IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дългият път на Европа към възобновяемата енергия

Ще успее ли ЕС да постигне всички цели, зададени от Парижкото споразумение, или ще се провали под натиска на геополитическите маневри?

12:30 | 25.12.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Дългият път на Европа към възобновяемата енергия

2018 г. е почти история. Вижте кои са най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последните 12 месеца в специалната секция на Investor.bg "Икономиката през 2018 г.".

Когато през юни тази годината Европейският съюз (ЕС) гласува делът на възобновяемите енергийни източници да бъде увеличен до 32% от общия енергиен микс до 2030 г., законодателите не предполагаха, че обещаните от американския президент търговски войни срещу основните икономически конкуренти на САЩ ще се окажат толкова широкообхватни.

Ако през първите месеци на 2018 г. Тръмп се беше съсредоточил върху търговската офанзива срещу ЕС, то в разгара на лятото администрацията на американския президент обърна фокуса към Китай, постепенно налагайки мита върху вносни стоки от азиатската страна за 250 млрд. долара.

Това предизвика глобално прегрупиране на множество компании от различни сфери на икономиката. Митата засегнаха както икономическите показатели на Китай, така и тези на САЩ и останалия свят.

На фона на тези събития енергийната индустрия остана на заден план, отстъпвайки място на петролния бунт срещу проповедническите речи на Тръмп за ниски цени на изкопаемото течно гориво.

Парижкото споразумение за промените в климата от 2015 г. се превърна в далечен отзвук, който Доналд Тръмп бързо забрави, отказвайки се от обещанията за борба с глобалното затопляне, като даде зелена светлина на обхванатата от корозия въглищна индустрия.

Транспортният сектор

Решението на Европа да стимулира производството на енергия от възобновяеми енергийни източници показва пътя, който ЕС е решил да следва съобразно рамките на Парижката спогодба и идеята за енергийно диверсифициране на неговата икономика, която до голяма степен зависи от външни източници.

По отношение на транспортния сектор блокът прие допълнително ограничение при изкопаемите течни горива, поставяйки долна граница от 14% на количеството биогорива от второ поколение за транспортния сектор до 2030 г.

Според Международната агенция по енергетиката (МАЕ) етаноловото гориво, едно от най-разпространените биогорива, може да изиграе важна роля в процеса на декарбонизация на транспортния сектор.

Според изпълнителния директор на агенцията Фатих Бирол именно етаноловото гориво ще донесе необходимия тласък за постигането на един по-чист транспорт.

Появяват се и скептици, които виждат идеята на Европа за тотална декарбонизация до 2050 г. като една мечта.

Енергийният експерт Стефани Сиръл се от Международния съвет за чист транспорт (ICCT) твърди, че възобновяемият метан, смятан за най-обещаващия нисковъглероден газ в момента, може да компенсира едва 12% от прогнозираното общо търсене на газ в Европа до 2050 г. Според нея потенциалът на този газ е значително по-ограничен в сравнение с този на слънчевата и вятърната енергия, като приучване, направено от консултантската компания Ecofys достига до заключението, че оптималното количество на възобновяемия газ може да достигне едва 122 млрд. куб.м до 2050 г.

Последна актуализация: 09:35 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още