Месец май не беше весел за производителите на електромобили, пише в последния си брой британското списание The Economist, припомняйки ключови дати.
Съвсем в началото на месеца, на 1 май, американският специалист в областта – Coda, обяви фалит. На 26-о число партньорът на Renault – израелската Better Place, която се занимава с разработката на зарядни станции, направи същото.
През миналия месец стана ясно, че положението не е никак розово и за Fisker – един от водещите играчи в бранша, който по стечение на обстоятелствата остана без доставчик на батерии. Американската A123 пък, която изпълняваше отговорната функция, изпадна във финансов колапс през миналата година.
Отново през май изпълнителният директор на групировката Fiat-Chrysler – Серджо Маркионе обяви, че за всеки екземпляр от електрическия модел 500е компанията губи 10 000 долара. Припомняме, че градският автомобил струва 32 000 долара и се продава само в Щатите, където за тази цена могат да се купят два бензинови автомобила от същия модел. Според калифорнийските закони, обаче, всеки автомобилен производител е длъжен да предлага поне един модел, изхвърлящ нула вредни емисии в атмосферата.
Всичко това не бива да отчайва почитателите на електрически задвижвания автомобил, продължава публикацията в The Economist. Анализатори обясняват краха на Better Place с лошото управление на компанията, която през 2009 г. подписа договор с Renault, по силата на който трябваше да бъдат продадени 100 000 електромобила от модела Fluence Z.Е. до 2016 г.
До момента статистиката сочи, че сътрудничеството между двете компании е довело до едва 1300 реализации. Провалът на израелската фирма се състои и в неуспеха й да убеди други автомобилни производители в нуждата да произвеждат електромобили със сменяеми батерии, които да използват изградената инфраструктура и да помогнат за възвръщане на инвестицията.
Експерти виждат бъдещето на автомобилите като битка между две групи иноватори. Тази на учените, опитващи се да разработят различни биогорива, с които да дадат нов старт на съществуващите двигатели с вътрешно горене, и тази на производителите на електромобили, които искат да се отърват от фосилните горива веднъж завинаги. И двете групи са единодушни, че електромобилите са част от пътя, който човечеството трябва да измине към „зеленото“ си бъдеще.
The Economist стига по-далеч, съветвайки политиците да въведат задължителни средни нива въглеродни емисии на моделната гама на всеки производител. Такъв подход вече е изпробван в страни в Европа, Америка, Япония и дори Китай. Навсякъде производителите не посрещат радушно промяната, но резултатите са налице – все по-икономични и ефективни двигатели заливат пазара.
Но какво се случва с електромобилите? За съжаление те остават на заден план. В изказванията си Барак Обама продължава да твърди, че до 2015 г. по улиците на САЩ ще се движат 1 милион електрически коли, а до момента са достигнати едва 5% от прогнозните резултати.
През миналата седмица Ангела Меркел изрази желанието си до 2020 г. в Германия – страната с най-мощна икономика на Стария континент – също да се похвали с 1 милион продадени автомобили на ток. През миналата година там са пласирани едва 3000 бройки.
Какво се прави, за да се стимулират продажбите? В САЩ Обама има намерение да увеличи максималния държавен кредит за покупка на електромобил от 7 500 на 10 000 долара. В Китай пък правителството планира да възроди схема за субсидиране, благодарение на която клиентите могат да се възползват от отстъпка в размер на до 9800 долара.
Eдинствената добра новина дойде от централата на Tesla, които неотдавна обявиха нетна печалба от 11 млн. долара за първото тримесечие на годината.
Още автомобилни новини четете в Automedia.bg
Производителите на електромобили затънаха в собствените си обещания
До 2015 г. в САЩ трябва да се движат 1 млн. коли на ток, но до момента те са само 50 хил.
20:20 | 03.06.13 г. 4
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
-
Ще направи ли абонаментният модел социалните мрежи по-добри?
-
X тества функция за групи със „съдържание за възрастни“
-
Лихвите по депозитите продължават тенденцията на растеж и през февруари
-
S&P 500 се готви да изпрати най-доброто си първо тримесечие от 2019 г.*
-
Какви промени ще има в ръководството на Boeing
-
Какви са предизвикателствата пред процеса на либерализация на електроенергийния пазар в България?
-
Русия търси слабите места на украинската ПВО, ракетите "Циркон" се оказват нискоефективни
-
Изкуственият интелект може да има изненадващ ефект върху лихвите
-
Русия търси бензин от Беларус, за да осигури вътрешния си пазар
-
Промяна в Търговския закон ускорява ликвидацията на дружества без скорошна дейност и нает персонал
-
Мумбай изпревари Пекин и за първи път е азиатската столица на милиардерите
-
"Неохим" е възстановил работата на цеховете за азотна киселина и амониев нитрат
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Лихвите по депозитите продължават тенденцията на растеж и през февруари
-
S&P 500 се готви да изпрати най-доброто си първо тримесечие от 2019 г.*
-
До един месец ще започне пълното прилагане на e-ваучери за храна
-
Гръцките банки се готвят за първи дивиденти към акционерите от 2008 г.
2 -
Столичният общински съвет прие рекорден бюджет на София за 2024 г.
-
Пазарите през първото тримесечие – бясно препускане към лихвените съкращения
преди 10 години Бъдещето, ще покаже кое е автомобила на бъдещето. Да оставим малките градски коли. Какво става с големите прицепи и пътнически автобуси? Не вярвам някой ден да ги зарежем и да караме всичко с влакове. А ако наистина искаме да спасим природата от изгорели горива трябва да се замислим за огромните кораби и самолети, които се джуркат наляво и надясно. Глобализацията и ниската им цена постоянно увеличават този вид пътуване. Дали ще е електричество или нещо съвсем друго, дано да доживеем и да видим. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Със сигурност електромобилите са бъдещето.Това което им трябва е технологичен пробив при батериите - удвоен капаците и утроен живот наред с другите необходими технически характеристики.Аз имам личен проект за технически модерна конверсия на автомобил в електромобил но има икономически смисъл от него само ако бензина или дизела се задържи над нивото от 3 лева за литър за период от 10 години. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години В САЩ Обама има намерение да увеличи максималния държавен кредит за покупка на електромобил от 7 500 на 10 000 долара.-----------------Ние имахме подобен държавен кредит, само че колата беше бензинова и се получаваше накрая на плащането, а не преди това. А да ... беше малко руска, но пък можеш да я караш 30-40 години, ако я поддържаш. Нещо с което модерните баварци едва ли могат да асе похвалят. Или пък ел. мобилите - играчки. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Историята с нашенските ВЕИта се повтаря в световен мащаб. отговор Сигнализирай за неуместен коментар