IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Япония се опитва да си върне залязващата слава във виртуалния свят

Между 2002 г. и 2009 г. делът на Япония на световния пазар на видеоигри е спаднал 5 пъти

17:54 | 20.09.10 г.
Автор - снимка
Създател
Япония се опитва да си върне залязващата слава във виртуалния свят

Помните ли Марио? Една от първите аркадни компютърни игри от 80-те години - разбира се, японска. Само в Япония могат да се правят иновативни игри, обичаха да се хвалят японските програмисти в онези дни и наистина японските игри доминираха пазара. Западът просто не можеше да разбере виртуалния свят.

20 години по-късно индустрията, разработваща видеоигри в Япония, е в задънена улица, пише New York Times.

Нови версии на старите японски хитове като Sonic the Hedgehog и Mario все още се продават, но по-скорошни опити за представяне на нови заглавия като White Knight Chronicles на Sony или Monster Hunter на Capcom не успяха да оставят в Европа и САЩ дори и следа. Новите хитове в света на компютърните игри сега идват от запад: Call of Duty и Guitar Hero на Activision Blizzard или Grand Theft Auto на Take-Two Interactive.

Ето защо все по-голяма група японски студия за разработка на игри се питат немислимия допреди няколко години въпрос - могат ли да се поучат от Запада, за да се изкачат отново на оценявания на 60 млрд. долара глобален пазар на компютърни игри?

„Разглеждам токийското изложение за видеоигри Tokyo Games Show и всички игри са ужасни, Япония изостава най-малко с 5 години“, казва Кеижи Инафуне, един от най-известните дизайнери на игри в Япония и шеф на Capcom.

„Capcom едва оцелява“, казва той. „Искам да да разбера как живеят хората на Запад и да направя игри, които да им се харесват“.

От средата на 80-те до края на 90-те години на миналия век повечето компютърни игри за конзоли са създадени в Япония, включително Mario и Pokémon на Nintendo, Sonic the Hedgehog на Sega и Gran Turismo на Sony.

Но най-големите пазарни хитове от последното десетилетие не са създадени в Япония. Сред тях се нареждат Halo на Microsoft и игрите на Activision Blizzard и Take-Two Interactive.

За миналата година най-добре продаваната игра в световен мащаб е Call of Duty: Modern Warfare 2, от която са продадени 11,86 млн. копия само в САЩ, Япония и Великобритания, сочат данни на NPD Group.

През 2009 г. делът на Япония на световния пазар на видеоигри е спаднал до малко над 10% от 50% през 2002 г., разкриват данни на Entertainment Software Association, Japan External Trade Organization и компаниите за пазарни изследвания DFC Intelligence и Enterbrain.

Доминацията на Запада на Tokyo Game Show е очевидна и въпреки вълненията около няколко нови японски заглавия през 2010 г. като Ni no Kuni на Level 5 и The Last Guardian на Sony, повечето японски производители остават с празни ръце.

Голямото изключение е Nintendo – базирана в Киото японска компания за разработка на игри, която твърдо остава сред основните играчи на пазара. Компанията донякъде съживи индустрията с представянето на Wii през 2006 г. с което успя да привлече много нови клиенти и да постави нов стандарт за интерактивен контрол на движение.

Със 7,57 млн. копия Wii Sports Resort заема второ място по продажби за 2009 г. Nintendo 3DS, която се очаква да бъде представена на пазара в близко бъдеще – портативна конзола с 3-D дисплей, неизискваща използването на специални 3D очила - е сред най-очакваните хардуерни премиери от дълги години. Тъй като основната част от най-продаваните игри на конзолите Nintendo са произведени от Nintendo, останалите японски компании в сектора няма да могат да се възползват от тази възможност.

Междувременно по данни на Enterbrain от 2007 г. до 2009 г. пазарът на компютърни игри в Япония се е свил с 20% до 549 млрд. йени (6,4 млрд. долара).

За сравнение, пазарът в САЩ е набъбнал до рекордните 21,4 млрд. през 2008 г., преди поради рецесията да се свие до 19,7 млрд. през 2009 г. От 2007 г. до 2009 г. американският пазар е нараснал с 10%, показват данните на NPD.

Според анализаторите японските производители на игри изостават от американските си конкуренти не само по продажби, но и като възможности за инвестиции. Бюджетът за една хитова игра в САЩ може да достигне 50 млн. долара – сума, която малко японски студия могат да си позволят.

„Япония определяше правилата в сектора“, казва Джак Каздал, дизайнер ветеран работил за Sega в Tokyo и американската Electronic Arts. „Сега обаче много производители просто повтарят едни и същи схеми отново и отново“.

Част от проблемът на Япония, казва Каздал, е разширяващата се пропаст между вкусовете на японските потребители и геймърите на запад. Най-популярните игри в Япония са линейни, с много малко свобода за играчите, позволяваща им да се отклоняват от сюжетната линия. В САЩ, посочва Каздал, компютърните игри са по-отворени и се превръщат все повече във виртуални изживявания.

„По-находчивите производители в Япония се опитват да погледнат на Запад“, казва Каздал. „Те се опитват да работят със западни партньори и да правят игри, които са по-привлекателни за външния свят“.

Опитите на японските производители да създадат игри специално за западните потребители не винаги са били успешни. Разработената от Capcom през 2005 г. специално за европейския и американския пазар екшън игра Shadow of Rome например претърпя пълен провал.

Shadow of Rome трябваше да повтори домашния успех, който Capcom имаше с Onimusha – сходна игра, базирана на историята на средновековна Япония. Вместо самураи с катани (японски мечове) в Shadow of Rome главните герои са набити гладиатори с къси римски мечове. След провала на Shadow of Rome Capcom стигат до заключението, че за да бъде приета добре от западните потребители, една игра трябва да се промени с нещо повече от „смяната на цвета на очите и косата на героите“, казва Инафуне.

Capcom имаше по-голям успех с издадената през 2006 г. хорър игра Dead Rising, която е създадена специално за западните вкусове. В Dead Rising действието се развива в пълен със зомбита мол в малък американски град, като играта дава пълна свобода за това по какъв точно начин искате да унищожавате немъртвите твари.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:00 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още