IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В ЕС обезщетението за болки и страдания е между 5-25 хил. евро, а в България - 118 хил. лв.

Цената на ГО не се определя на политическо ниво, а се формира на база статистика и математически изчисления, напомнят от браншовата организация

16:15 | 05.11.18 г. 15
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Средното обезщетение за болки и страдания на лице в Европа се движи в диапазона между 5 и 25 хил. евро. В България за 2017 г. то е в размер на 118 хил. лв. на лице, като е трайна тенденцията за нарастване на размера през последните 5 години. Това показва анализ на Асоциацията на застрахователите в България, цитиран по време на пресконференция в София днес.

Проблем според бранша е, че тези високи обезщетения не достигат в пълния си размер до наследниците. По официална информация от КФН значителна част, в някои случаи до 50-80% от присъдените обезщетения, отиват за такси и хонорари на малка група адвокати“, твърдят от АБЗ.
 
Според бранша щетимостта и особено смъртността в резултат на ПТП също е основен фактор, който пряко влияе на цената на застраховката ГО. И тук сравнението с Европа е особено показателно – 49 са смъртните случаи на 1 млн. население средно за Европа за 2017, при 96 за България.
 
Тази ситуация оказва огромен натиск върху застрахователната индустрия. Размерът на допълнителните обезщетения, които трябва да се изплатят само за покриване на претенции по минали събития на новите правоимащи да е между 800 милиона и 1,3 милиарда лева, ако се запази сегашния размер на присъжданите обезщетения, категорични са от АБЗ.

Проблемът е, че подобни средства могат да бъдат осигурени само чрез драстично увеличение на цената.

Без законодателни промени задължителната застраховка за автомобилистите – „Гражданска отговорност”, трябва да струва около 1000 лв. Това обявиха още от Асоциацията на застрахователите.
 
До патовата ситуация се стигна, след като с решение на ВКС от 21 юли тази година чувствително се разшири кръгът лица, имащи право на обезщетение за смърт на близък в случай на смърт при пътно-транспортно произшествие, като се включват дори и такива без роднински връзки. 

Според бранша това решение има тежки социални последици, изразени в драстично увеличаване на цената на най-масовата застраховка. На практика ще бъдат засегнати всички домакинства в страната, като се има предвид, че броят на полиците в момента е 3 053 317.

В края на миналата седмица промени в Кодекса на застраховането бяха внесени от председателя на парламентарната Комисия по бюджет и финанси Менда Стоянова. В момента кодекса чака да бъде приет на второ четене от депутатите. Предложените изменения слагат таван на неимуществените обезщетения, които застрахователите могат да изплащат на близки на загинали при катастрофа. По-конкретно Менда Стоянова предлага да се създаде нов член, който предвижда съпрузите, децата и родителите да получават до 20 хил. лв. еднократно обезщетение за претърпени неимуществени вреди за смъртта на свой близък. Същата сума се предвижда и за лица, които живеят на семейни начала с починалия, за осиновители и осиновени деца.

Брат или сестра може да получат до 15 хил. лв., а до 5 хил. лв.  – по изключение други лица, които са създали емоционални отношения с починалия по време на настъпване на непозволеното увреждане, довело до смъртта.

Заради широкия обществен отзвук премиерът и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов разпореди на парламентарната група на партията да не гласува внесените промени в Кодекса за застраховането, докато не бъдат подложени на широк обществен дебат.

Тук съвсем ясно трябва да се каже също, че въпросните промени не се прокарват „през задния вход“ на парламента, каквито обвинения циркулират в общественото пространство от различни експерти и засегнати групи. От АБЗ от повече от година настояват за промени в методиката, по която се определя цената на полицата по ГО, а конкретният казус с решението на ВКС е факт от това лято. Проблемът беше поставен съвсем ясно и по време на обсъждането на промените в Кодекса за застраховането на първо четене преди около месец. Така че в този смисъл, внесените от Стоянова промени са очаквани, конкретните предложения за тавани обаче са съвсем отделна тема.

Причината за негативното въздействие на решението на ВКС е, че то отваря врати за завеждане на множество нови претенции от лица, които не са имали досега право да претендират за обезщетение, обясни Светла Несторова, председател на управителния съвет на АБЗ. Тя цитира данни от Софийски градски съд за юли и август 2018 г., според които близо 1/5 от заведените дела са именно от този кръг лица. В допълнение твърденията, че размерът на обезщетенията за новия кръг лица ще бъде по-нисък и ще трябва доказване на емоционална близост, не отговарят на вече оформящата се съдебна практика, добави тя. Последните съдебни решения определят обезщетения на новите правоимащи, близки до старите.

„Наред с непредвидимо високия и лавинообразно нарастващ брой на лицата, претендиращи за обезщетения, самият среден размер на обезщетенията за „болки и страдания“ е изключително висок в сравнение с присъжданите в Европа и в сравнение с присъжданите такива в България при други случаи, например при смърт в вследствие на медицинска грешка (размерът е законоволимитиран между 30 хил. – 90 хил. лв. за всички наследници).  Обезщетението за неимуществени вреди „болки и страдания“ е само една част от обезщението, предвидено по закон в случай на смърт при ПТП. В „общото“ обезщетение се включва и това за имуществени вреди (загуба на доход, издръжка на деца, медицински разходи и т.н.)“, каза още Несторова.

Според АБЗ стъпката в правилната посока е въвеждането на ясни правила при определяне на обезщетенията.  Наложително е да започне работа по дългосрочно решение, а именно разработване на методика, която да дава ясни и обективни критерии, по които правоимащите лица да получат заплащане на обезщетения за имуществени вреди. Комбинацията от лимитиране на обезщетението за неимуществени вреди при смърт на пострадалото лице и въвеждане на измерими критерии за имуществените вреди (напр. издръжка в съответствие с дохода на пострадалото лице) ще позволи справедливо обезщетяване на правоимащите лица без да се засягат необосновано интересите на застрахованите.

Междувременно обаче е наложително в Кодекса за застраховането да се въведат еднократни и фиксирани размери на обезщетенията във връзка с неимуществените вреди на увредените лица, изразяващи се в морални болки и страдания, в резултат от смъртта на близък при пътнотранспортно произшествие. Тези фиксирани обезщетения следва да са съобразени с европейската практика и със стандарта на живот в България. Освен това, наличието на законово определени лимити  ще защити наследниците от посредническия произвол, който на практика ги лишава от обезщетения към момента.

Светла Несторова призова и за експертен дебат по време на гласуването на промените в кодекса от парламента. Тя припомни, че цената на ГО не се определя на политическо ниво, а се формира на база статистика и математически изчисления. „Тя е функция от смъртността, щетимостта, съдебните практики, калкулацията на застрахователите и тарифите, които те правят. Всяко следващо съдебно решение променя статистиката. Затова е важно да има законодателна предвидимост, която да овладее този процес. Всеки месец застрахователят прави резерви, в следващите 6 месеца има икалендарно приключване на годината. Резервите отразяват най-добрите ни очаквания, не може да си позволим да висим във въздуха“, каза още председятелят на АБЗ.

Проблемите с обезщетенията при смърт не са само проблем на застрахователното право, а на правото изобщо. Голяма част от тези дела стигат до нас след като вече са решени, уточни тя. По думите ѝ големият въпрос е, че като общество сме изправени пред избор – дали да оставим ситуацията с високите обезщетения за неимуществени вреди без промяна, като платим за това с високи (непосилни) цени за ГО или да се въведе ясен ред и предвидимост чрез методика, да се въведат ограничения в размера на обезщетенията за неимуществени вреди „болки и страдания“, да се засили дела на обезщетенията за имуществените вреди и в резултат да имаме  цени на ГО,  отговарящи на жизнения стандарт на българите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:50 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

15
rate up comment 4 rate down comment 0
крас
преди 5 години
Проблема който повдигам се създава от ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ , които ясно осъзнават , че ЗАСТРАХОВАТ ОТГОВОРНОСТТА НА НЕУДУШЕВЕНИЯ ПРЕДМЕН /автомобила/ , а не ОТГОВОРНОСТТА НА ВОДАЧА. ЗАЩО ГО ПРАВЯТ?!!Правят го комерсиално защото ЗАСТРАХОВАНИТЕ КОЛИ СА НАД ТРИ МИЛИОНА , а водачите които са постоянно зад волана са не повече от МИЛИОН. Огромна част от ПЕНСИОНЕРИ и трайно изпаднали зад борда НЕ КАРАТ КОЛИ и не биха направили такава застраховка. ТОВА ВОДИ ДО ПРОБЛЕМ С ОБХВАТА НА ЗАСТРАХОВАНИТЕ ЛИЦА!!Когато този обхват намалее много от тези ЗАСТРАХОВАТЕЛИ които са на пазара ни трябва да си ходят!НАМАЛЯНЕТО НА БРОЯ НА ЗАСТРАХОВАТЕЛНИТЕ КОМПАНИИ ДЕЙСТВАЩИ НА ПАЗАРА НИ БИ ДОВЕЛО ДО УВЕЛИЧАВАНЕ НА ОБХВАТА НА ДЕЙСТВАЩИТЕ , А С ТОВА И ДО ВЪЗМОЖНОСТТА ДА НОСЯТ ПО ГОЛЯМ РИСК!!На свиващият се застрахователен пазар действат ПОВЕЧЕ ОТ НЕОБХОДИМИТЕ ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ КОМПАНИИ, които поради ниският си обхват не са в състояние да носят и поемат по големи рискове!!ВРЕМЕ Е ДА СЕ ПРОМЕНЯТ ИЗИСКВАНИЯТА И НА ПАЗАРА ДА ОСТАНАТ ТЕЗИ КОМПАНИИ КОИТО СА В СЪСТОЯНИЕ ДА НОСЯТ РИСКОВЕ КОИТО СА ИЗИСКУЕМИ НЕ САМО У НАС , НО И В ЕВРОПА. ПРЕЗАСТРАХОВАТЕЛИ , ПОДОБНИ НА ОЛИМПИК не само не са добри дошли , но нямат и место на пазара ни!ЗАСТРАХОВАТЕЛНАТА ПОЛИТИКА Е ТОТАЛНО СБЪРКАНА И АНДРЕШКОВСКА!!РАБОТЕЩИТЕ В СЕКТОРА СА ПАРТИЙНИ НАЗНАЧЕНИЯ, КОИТО НЕ САМО НЕ МОГАТ ДА ПРОУМЕЯТ , НО И ДА АНАЛИЗИРАТ РИСКА. Ами продължавайте все така и се чудете защо по ОТГОВОРНОСТТА на застраховани у нас АВТОМОБИЛИ КОЧОВЕ в Румъния се плащат такива големи щети!Продължавайте все така господа другари.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 4 rate down comment 0
крас
преди 5 години
В САЩ табелата на автомобила ЛЕГИТИМИРА СОБСТВЕНИКА и дава пълна информация КОЙ Е ТОЙ И С КАКВО ПОВЕДЕНИЕ Е В ОБЩЕСТВЕНИЯ ЖИВОТ.Полицаят край който преминава даден автомобил СКАНИРА КОЙ Е ЧОВЕКА КОЙТО ГО УПРАВЛЯВА, със какъв статус е в обществото и с какво поведение. ВАЖЕН Е ВОДАЧА , А НЕ АВТОМОБИЛА на който нашите пишман законотворци обременяват някакви ОТГОВОРНОСТИ ЗА ПТП!!УПРАВЛЯВАТ НИ СБЪРКАНЯЦИ , С УМСТВЕН ПОТЕНЦИАЛ НА ПРЕЖИВНИ СЪЩЕСТВА. За съжаление проблема със СОЛИДАРНОТО РАЗПРЕДЕЛЯНЕ НА ОТГОВОРНОСТТА КАКТО МЕЖДУ МИЛИОНИТЕ ИЗРЯДНИ ВОДАЧИ И НЯКОЛКОТО ХИЛЯДИ НАРУШИТЕЛИ като система на КОЛЕКТИВНАТА ОТГОВОРНОСТ се забелязва и в ПЕНСИОННАТА И ЗДРАВНАТА СИСТЕМИ!!Защо отговорността и участието в системи като ЗАСТРАХОВАНЕ , ПЕНСИИ и ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ не е ИНДИВИДУАЛНА , а е СОЛИДАРНА?!!В кой строй живеем - в РАЗВИТИЯ СОЦИАЛИЗЪМ на Живков или в ДИВИЯ КАПИТАЛИЗЪМ на охранителя му Борисов?!Промяната е изискуема и в съответствие със системата в която участваме и в която принципа трябва да е не НА ВСЕЧКИ ПО МАЛКО И ПО РАВНО, а НА ВСЕКИМУ ДЪЛЖИМОТО! Не може да не даваш нищо на обществото и да изкаш да си РАВНОПРАВЕН ПРИ ОПРЕДЕЛЯНЕ НА СЪДБАТА МУ. Това не е система, а бутафория на държава.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 6 rate down comment 2
retro_69
преди 5 години
Крас,в Европа,застраховката е на собственика на автомобила...Дори и друг да шофира МПС-то и да предизвика ПТП - застраховката плаща...Но всичко се води на г*зъ на собственика...И като му вдигнат вноската от следващото тримесечие с 30 %,собственикът много ще се замисли на койкога и как да си дава колата и колко да бие безотговорника ,на който е дал и е предизвикал ПТП...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 2 rate down comment 1
abdul
преди 5 години
Коли под наем, фирмени и т.н.? Не е разумно водача да е вързан с колата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 0 rate down comment 0
mancho123
преди 5 години
Може и да греша, но си мисля, че при системите, при които се застрахова водача, това все пак е обвързано със съответния автомобил - т.е. ако имате 2 автомобила - сандеро и м5, водача следва да има застраховки и за двете мпс... но може и да греша, не съм тесен специалист.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 10 rate down comment 0
крас
преди 5 години
до 9Защо застраховките да са ДВЕ , а не ЕДНА както е в САЩ и Европа??Табелата на автомобила ЛЕГИТИМЕРА ВОДАЧА , а не МПС -то !!Не разбирам какво сложно има в това да се застрахова ОТГОВОРНОСТТА НА ВОДАЧА , а не на АВТОМОБИЛА, както е сега. АБЕ ВИЖТЕ КАК Е В СВЕТА И ЕВРОПА!!ЗАЩО ПРАВИМ "ЕВРОПЕЙСКИ" ЗАКОНИ СЪС СОЦИАЛИСТИЧЕСКИ ПРИНЦИПИ НА КОЛЕКТИВНАТА ОТГОВОРНОСТ КОЯТО СЕ ПЛАЩА ПО РАВНО ОТ НАРУШИТЕЛИ И ДОБРОСЪВЕСТНИ ВОДАЧИ. Дамгосай с ПО ВИСОКА ПРЕМИЯ ВИНОВНИЯ ЗА ЦЯЛ ЖИВОТ и гледай дали ще има ДЖИГИТИ НА ПЪТЯ и разни други *** ОСЪЗНАВАЩИ, ЧЕ ВСЯКО ТЯХНО НАРУШЕНИЕ СТРУВА НЕЩО КОЕТО СЕ ПЛАЩА ЦЯЛ ЖИВАТ В ПОВЕЧЕ ОТ НОРМАЛНИТЕ ВОДАЧИ!!ВИЖ ТОГАВА ДАЛИ НЯМА ДА СПАДНАТ НЕ САМО НАРУШЕНИЯТА , НО И ПТП -та!!Ще паднат разбира се, но няма кой да го направи!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 6 rate down comment 0
abdul
преди 5 години
1. Бонус-малуса ще го бъде. На дневен ред е обаче първо вдигане на цените, за да има от къде да се отбива бонуса.2. В този случай застраховките са 2, не 4 - водачите са 2.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 11 rate down comment 0
крас
преди 5 години
ИЗВИНЯВАЙ , НО В ЦЯЛ СВЯТ СЕ ЗАСТРАХОВА ОТГОВОРНОСТТА НА ВОДАЧА , А НЕ НА АВТОМОБИЛА!!Как изобщо можеш да коментираш понятието "ОТГОВОРНОСТ НА АВТОМОБИЛА", а не на ВОДАЧА КАКТО ТРЯБВА ДА Е И КАКТО Е В НОРМАЛНИЯ СВЯТ!!Но всичко опра до едни АНДРЕШКОВСКИ ТЪНКИ СМЕТКИ , които струват в ЩЕТИ ЗА МИЛИАРДИ ВЪЗНИКНАЛИ НЕ ОТ ВИНОВНОТО ПОВЕДЕНИЕ НА АВТОМОБИЛА , А ОТ ТОВА НА НЕДОБРОСЪВЕСТНИЯ ВОДАЧ!!Как смяташ ще се държат на пътя ВОДАЧИ С ЛЕКО ПОВЕДЕНИЕ, които осъзнават, че при НАРУШЕНИЕ ПРЕМИЯТА ИМ ЩЕ СКОЧИ НЕСЪПОСТАВИМО ПОВЕЧЕ ОТ ДОБРОСЪВЕСТНИТЕ !!!Ще видиш тогава дали ще има СЪСТЕЗАНИЯ И НАРУШЕНИЯ НА ЗАКОНА!!В случаят се касае за ПРЕВЕНЦИЯ , а не до разпределяне на ПРЕМИЯТА ПО РАВНО МЕЖДУ ЗАКОНОНАРУШИТЕЛИ И ДОБРОСЪВЕСТНИ ВОДАЧИ, както е в момента!!ТОВА Е БЕЗУМИЕ И КРАЙНИЯТ РЕЗУЛТАТ ГО ПОКАЗВА!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 5 rate down comment 1
mancho123
преди 5 години
3) глобите за липса на "гражданска" са смешни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 3
mancho123
преди 5 години
За част от нешата не съм съгласен с теб. Да се застраховат водачите, а не автомобила - да, да има бонус - малус - да. Но не е много ясно дали премиите няма да бъдат повече ако се застрахова водача за съответния автомобил Ако в едно семейство има 2 автомобила и 2 водача, ако се застрахова водача, следва да има 4 бр. застраховки, а не само 2.. Съшото е и при компаните - един служебен автомобил се управлява от няколко (че може и десетки) служители в рамките на годината... Според мен 1) просто per *** е по - лесно за администриране. 2) няма достатъчно развита (да не кажа никаква) инфромационна система и база данни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още