IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как фокусът на Илон Мъск върху софтуера помага на Tesla да не остава без чипове?

Очаква се компанията да произведе приблизително 80% повече превозни средства през тази година, отколкото през 2020 г.

16:41 | 30.12.21 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Andrey Rudakov/Bloomberg</em></p>

Снимка: Andrey Rudakov/Bloomberg

Американският електромобилен концерн Tesla Inc. се очертава като един от най-големите победители в автомобилната индустрия през тази година, в която секторът пострада сериозно от недостига на полупроводници и разкъсаните глобални вериги на доставка. Tesla дължи този успех до известна степен на своите корени, свързани със Силициевата долина, пише Wall Street Journal.

Компанията на Илон Мъск е готова да произведе приблизително с 80% повече превозни средства през тази година, отколкото през 2020 г., според прогнозите на анализаторите, с най-бързия годишен производствен темп от 2018 г.

Световната автомобилна индустрия остава силно засегната от прекъсванията във веригите на доставка, като се очаква като цяло да бъдат произведени с около процент повече превозни средства в сравнение с 2020 г. и с около 15% по-малко спрямо 2019 г., според изчисления на IHS Markit. 

Tesla успя да поддържа стабилно производството на своите фабрични линии до голяма стене благодарение на своя натрупан опит в софтуерното инженерство, което я направи по-гъвкава от много свои конкуренти в производството на фона на глобалния недостиг на чипове. Тези чипове се използват за всичко – от управлението на електрическия двигател до зареждането на телефон в купето.

Сблъсквайки се с недостига по-рано тази година, например, Tesla успя бързо да пренапише софтуера, необходим за интегриране на алтернативни чипове в своите превозни средства, споделя Мъск.

Представители на индустрията на полупроводниците заявиха, че Tesla, като все още сравнително млада автомобилна компания, разполага с предимството да проектира своите превозни средства от самото начало, вместо да добавя части на парче в продължение на десетилетия, както правят много традиционни производители на автомобили. Това позволява на Tesla да консолидира системите, добавят те.

В седана Model 3 една група полупроводници осигурява функции като управление на високоговорителите и разпознаване чрез глас и жестове, които в много други превозни средства ще бъдат контролирани отделно с помощта на допълнителни чипове, според проучване на Bain & Co.

Ганеш Мурти, главен изпълнителен директор на доставчика на полупроводници Microchip Technology Inc., посочва, че производителите, насочени към електрическите превозни средства, се възползват от това, че са по-скоро технологични, отколкото автомобилни компании.

Традиционните производители на автомобили често позволяват на доставчиците на части да отговарят за доставката на чипове. Вместо това Мъск предпочита да произвежда собствени компоненти за превозните си средства, което означава, че Tesla разполага с по-добра прогнозируемост относно веригата на доставка в някои области, след като е изградила тесни взаимоотношения с компаниите за полупроводници преди кризата, смятат анализатори.

Tesla, например, проектира компютъра, който отговаря за усъвършенстваната технология за подпомагане на водача в по-новите ѝ превозни средства.

Недостигът на чипове започва в края на 2020 г., когато търсенето на превозни средства се възстановяваше по-бързо от очакваното, което изненада самите производители на автомобили.

Без достатъчно полупроводници, автомобилните компании вероятно ще произведат приблизително 77 милиона превозни средства в световен мащаб тази година, което представлява спад от около 9% спрямо очакванията от януари, изчислява консултантската фирма AlixPartners LLP.

Главният финансов директор на Tesla Закари Къркхорн сподели през октомври, че опитът на Tesla по отношение на чиповете и последователните предупреждения към доставчиците са помогнали на компанията да се справи с предизвикателствата във веригите на доставка.

„Никога не сме понижавали прогнозата си за производство с нашите доставчици, тъй като добавяме капацитет възможно най-бързо“, изтъква той пред анализатори.

Все пак Tesla не е имунизирана срещу проблеми с доставките. Компанията работеше под пълния капацитет на фабриките си, като през февруари затвори за кратко завода си във Фримонт, Калифорния, поради недостига на части. Tesla също така избегна задълбочаване на кризата, като изгради автомобили без всички необходими части, които трябваше да бъдат добавени по-късно.

Мъск се позова на недостига на чипове за забавянето на пазарната реализация на нови модели. Дългоочакваният електрически пикап и камион на Tesla, чието производство трябваше да започне по-рано тази година, са отложени за масово асемблиране съответно през 2022 и 2023 г.

Традиционните производители на автомобили вече се съсредоточат върху чиповете. Американските пазарни лидери Ford Motor Co. и General Motors Co. заявиха миналия месец, че са сключили договори с компании за полупроводници за разработване на чипове.

Консултантската фирма Gartner Inc. прогнозира, че до 2025 г. половината от 10-те най-големи автомобилни концерна по пазарна капитализация ще проектират поне част от нужните им чипове. 

Междувременно, нарастващата популярност на електромобилите в глобален план, помага на Tesla да стане по-привлекателен кандидат-партньор за производителите на полупроводници.

Дан Шарки, адвокат от Детройт, който представлява редица доставчици на автомобили, споделя, че някои от клиентите му са готови да работят с Tesla по начин, по-който не биха работили с други концерни.

Tesla се стреми лесно да изпълни целта си за увеличаване на доставките на превозни средства с 50% спрямо миналогодишните данни от близо 500 хил. броя. Компанията е доставила повече от 627 хил. превозни средства в ръцете на клиентите през първите девет месеца на годината. Сравнително малкият размер на компанията - и повишеното търсене на електрически превозни средства - улеснява поддържането на бърз растеж. Концернът също така даде приоритет на доставянето на превозни средства до клиентите, дори при липсата на някои части.

Мо Сидики, който живее в Хамбург, Германия, посочва, че е получил текстово съобщение от Tesla по-рано този месец, в което компанията го информира, че поради проблеми с веригата на доставка закупеният от него автомобил Model Y за приблизително 70 хил. долара може да бъде доставен без някои USB портове или възможност за безжично зареждане на телефон.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:16 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 3
khao
преди 2 години
ае стига с тая опорка за чиповете... чиповете се произвеждат супер бързо, нема логика точно това да е проблема... да беше железо или гуми, да ви повервам... ама чипове, а стига!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още