IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Lego се ориентира към разширение в Китай

В новата посока на компанията има голям потенциал, но и известни предизвикателства

15:32 | 03.10.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Конструкторит Lego помагат на децата да изразяват своята изобретателност.&nbsp;<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Конструкторит Lego помагат на децата да изразяват своята изобретателност. Снимка: Ройтерс

Блокче по блокче, Lego строи нов център за производство и разпространение в Китай, чиято увеличаваща се средна класа може да помогне на компанията да се разшири отвъд развитите пазари в Европа и Северна Америка. Но вторите по големина майстори на играчки се изправят срещу стряскащо предизвикателство, равняващо се на построяването на филиал на своята компания – освен всичко останало, в Китай имитацията е проникнала навсякъде.

През март от частната компания за играчки заявиха, че планират да започнат изграждането на първия си производствен и разпространителен център на азиатска почва, в китайския град Jiaxing, като инвестират трицифрена сума в евро, от порядъка на милиони, в инфраструктура, която ще създаде 2000 работни места, докато започне да бълва знаковите пластмасови блокчета през 2017 г.

Над 400 милиарда блокчета лего са произведени от основаването на компанията през 1932 г. – това се равнява на около 62 блокчета за всеки човек на Земята. Но обширния китайски пазар остава сравнително неизползван. Цяла Азия допринася със само 10% процента от приходите на компанията, които възлизат на $1,9 милиарда през първата половина на 2013, макар че този регион осигури най-силния тласък в процентния растеж.

„Азия не е източник на доставки, а пазар и то разширяващ се такъв“, каза вчера пред Bloomberg изпълнителният директор Юрген Виг Кнудсторп. „След урбанизацията 500 милиона души ще се присъединят към средната класа, която ще търси добро образование, добра инфраструктура, но също така  ще играе и важна роля от детското развитие.“

Китай, в частност, може да се окаже идеална ниша за разпространението на Lego. Известната способност на компанията да помага на децата да изразяват своята изобретателност може да предизвика вълна от новозабогатели родители, търсещи всяко възможно предимство за своите деца. Филиалната на компанията фондация Lego вече работи с китайски студенти – група от Университет Цинхуа построи евтин атомен микроскоп, използвайки блокчета лего, триизмерни дигитално проектирани части и електроника, набавена с разрешение от правителството, по-рано този месец. Освен това фондацията се занимава и с деца на емигранти за да „развие изобретателските им заложби чрез практическо обучение.“

И все пак, колкото по-известно става Lego в Китай, толкова по-голямо ще става напрежението от противопоставянето на производители, които правят идентични блокчета, известни като „Lego-клонинги.“ В момента компанията е замесена в правен спор с хонконгската Best-Lock Construction Toys, обвинена от Lego, че краде от нейните знакови „мини-фигурки“. Това е последният от дълга поредица съдебни спорове на Lego. През далечната 2003г, скоро след като Китай се присъедини към Световната търговска организация, компанията спечели много важно решение в своя полза, когато Върховният Народен Съд в Пекин отсъди, че китайският производител на играчки Coko Toy нарушава авторските права на Lego.

Но все още има множество копия и реплики на пазара, които или измамно твърдят че са Lego, или просто казват, че „съответстват на водещите строителни блокчета.“ Блокчетата на китайски компании като Ligao и Banbao често са абсолютно копие на дизайна на Lego.

Най-ефективната стратегия на Lego може би ще е да налага високите си производствени стандарти, докато повечето компании са съсредоточени върху износа на евтина продукция, която често е замърсена с тежки метали, вместо върху играчки с по-високо качество за домашна употреба.

Lego, която през последните години се разшири върху голям набор от маркови стоки, може да пожелае да направи специални продукти за азиатските пазари (приемайки, че разработчиците на компанията могат да измислят нещо по-подходящо, от културна гледна точка, от колекцията „Ориент Експрес“), които ще я задържат една стъпка пред имитаторите и по този начин да се увери, че единствените „пирати“ на Lego са тези, с дупки на главите.

Вижте повече за амбициите на Lego във видеото на Bloomberg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:03 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още