 25-та годишнина по време на кинофестивала в Кан. 9 от 21 филма, които се състезават за „Златната палма“ през тази година, са получили финансиране по MEDIA. Сред тях са филми на Кен Лоуч, Педро Алмодовар, Кристиан Минджиу и братята Дарден.

През последните 25 години 40 филма, получили средства по програмата, са отличени със „Златната палма“, голямата награда или наградата за най-добър режисьор на кинофестивала. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:09 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още