IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Може ли "синият" водород да е мост към енергийния преход?

Не е реалистично да бъдат произведени достатъчни количества водород, преди да бъде завършена трансформацията на електроенергийния сектор

16:33 | 29.04.21 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Chris Ratcliffe, Bloomberg</em></p>

Снимка: Chris Ratcliffe, Bloomberg

"Синият" водород може да помогне за крачката към беземисионна икономика, особено за тежките индустрии, смятат в британската компания National Grid, цитирани от S&P Platts. Т.нар. "син" водород, тоест произведен от метан, заедно с технологии по улавяне и съхранение на емисиите въглероден диоксид, може да помогне за ускоряване на декарбонизацията. А след това да бъде даден път и на "зеления" - произведен чрез електролиза на вода с помощта на възобновяеми източници.

Директорът на водородното звено в компанията Антъни Грийн дори е оптимист, че това преходно гориво може да бъде използвано и след своеобразния транзитен период.

Водородът е смятан за важен елемент по отношение на плановете за нулеви въглеродни емисии. Той е алтернативата на изкопаемите горива в тежката индустрия, където възобновяемите източници са недостатъчни, за тежкотоварния транспорт, а също и за бита - например за отопление на домакинствата.

Според анализи на енергийния институт към Оксфордския университет "зеленият" водород няма да бъде широко достъпен преди пълната декарбонизация на електроенергийния сектор, или около 2040 година. Има вероятност този хоризонт да се удължи и до 2050 година.

Да се разчита на търговията на "зелен" водород също не е особено реалистично - в ЕС всички държави имат цели по декарбонизацията и ще опитват да направят всичко възможно да ги изпълнят, смятат учените. Общността ще търси зелена енергия и ще опитва да я транспортира по всякакъв начин.

И именно това поставя една от големите въпросителни на този етап - транспортирането на водорода. Според проучвания водородът и природният газ могат да споделят една и съща инфраструктура. В момента National Grid започва тестове, за да проучи възможностите за блендиране като започват от 2% водород в газопреносната мрежа и с тенденция да бъдат достигнати и 100% водород в мрежата.

На този етап очакванията са, че без допълнителни инвестиции инфраструктурата може да поеме между 10% и 30% водород.

Но и тук има предизвикателства - по-голямата част от инфраструктурата е от стоманени тръби, които лесно могат да пропукат от водородното крихтене (водороден крекинг). В National Grid обаче смятат, че проблемът няма да се прояви при преноса на суровината. 

Едно е ясно - тежката индустрия има нужда от мостова технология, защото в противен случай ще бъдем свидетели на канибализъм - за да "позеленее" водородът ще опита да погълне възобновяемите ресурси, от които пък се нуждае електроенергийният сектор, за да изпълни поставените цели за декарбонизация.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

4
rate up comment 0 rate down comment 0
grainis
преди 2 години
Ако Водородът, произведен от Метан е "син", какъв ли на цвят ще да е този, произведен от 100% Карбон-Неутрален БиоМетан ? "Синьо-Зелен" ?Това ще е най-евтиният възможен Водород, произведен чрез Стийм-Реформинг на Биометан.БиоМетанът ще бъде произведен чрез 35-дневно Анаеробно Разграждане на Свръхбързорастящ (един метър на ден) Бамбук Беема или на Кафявото Водорасло Гигантски Мехурчест Келп - Macrocystis Pyrifera - най-бързорастящият Организъм на Земята.Огромната енергия за добив на прегрятата (700-1000 гр.С) Водна Пара за процеса, ще дойде от Прахови Горелки (wtsab.com), нагряващи Парен Котел, захранвани от отпадната Биомаса от анаеробния процес, изсушена и смляна във вид на висококалорично Прахово Гориво.По-добра - безопасна и евтина Алтернатива на Био-Водорода е Инженерното Фъстъчено Олио (ИФО), произведено от бързорастящи (60 дни) сортове Фъстъци, отглеждани, както и Бамбукът и Келпът, върху Ротационно-Елеваторни Рафтове, в напълно автоматизирана, Хипер-Интензивна Вертикална Многоетажна Аеропонна Ферма - https://vertikalna-ferma.alle.bg , предлагащи ежедневни жътви и гигантски (2000 пъти по-големи от стандартните) Добиви, на Себестойност, близка до Нула (под 0,20лв./кг ИФО). - https://nula-energia.alle.bg .ИФО може да се Пулверизира и Емулгира до 50% с Вода с цел по-пълно Изгаряне и съществени Икономии, във вид на Аерозол за захранване на компактни и мощни Газови Турбини и Генератори.Също така може да захранва самосмазващи се компактни Ванкелови Двигатели и да се преработва в С-Неутрален БиоДизел за висок клас съвременнни Дизелови Двигатели - чудесна възможност за спасяване на мулти-трилионната Дизелова Икономика от нарязване на скрап.https://biodizel.alle.bg
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 2
georgi_shum
преди 2 години
Подценяваш го :) от обяд се е подкарал :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 4
zelka007
преди 2 години
отрано си се подкарал с твърдо гориво и вече започна делириума ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 2
дядя Вова
преди 2 години
Може ли "синият" водород да е мост към енергийния преходНе. Трябва освен да е син, на него да има бели звезди и после бяло-червени ленти. Иначе - абсурд!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още