IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Онлайн търговците предлагат решение на въпроса с касовите бележки

От БСК искат електронният бон да се издава директно чрез софтуера

10:49 | 06.03.19 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

При обемни продажби онлайн търговците ще трябва да закупят десетки касови апарати заради новите изисквания в Наредба 18 на финансовото министерство, а клиентите ще се наложи да изчакват и да се подредят на „опашка“, подобно на ситуацията във физическите магазини, заяви пред Bloomberg TV Bulgaria Паско Пасков, представител на Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер. Като решение на проблема представители на бизнеса предлагат електронният фискален бон да се издава директно чрез софтуера. 

След протести от страна на бизнеса в края на февруари стана ясно, че срокът за въвеждане на новите касови бележки ще бъде удължен до края на септември за бизнеса, който използва софтуер за управление на продажбите. 

На 1 март Министерството на финансите (МФ) публикува за обществено обсъждане проект за изменение на Наредба 18, като предложи при продажба чрез електронен магазин фискалният бон да се генерира в електронен вид и да се предоставя на електронен адрес на получателя, без да се издава хартиен. Така онлайн търговците все пак ще трябва да имат касови апарати, които да генерират електронен бон, който ще се праща онлайн на клиента.

„Идеята е много добра, тя работи в други европейски държави. Проблемът е, че наредбата предвижда електронната фискална бележка да се издава отново от фискално устройство“, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria Станислав Попдончев, главен финансов директор в Българска стопанска камара (БСК).

„Тоест софтуерът подава информация към фискалното устройство, той издава бележката и я връща обратно към софтуера, като я визуализира по определен начин. Това означава, че онлайн търговците отново ще имат ангажимента да си закупуват физическо фискално устройство“, разясни той.

Като облекчение той посочи, че в някои случаи на електронна търговия няма да се изпращат физически бележки, но не се решава логически процесът на издаването на електронната бележка.

Паско Пасков добави, че публикуваният от МФ текст повече създава нови въпроси, отколкото да отговаря на такива.

„Основното предимство на електронната търговия пред физическата е това, че много хора едновременно могат да влязат в един уебсайт и да отразят своите покупки едновременно“, каза той. Сега с новите изисквания ще се преминава през фискалното устройство и при обемни продажби трансакциите трябва да бъдат подредени на „опашка“.

Затова от БСК предлагат електронният фискален бон да се издава посредством софтуера.

В противен случай някои компании ще трябва да купят десетки апарати, каза Паско Пасков.

Той съобщи, че наличните на пазара фискални устройства нямат режим на работа, в който запазват електронната бележка, без тя да бъде отпечатана. За обновяването им ще са нужни нови разходи.

Станислав Попдончев каза, че голяма част от малките електронни магазини декларират, че няма да успеят да регистрират платформите си като софтуер за управление на продажбите.

За да избегнат наредбата, те премахват плащането с банкови карти от сайтовете си и преминават към пощенски паричен превод, който не се контролира. Това ги прави неконкурентоспособни, защото лишават клиентите си от удобен начин за плащане.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:39 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
selectorbg
преди 4 години
Това няма логика! И в крайна сметка това ще се въведе?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
vstoykov
преди 5 години
Това било по-глупаво, отколкото мислех. Ето какво коментира Иван Петров в "Дискусионна група относно промените в Наредба Н-18" (Фейсбук):"Абсурдната наредба не позволява да се направи, електронен магазин, обслужващ картови разплащания, без да се налага, потребителите на сайта да изчакват на опашка за поръчка на артикули. За всеки потребител, който едновременно с друг прави поръчка е нужен отделен касов апарат, което е абсурда. Реално НАП лишава клиентите на сайтовете, а сайтовете просто се адаптират към възможно решение, а не към абсурдно такова."
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още