IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кей поп и модерни маратонки: започна ли Ким Чен Ун културна революция

Северна Корея със сигурност продължава да е една от най-изолираните страни в света, но промяната настъпва предпазливо

22:47 | 15.02.19 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Ученици използват очила за виртуална реалност в колеж за обучение на училите по време на организирано от правителството посещение на чуждестранни репортери.<em> Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Ученици използват очила за виртуална реалност в колеж за обучение на училите по време на организирано от правителството посещение на чуждестранни репортери. Снимка: Архив Ройтерс

Танцьорки с доста изрязани къси панталонки. Фабрики, бълващи спортни стоки, наподобяващи марката Air Jordan. Телевизионни сериали, които всъщност са забавни за гледане.

Севернокорейската поп култура, отдавна отхвърляна от критиците като кичозно връщане към мрачните дни на сталинизма, преживява значително осъвременяване при управлението на лидера Ким Чен Ун, разказва Ерик Талмадж от Асошиейтед прес.

Промените се виждат във всичко - от телевизионните сериали и анимационните програми до многообразието и опаковките на потребителските стоки, които са се подобрили значително при управлението на Ким. Не е ясно дали това е отбранителен опит за настигане на Южна Корея или сигнал, че Ким е готов да приеме аспекти на западната потребителска култура, която неговите предшественици може би са смятали за подозрително буржоазна.

"Най-важното нещо за нас е да произвеждаме продукт, който съвпада с вкусовете на хората", заяви наскоро Ким Кьон-хуе от обувната фабрика "Ньоуон" пред Асошиейтед прес в шоурума на предприятието, пълен с десетки видове обувки за бягане, волейбол, футбол, дори тенис на маса. "Уважаваният водач Ким Чен Ун ни е инструктирал внимателно да изследваме обувки от целия свят и да се учим от техния пример", добави тя, посочвайки чифт яркочервени високи баскетболни обувки.

Северна Корея със сигурност продължава да е една от най-изолираните страни в света. Промяната настъпва предпазливо, а всеки, който открито критикува правителството или ръководството, или е разглеждан като заплаха, може да очаква тежки последици. Изглежда, че при управлението на Ким обаче има по-голяма готовност за експериментиране в някои насоки.

Най-видимите подобрения са по телевизията и обичайното ѝ меню от пропагандни предавания и документални филми, възхваляващи лидерите.

Зрителите на основната държавна телевизионна мрежа - единствения канал, който може да бъде гледат навсякъде в страната, сега спират рутинните си дейности, за да гледат поредните епизоди на историческата драма "Събирачите на див женшен от Имджинската война", чието действие се развива в края на 16-и век, когато Корея се бори с японско нашествие.

Антияпонската, националистическа тема не е нещо ново. Подобна тема беше използвана в първия голям принос на Ким Чен Ун за телевизионната програма - анимационен сериал, възраждащ популярен комикс от епохата на баща му, наречен "Момчето генерал", направил своя дебют през 2015 г. Анимационният филм, чието действие се развива в периода Когурьо, когато Корея води боеве за отблъскване на китайски нахлувания, беше такъв хит, че хората спираха каквото правеха, за да го гледат. Създадена беше игра "Момчето генерал" за мобилни телефони.

Предполага се, че предстоят нови епизоди.

Новото, което е общо за телевизионната драма, излъчена най-напред в края на юли, и анимационния филм "Момчето генерал", е тяхната висока стойност като продукти.

Актьорската игра във филма е по-смела и по-въздействаща, сюжетите са по-завладяващи, а декорите и костюмите са несъмнено по-разработени, отколкото при предишни проекти. Дори диалозите, в които злодеите, чиито роли, разбира се, се изпълняват от севернокорейски актьори, говорят на японски, са точни като цяло, макар и със силен севернокорейски акцент. Същевременно в "Момчето генерал" умело се използват компютърни ефекти, а във визуално отношение продукцията може да се мери с някои от най-добрите анимации в света.

Подобренията отразяват осъзнаването от режима на Ким, че севернокорейската общественост е все по-запозната с чуждестранната поп култура въпреки строгите ограничения, които правят невъзможно за повечето хора да пътуват в чужбина или свободно да се радват на чуждестранни филми, музика или книги.

Тази запознатост важи в особена степен за севернокорейския елит, който е свикнал да вижда маркови продукти - от Diro до Sony - по рафтовете на скъпите магазини в столицата Пхенян. Евтините имитации от Китай са широко разпространени на пазарите в страната.

Гледането на южнокорейски филми или слушането на южнокорейска музика е незаконно. Голямо количество подобна продукция обаче си пробива път през границата, а дори за тези, които никога не биха помечтали да поемат този риск, одобреното от властите културно меню не е напълно лишено от чуждестранни удоволствия.

Боливудските филми са популярни в държавните кина - "Тримата идиоти" с Амир Хан, например, беше показан наскоро в кино на улица точно срещу площад "Ким Ир Сен". Образователният канал на Северна Корея редовно излъчва дълги откъси от чуждестранни документални филми, а оръфани книги от поредицата за Хари Потър са сред най-популярните четива в Народния дворец на учението - най-голямата библиотека в Северна Корея.

Севернокорейският "подход към проникването на чуждестранните медии се състои в "модернизиране" на медийната продукция с цел предлагане на привлекателен и конкурентен продукт, задоволяващ по-младите поколения, за които по-старите продукции вече не са привлекателни", каза Джефри Сий, основател на базираната в Сингапур организация с нестопанска цел "Чосон иксчейндж", която подкрепя промяната в Северна Корея чрез представяне на знание и информация в бизнеса, предприемачеството и правото.

"За потребителските стоки това също така се вписва в държавна политика за насърчаване на по-голямо местно производство и внасяне на заместители", заяви той.

Първият опит на Ким да осъвремени сцената на поп културата започна почти веднага след идването му на власт в края на 2011 г. със създаването на групата "Моранбон" - ансамбъл от певици и музикантки, които са "мекото лице" на неговия режим.

Въпреки че всички участнички в групата са членове на Корейската трудова партия, те са известни със своите изпълнения с къси поли и модерни къси прически. Издали са десетки песни, получаващи широка гласност посредством концертни турнета, дивидита и излъчвания по телевизията. Те обаче започват да изглеждат леко старомодни.

През февруари миналата година Северна Корея изпрати някои от водещите си музиканти, включително женски квинтет, изнесъл представление с черни шорти и червени горни дрехи, на юг от демилитаризираната зона, за да изнесат концерт по време на Зимните олимпийски игри в Пьончан, Южна Корея. Два месеца по-късно Ким беше сред публиката, когато южнокорейската момичешка група "Червено кадифе" представи, както се смята, първото истинско кей поп шоу, изнасяно някога в Пхенян. Севернокорейското изпълнение в Южна Корея беше прието толкова добре, че Ким изпрати музикантите миналия месец в Пекин на друго турне на добра воля.

Все пак военните оркестри и получилите класическо обучение певци, които правят изпълнения, облечени с традиционни рокли "Чосон-от", продължават да бъдат основата на пхенянската музикална сцена. Представлението на момичешката група в Пекин беше подкрепено от държавния военен хор и оркестър, облечен изцяло в униформи.

Нещо по-важно, не се полагат усилия за отделяне на изкуството от политиката.

Държавните медии съобщиха, че когато музикалната група се върнала в Пхенян, Ким призовал нейните членове да продължат да "изпълняват самобитни художествени дейности, пулсиращи с партийната идеология" и да действат "смело като говорители на партията".

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:27 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Азия виж още

Коментари

Финанси виж още