IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Коректно ли е плащането на глоби да се обвърже с техническия преглед на колите?

Все още има въпросителни дали такова предложение ще бъде от полза

08:20 | 04.12.13 г. 12
Коректно ли е плащането на глоби да се обвърже с техническия преглед на колите?

Транспортното министерство има готовност годишните технически прегледи за колите да бъдат извършвани само на шофьори, които са платили всичките си задължения към КАТ. Такова предложение направи миналата седмица министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов. Изискването може да влезе в сила от 1 януари 2014 г.

С промените системата за техническите прегледи може да бъде пряко свързана с тази на съответната община и КАТ, като максимално ще бъде ограничен човешкият фактор.

В момента необходимите документи за минаване през годишен технически преглед са регистрационен талон на автомобила или ксерокопие на големия талон, полица от валидна застраховка гражданска отговорност, документ за платен данък върху превозното средство, лична карта на лицето, което предоставя колата за преглед.

До каква степен е правилно обвързването на фишовете за глоби и годишните технически прегледи?

По закон шофьор може да се движи на пътя и с неплатен фиш, задължението за който може да изплати в бъдещ период, ако в момента няма достатъчно средства, за да си плати глобата.

Но в случая с годишния технически преглед той е напълно задължителен и без валиден талон от прегледа автомобилът не трябва да бъде в движение. (Изключение правят новите автомобили, които имат гратисен период). В случай че органите на "Пътна полиция" и КАТ установят, че карате автомобил без ГТП, те могат да ви напишат глоба с фиш, която е на стойност 50 лв. Полицаите могат и да ви напишат акт. След влизане на наказателното постановление в сила от талона се отнемат 5 контролни точки.

Без годишен технически преглед и сключената застраховка автокаско може да не бъде призната, в случай на злополука или кражба, тъй като сте управлявали технически неизправен автомобил.

От автомобилния бранш коментират, че подобно обвързване с плащането на фишовете и прегледа вероятно ще резултира в по-голям брой злоупотреби с рушвети за представителите на пътната полиция. Или някъде другаде по веригата.

Шофьори се опасяват, че следващите стъпки може да са автокаското също да стане задължително.

"А какво ще стане, ако в даден момент забранят напускането на границата с автомобил, ако даден шофьор има неплатени фишове?", питат риторично от таксиметровия бранш.

По темата има и още няколко неизвестни. Например от септември миналата година наказателните постановления и електронните фишове, с които е наложена глоба в размер до 10 лева, вече подлежат на обжалване. Припомняме, че това стана възможно, след като бе направена промяна в Закона за административните нарушения и наказания, която бе окончателно приета от парламента в края на септември 2012 г.

Това ще рече, че датата, на която даден автомобил трябва да мине отново на технически преглед, може да съвпада с период на обжалване на фиш. Ще може ли собственикът на колата (или нейният ползвател) да мине през годишен технически преглед в такъв случай?

И още един въпрос - голяма част от шофьорите имат натрупани задължения от глоби, които не могат да изплатят накуп. Което би ги възпрепятствало да се явят на годишен технически преглед. Ще значи ли това, че броят на автомобилите, които не са преминали преглед, ще се увеличи?

Как ще става проверката за неплатени фишове?

За да получат лиценз, с който да могат да извършват годишни технически прегледи, всички сервизи в страната са оборудвани задължително със специална техника от ДАИ. С нейна помощ се правят проверки на шофьора, в момента в който представя малкия или големия талон на колата си, както и се проверяват данните от личната му карта. Чрез техниката всеки сервиз има директна връзка с регистрите на ДАИ, които пък получават информация за неплатените фишове.

В този смисъл нито един сервиз няма да има нужда от допълнително оборудване, ако изискването бъде въведено от следващата година.

Емил Панчев, главен секретар на Съюза на българските автомобилисти, коментира пред Investor.bg, че идеята плащането на глобите да бъде обвързано с годишните прегледи е правилна мярка.

„Ако си изряден шофьор, няма да има какво да плащаш. Ако имаш наложени глоби, трябва да си ги платиш“, категоричен е той.

Панчев спомена, че вероятно мярката няма да бъде въведена от 1 януари, тъй като МВР и ДАИ все още нямат пълната готовност за това. „Всичко зависи от това как ще се организират. Напълно оптимистично е предложението да влезе в сила от пролетта“, допълни той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:40 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

11
rate up comment 0 rate down comment 0
evn
преди 10 години
Поредните простоти, а кога правителствата ще оправят пътищата за да може да караме спокойно без да се притесняваме че ще се изпотрепим или ще си изпотрошим колите.А контрола на качеството на горивата?Според мен най-вероятно е намалял броя на коли които отиват на технически преглед. Защо новите коли трябва да имат гратисен период. Че реално състоянието на спирачната система много зависи от начина на шофиране. Ако имаш газ, газ и спирачкаааааааа за една година чао.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 1 rate down comment 0
Сините камъни
преди 10 години
Абсурд!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 8 rate down comment 0
Ironhorse
преди 10 години
Това са пълни и поредни идиотщини.Аз в момента обжалвам 3 наказателни постановления (все за колан и телефон), защото подкупи не давам и полицаите се заяждат.Като ме спрат, ми казват: "Ама гусине, ша ва замола, такова, оо *** вие карате с изтекъл срок на наказателно постановление", аз му отговарям :"Постановлението е обжалвано в съда", той "Да де ама аз от де да знам,аз: "Ми направете си справка"той: "Ми те мойте от де да знаят, в управлението. И защо е минало толкова време, почти една година"аз: "Ами да ти дам телефона и да питаш съдията, а ?"той: "Чакай да ти напиша са един акт"и гусина милицюнер преписва, защото е *** и ***, изброеното в постановлението.Лично ще обжалвам в съда подобна мярка, след което насрещно дело по ЗОДОВ срещу държавата,
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 8 rate down comment 1
edimi
преди 10 години
Точно! Дори в някои нормални държави ГО се носи изцяло от собственика на регистрацията/номерата/, защото дори има допуски да се управляват различни МПС с една и съща регистрация. И обратно техн.изправност се отнася изцяло за МПС. И изfбщо ако приложим подобна идея към други "браншове" където има монопол върху контрола....ще стане забавно :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 9 rate down comment 0
SSIW
преди 10 години
"... то при ГО вече го има този правен парадокс"----------Абсолютно! А в този случай, ще се добави и дискриминация: за коли регистрирани на физ. лица - ще се налагат санкции, а за такива, рег. на фирми - няма (защото просто няма как да стане).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 17 rate down comment 0
hellwitch
преди 10 години
Именно - то при ГО вече го има този правен парадокс. Сега автомобила носи гражданска отговорност?!? Безумие
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 23 rate down comment 1
hellwitch
преди 10 години
В нашата държавна администрация и законодателство има някакво странно приравняване на автомобил и шофьор, а двете нямат нищо общо. Шофьора може да носи отговорност, а автомобила не - бе значение какви правни недоразумения сътворят подобно на ГО. Техническия преглед трябва да е изцяло насочен към изправността на превозното средство, а не както сега - дали си си платил данъците. Тази с-*** винаги може да се заобиколи със смяна на собствеността на МПС-то или ако то е на юридическо лице(което няма как да има глоби) и т.н.Цялата с-*** е така направена, че "тарикатите" с много коли и фирми да не ги лови нищо! Това предложение само ще повиши бюрократщината и нищо повече.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 29 rate down comment 1
SSIW
преди 10 години
Никаква логика няма. Защо един автомобил да не може да се движи, ако физическото лице, на чието име е регистриран, дължи някакви глоби, нима автомобила е технически неизправен? Не може ли друг "изряден" шофьор да го управлява? Ако глобите се обжалват в съда? Ако колата е собственост на някакво АД, да речем, кого ще следим за изплатени глоби, акционерите, съвета на директорите, завеждащ гаража? Правната логика е, че ако въобще се въвежда такава санкция, тя тр. да се налага на не-изрядното лице, иначе имаме тежки противоречия с други нормативи и правни принципи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 16 rate down comment 5
bgMan
преди 10 години
Който посмее дори само да предлага за обсъждане подобни неща трябва да бъде категорично жестоко наказван на всички следващи избори та да започнем да приучваме корумпираните политически *** да не преминават някои граници.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 16 rate down comment 4
Stone_Kold
преди 10 години
тва е брутална мафия и организирана престъпна група мвр,дай
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още