IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Автомобилното изложение в Детройт отпразнува една ера, която е напът да свърши

Макар 2017 г. да беше добра за производителите на автомобили, прогнозите за идните години са за спад на продажбите под 16 млн. нови автомобила

15:26 | 16.01.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Новите модели в Детройт отразяват променения автомобилен пазар. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Новите модели в Детройт отразяват променения автомобилен пазар. Снимка: Ройтерс

Производителите на автомобили имат повод да празнуват по време на започналото през тази седмица автомобилно изложение в американския град Детройт, по време на което ще бъдат представени нови модели мощни товарни автомобили, високотехнологични превозни средства и издържливи спортни коли, които ще пристигнат в шоурумите през идните месеци.

Те завършиха 2017 г. с продажби, които в САЩ превишиха 17 млн. превозни средства за трета поредна година. Това са и най-добрите три години в цялата история на индустрията.  

Стимулирани от ниските цени на бензина, американците купуват товарни автомобили и спортни коли, генерирайки тлъсти печалби за производителите, пише в свой анализ New York Times. Междувременно американската икономика остава силна, с ниска безработица и скромни лихвени проценти. 

„2018 ще бъде една много добра година“, заяви Майк Джаксън, изпълнителен директор на най-големият търговец на автомобили на дребно AutoNation.

Но по-внимателно вглеждане разкрива, че индустрията може би се е насочила към по-бурни води. Макар продажбите да са в „здравословен“ диапазон, потребителите всъщност купуват по-малко нови коли. Покупките на клиенти в автокъщите – смятани за най-точното отражение на търсенето, отбелязват лек спад през 2016 г. и 2017 г. Някои производители компенсират по-ниското потребителско търсене с продажбата на повече автомобили на едро, като например за компании за автомобили под наем.

По-притеснителното е, че спадът в продажбите на дребно идва дори и с по-големите отстъпки на производителите, което от своя страна изяжда приходите им. В момента стимулирането на продажбите се равнява на над 11% от средната цена на дребно за превозно средство. Към 2008 г. тази цифра беше 8%.

Налице са и други тревожни знаци. Лихвените проценти започнаха да нарастват, което увеличи разходите за купуване и наемане на нов автомобил. По-младите купувачи показват по-слаб интерес към притежанието на автомобил в сравнение с по-възрастните поколения. В същото време снабдяването с употребявани коли с нисък километраж нараства, предлагайки атрактивна и евтина алтернатива на новите коли. През тази година се очаква близо 4 млн. коли под наем да бъдат пуснати в продажба като втора ръка, което е ръст в сравнение с 3,6 млн. през 2017 г. 

Автомобилната индустрия има дълга история в преминаването от растеж към спад – периоди на увеличени продажби и високи печалби, последвани от неизбежни сривове, оставящи след себе си празни заводи и растящи загуби. Последният спад съвпадна с финансовата криза от 2008 г. и почти унищожи някои от големите производители. General Motors и Chrysler трябваше да бъдат спасявани с управлявано от федералните власти производство по несъстоятелност.

Сега анализаторите се чудят дали трудните времена отново предстоят.

От консултантската фирма Alix Partners предвиждат умерено намаление в продажбите през годината, последвано от по-стръмен спад през 2019 г. и 2020 г., когато се очаква продажбите да са под 16 млн. бройки.

Цялата тази несигурност идва на фона на появяването на все повече места за производство. От BMW и Audi завършват нови фабрики в Мексико. Новият завод на Volvo в Южна Каролина ще започне производството на луксозни седани тази година. Toyota Motor също открива нова фабрика за товарни автомобиили в Мексико и съобщи също, че ще строи автомобилен завод заедно с Mazda Motor в Алабама. От Fiat Chrysler Automobiles дават нов тласък на производството в завода си в Мичиган, който стоеше пуст повече от две години, след като беше преоборудван за производство на пикапи. Fiat Chrysler също разшири заводите си за Jeep в Охайо и Илинойс.

Индустрията ще има проблеми, когато производителите започнат да правят повече коли, отколкото потребителите са готови да купят, заяви експертът по автомобилно производство Рон Харбър от консултантската фирма Oliver Wyman пред New York Times.

По думите му една част от индустрията вече се намира в затруднение – автомобилният бизнес. След като американците се насочват все повече към по-просторни коли като SUV-ове, продажбите на семейни седани и по-компактни автомобили все повече намалява през последните няколко години. Коли като Toyota Camry преди представляваха 25% от всички продажби на нови автомобили. Сега те са около 15%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.

Последна актуализация: 10:59 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още